آفتاب

خسروپناه: فلسفه باید وارد مهدکودک‌ها شود

خسروپناه: فلسفه باید وارد مهدکودک‌ها شود

بزرگداشت دکتر عبدالحسین خسروپناه رئیس انجمن حکمت و فلسفه و پروفسور کریستن یحیی بونو فیلسوف و دین‌پژوه فرانسوی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این نشست که به عنوان دومین شب علوم انسانی و به همت مجله عصر اندیشه و مشارکت مرکز پژوهش‌های علوم انسانی و اسلامی صدرا برگزار شد،‌ از فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی عبدالحسین خسروپناه تقدیر به عمل آمد.

در بخش دوم برنامه با عنوان دفاع از فلسفه، خسروپناه با بیان اینکه "فلسفه باید وارد مهدکودک‌های ما شود و این امکان‌پذیر است"، به بحث کاربردی کردن فلسفه اشاره کرد و گفت: بحث دفاع از فلسفه و کاربردی کردن آن، به نظر دو ضرورتی است که نیاز به تبیین ندارد. دفاع از فلسفه وقتی مطرح می‌شود که هجمه و حمله‌ای بوده باشد. حال می‌توان گفت که آیا حمله به فلسفه خوب است؟ به نظر من تمام جریان‌های فلسفه‌گریز که فلسفه را نقد می‌کنند، به فلسفه خدمت می‌کنند. دفاع فیلسوفان نیز اگر منطقی باشد باعث بالندگی فلسفه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه "در طول تاریخ اسلام در دورانی که نزاع و نقد علمی وجود داشته، اوج بالندگی در فلسفه یا کلام فقه بوده است"، افزود: منشاء تحولات دانش کسانی هستند که در یک بستر انتقادی بوده‌اند؛ بنابراین من همه منتقدان فلسفه را رج می‌نهم و فیلسوفان را به سعه‌صدر دعوت می‌کنم تا با اخلاق و منطق به دفاع از فلسفه بپردازند.

خسروپناه با بیان اینکه "فلسفه باید در جامعه امروزی ایران کاربردی شود"، افزود: آیا این فلسفه که امروز در حوزه و دانشگاه تدریس می‌شود، آیا این دو نهاد در حوزه آموزش و پژوهش فلسفه می‌توانند فلسفه را کاربردی کنند؟ آیا فلسفه اصلاً کاربردی است؟ آیا از مباحث فلسفه، که انتزاعی است، می‌توان انتظار داشت که وارد مباحث کاربردی شود؟ من معتقدم که کاربردی بودن فلسفه باید در مراکز آموزشی چون حوزه و دانشگاه صورت گیرد.

رئیس انجمن حکمت و فلسفه ادامه داد: فلسفه اسلامی امروز از دو کاستی رنج می‌برد؛ فلسفه اسلامی هنوز مبتنی بر فلسفه هستی، معرفت، نفس، الهیات و خداست. ما اگر بخواهیم فلسفه اسلامی را با دنیای امروز پیوند بزنیم نیازمند پیوندن زدن آن با مسائل روز هستیم. ما بای با کمک فلسفه معرفت، نفس و ... به فلسفه‌های مضاف چون فلسفه فرهنگ، فلسفه رسانه، فلسفه تکنولوژی، فلسفه تمدن و ... وارد شویم.

در بخش دیگری از این مراسم، پروفسور کریستین یحیی بونو با بیان اینکه "فلسفه هیچ وقت جدا از فضیلت نبوده و بدون آن بررسی نمی‌شد"، اظهار کرد: فلسفه فقط بحث نظری نبود و تنها دانستن مطرح نبوده است.

وی با نقد اینکه در فلسفه مدرن تقریباً فقط بررسی فلسفه به صورت نظری است، افزود: فلسفه امروز نیازمند تحول است. فلسفه باید به انسان‌سازی برسد که هم شامل خودسازی و هم رسیدن به مدینه فاضله و جهانی‌سازی و کل بشریت منجر شود.

بونو با اشاره به مسأله علم مدرن، گفت: بزرگ‌ترین لطمه به فلسفه قدیم و دین توسط علم مدرن زده شده است. در قرن هفده، جهان هم از دین و هم از فلسفه ارسطویی رانده شده‌اند و به جای آن دین جدیدی به نام علم بوده که جوابگوی همه‌چیز بوده است.

وی با بیان اینکه "در حال حاضر شرایط کاملاً فرق کرده است"، به پدیده‌هایی همچون جنگ جهانی و بمب اتم اشاره کرد و افزود: این مسائل باعث شده است که علم قداستش را از دست بدهد و به‌اصطلاح جامعه غیردینی از جوامع دینی بدتر باشد و سرانجام باعث شود که فلسفه به منشاء قبلی خود برگردد.

انتهای پیام

کد N947824

وبگردی