آفتاب

کیهان هم از کمیسیون زاکانی نا امید شد؛ کمیسیون ویژه گره‌گشا نیست، دولت لایحه بدهد

کیهان هم از کمیسیون زاکانی نا امید شد؛ کمیسیون ویژه گره‌گشا نیست، دولت لایحه بدهد

کیهان در گزارشی با عنوان «کمیسیون ویژه گره‌گشا نیست دولت لایحه بدهد» نوشت: چهارشنبه 28 مرداد -بیش از یک ماه پس از پایان مذاکرات!- مجلس از میان 24 نامزد، 15 عضو کمیسیون ویژه برجام را تعیین کرد. چند روز بعد کمیسیونی که براساس آیین نامه داخلی مجلس تشکیل شد، کار خود را آغاز کرد و در پایان هفته اول شهریور ماه علی رغم همه توصیه‌ها و اعتراضات، مجلس بار دیگر به تعطیلاتی طولانی رفت.

برخی از نمایندگان در پاسخ به انتقادها درباره این تعطیلی طولانی مدت، به کمیسیون ویژه برجام اشاره کرده و گفتند مجلس در حال انجام وظیفه خود در بررسی توافق است!

اگر چه قریب به اتفاق اعضای کمیسیون ویژه مجلس نمایندگانی کارشناس در این موضوع و دلسوز هستند اما  با در نظر گرفتن همه جوانب بدون شک این کمیسیون نمی‌تواند جایگزین وظیفه قانونی مجلس در ورود به بررسی جدی برجام شود و متاسفانه عده‌ای آگاهانه و برخی نیز از روی ناآگاهی فعالیت ارزشمند این کمیسیون را همان بررسی در مجلس و عمل نمایندگان ملت به وظیفه و رسالت خطیر خود خوانده‌اند. این مواضع در حالی است که رئیس این کمیسیون و اغلب اعضای آن نیز بارها تاکید کرده‌اند دولت باید لایحه برجام را به مجلس ارائه دهد. همانگونه که رئیس این کمیسیون نیز اعلام کرده است ماموریت این کمیسیون تهیه گزارشی درباره توافق هسته‌ای و ارائه آن به مجلس است و البته مجلس نیز از نظر حقوقی هیچ الزامی به پذیرش نظر آن نخواهد داشت.

آیا وقت آن نرسیده دولت حقوقدان به وظیفه قانونی خود درباره ارائه لایحه برجام به مجلس عمل کند؟ پس از تاکید صریح رهبر معظم انقلاب بر وظیفه مجلس در این امر خطیر و تاریخی، آیا وقت آن نرسیده نمایندگان از تعطیلات بازگشته و پس از تعیین تکلیف برجام قضای تعطیلات تابستانی خود را بجا آورند؟!

2727

 

 

کد N947934

وبگردی