آفتاب

بحران مهاجرت حیات اروپا را تهدید می‌کند

بحران مهاجرت حیات اروپا را تهدید می‌کند

"امروزه برآورد شده که حدود 30 میلیون پناهنده که اکثر آنها مسلمان هستند در اروپا حضور دارند و نمی‌خواهند در بافت کشورهای میزبان ادغام شوند.

از نظر بسیاری از رسانه‌ها موج پناهجویان در سواحل اروپا صرفاً یک مساله انسانی است و کشورهایی که از پذیرش تازه‌واردها سر باز زده و برای مقابله با آنها دیوار می‌سازند، شدیداً محکوم شده‌اند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در حالی که بحران پناهجویان در اروپا به اوج خود رسیده و حاد شده است، واکنش‌های متفاوتی را نیز برانگیخته است. در این میان روزنامه اورشلیم پست چاپ سرزمین‌های اشغالی نیز سعی کرده تا با نگاه به موضوع از نقطه نظر خود، آن را تبیین کند. در این گزارش آمده است: با وجود آنکه این درست است که باید نسبت به درد و رنج‌های صدها هزار انسان گرفتار همدردی کنیم و دست یاری به سوی آنها دراز کنیم اما نه رسانه‌ها و نه رهبران اروپایی آماده مقابله با این مشکل نیستند. با این حال نباید از این موضوع شگفت‌زده شد. سال‌های زیادی است که پناهجویان تلاش داشتند به دلایل مختلف به قاره اروپا بیایند با این حال اروپا از روی این اعتقاد اشتباه که آسیبی نخواهد دید، نوعی راه‌حل برای مشکل پیدا خواهد شد و سازمان ملل به این مشکل کمک کرده و پناهجویان به نحوی در میان مردم محلی ادغام خواهند شد هیچ کاری انجام نداد.

هنگامی که این مشکل قابل حل بود هیچ تلاشی برای حل آن انجام نشد و اکنون تعداد فزاینده به اصطلاح پناهجویان، صلح در اروپا و سبک زندگی سنتی آنها را تهدید می‌کند.

باید یک پاسخ سیاسی شجاعانه و فراگیر برای مقابله با مشکلی که حالت اضطراری پیدا کرده حتی با پذیرش ریسک چشم‌پوشی از جنبه انسانی یافت شود.

پناهجویان معمولا از مناطق آفریقا و خاورمیانه که درگیر جنگ، بلایای طبیعی و گرسنگی و همچنین نبودن توسعه اقتصادی، گسترش فقر، بیماری و بیکاری هستند، می‌آیند.

قاره ثروتمند اروپا که کمی احساس گناه از بابت گذشته استعماری خود دارد، تصمیم گرفت چشم خود را به روی اتفاقاتی که می‌افتد ببندد و اجازه دهد در 50 سال گذشته میلیون‌ها پناهجو که اکثر آنها به دنبال کار و زندگی بهتر بودند عمدتاً به شکل غیرقانونی وارد قاره اروپا شود. و این واقعیتی است که نرخ زاد و ولد در کشورهای اروپایی پایین است و معادل 1.6 برای هر زن است در حالی که دست‌کم باید 2.11 باشد تا سطح جمعیت حفظ شود.

اروپایی‌ها در عین حال نیازمند به دستان کارگری برای توسعه اقتصادهایشان هستند. امروزه برآورد شده 30 میلیون پناهنده که عمدتاً مسلمان هستند و نمی‌خواهند در کشورهای میزبان ادغام شوند، در اروپا به سر می‌برند. آنها می‌خواهند هویت فرهنگی و مذهبی خود را حفظ کنند و سبک زندگی خود را تحمیل کنند. به طرزی اجتناب‌ناپذیر بسیاری از آنها کار پیدا نمی‌کنند و طبیعتاً به مواد مخدر و جرم رو می‌آورند. آنها در برخی از مناطق به دلیل ناامنی فزاینده ساکنان اصلی را بیرون می‌کنند. اغلب رسانه‌ها نمی‌خواهند اسامی کسانی که در ایجاد آتش‌سوزی، تظاهرات خشونت‌آمیز و جرایم دست داشته‌اند، منتشر کنند و بدتر از همه از لفظ جوانان برای آنها استفاده می‌کنند.

در نتیجه این اتفاقات احزاب سیاسی راست افراطی که مخالفان مصمم افزایش تعداد مهاجران هستند، در حال قدرتمند شدن هستند و شما می‌توانید شاهد موفقیت آنها در جدیدترین انتخابات کشورهای فرانسه، سوئد، یونان و مجارستان باشید. آنها تا زمانی که احزاب سنتی چپ و راست با این مشکل مقابله نکنند به پیشرفت ادامه خواهند داد.

روزنامه اورشلیم پست در ادامه نوشته است: در برخی از کشورها نظیر دانمارک قوانینی وضع شده تا ورود پناهجویان محدود شود با این حال اینگونه موارد استثنا هستند. جنگ و بلایا در حال فراری دادن هرچه بیشتر مردم از آفریقا و خاورمیانه به سمت امنیت در اروپا هستند و این پناهجویان می‌دانند که هیچ کشوری جرأت نخواهد کرد که آنها را برگرداند.

اردوگاه‌های پناهندگان در اردن، ترکیه و لبنان در حال حاضر ظرفیتشان تکمیل شده و مردم محلی در این کشورها در حال شکایت از وضعیت هستند و پناهجویان حتی حکومت‌ها را تهدید کرده‌اند.

رهبران اروپا به خوبی از تهدیدی که موج پناهجویان برای کشورهایشان ایجاد کرده آگاه هستند. آنها شروع به فهم این مساله کردند که سرنگون کردن معمر قذافی در لیبی بعد از آن که او با برچیدن برنامه هسته‌ای خود موافقت کرد و حامی غرب شد، اشتباه بوده است.

زمانی که او حکومت می‌کرد تضمین می‌کرد که پناهندگان آفریقایی نمی‌توانند به اروپا بروند. برای نزدیک به یک قرن قدرت استعماری اروپا در آفریقا حکومت می‌کردند و روابط زبانی و فرهنگی همچنان میان آنها قدرتمند است، هرچند که قدرت‌های سابق دیگر تمایلی بیش از ارائه کمک‌های فنی و مالی به آنها ندارند.

در کشورهایی نظیر کنیا، سودان، نیجریه، ساحل عاج و مالی فساد شایع است. خصومت‌های قبیله‌ای و جنگ وجود دارد و ما شاهد گسترش افراط‌گری هستیم.

در خاورمیانه نیز گروه تروریستی داعش کشورهایی نظیر عراق و سوریه را که اروپا بعد از جنگ جهانی اول و نابودی امپراتوری عثمانی ایجاد کرد، تهدید می‌کند.

هم‌چنین خصومت‌های فرقه‌ای در این منطقه تشدید شده و این باید برای بسیاری از کشورهای اروپایی روشن شده باشد که یک چنین مصیبت گسترده و پیچیده‌ای نباید تا ابد ادامه پیدا کند و آنها باید در خط مقدم باشند اما هیچ کاری انجام ندادند.

اروپا بعد از کمپین سوئز در سال 1956 نسبت به خاورمیانه بی تعهد شد و اجازه داد آمریکا آن را کنترل کند اما اکنون آمریکا تحت ریاست‌جمهوری باراک اوباما در حال واگذار کردن منطقه و پشت کردن به هم‌پیمانانی نظیر عربستان، مصر و کشورهای خلیج فارس است و هیچ کسی برای اعمال نفوذ بر خاورمیانه باقی نمانده است.

این اروپا است که در حال پرداخت هزینه به شکل میلیون‌ها پناهجوی درمانده‌ای است که تلاش دارند فرار کنند اما چطور باید برای مشکلی که نمی‌خواهید آن را قبول کنید، راه‌حل پیدا کنید؟

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با پناهجویان اظهار همدردی کرد و پذیرفت که 800 هزار پناهجو را به آلمان راه دهد. اما در جنوب اروپا حصارها و دیوارهایی علیه پناهجویان در حال ساخته شدن است.

این روزنامه چاپ رژیم صهیونیستی در انتهای این گزارشش اینگونه نتیجه گرفته که "نه دیوارسازی و نه اظهار همدردی چاره این مشکل نیست و اجازه به ورود هرچه بیشتر پناهجویان تنها مهاجرت از آفریقا و خاورمیانه را تسریع می‌کند. باید یک رویکرد جسورانه به منظور حل این مشکل اگر اروپا آماده عمل باشد حاصل شود. باید در خاورمیانه به این مشکل رسیدگی شود و اروپا باید با آمریکا سربازانی را به سوریه بفرستد اما در درجه اول آمریکا نیز باید سیاستش را تغییر دهد. باید در سوریه به کمک ترکیه مناطق امنی ایجاد شود تا مردم بتوانند زندگی‌شان را بازسازی کنند."

انتهای پیام

کد N947803

وبگردی