آفتاب

ظریف: امیدوارم گفت و گوهایم به ثبات در منطقه کمک کند

ظریف: امیدوارم گفت و گوهایم به ثبات در منطقه کمک کند

وزیر امور خارجه گفت: در سفرهای چند هفته گذشته در زمینه مبارزه با تروریسم با کشورهای موثر منطقه گفت و گو کرده ام که امیدوارم این گفت و گو ها به ثبات در منطقه بسیار حساس ما کمک کند.

به گزارش خبرآنلاین محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با لوبو میرزائورالک وزیر خارجه چک افزود: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده دولتی است که به صورت مستمر با خشونت، افراط و تروریسم مبارزه کرده است. سایر کشورها نیز باید به مبارزه با گروه های تروریستی و جلوگیری از اقداماتی که نهایتا به نفع گروه های افراطی تمام خواهد شد، بیپوندند.
به گزارش ایرنا ظریف تصریح کرد: این مبارزه ای است که حتما یک مبارزه نظامی صرف نخواهد بود بلکه باید در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و سایر حوزه ها هم گسترش داشته باشد.
وزیر امور خارجه افزود: متاسفانه سیاست ایالات متحده در این منطقه باعث دامن زدن به خشونت و افراط شده و امروز متحدین ایالات متحده در منطقه به طور مستقیم و غیرمستقیم از خشونت و افراط حمایت می کنند.
ظریف گفت: هیچ کس بهتر از وزیر خارجه ایالات متحده به این امر واقف نیست و لذا فکر می کنم زمان آن رسیده که مسوولین ایالات متحده و سایر کنشگران بین المللی به جای این که برای خوش آمد گروه های فشار سیاسی حرف های نامربوط بزنند واقعیات منطقه را درک و براساس آن عمل کنند و بیش از این منطقه ما را دچار آشوب و گرفتاری نکنند.
وی ادامه داد: این موج آوارگان از وحشت افراطی گری و تروریسم به سمت مناطق مختلف دنیا سرازیر شده و متاسفانه برخورد انسانی هم با آن صورت نگرفته است . در حالی که جمهوری اسلامی ایران در سی سال گذشته میزبان بیش از چند میلیون آواره بوده که از کشورهای همسایه به اینجا پناه می آوردند بعضی کشورها به خاطر چند ده نفر جنجال به راه می اندازند و سر و صدا به پا می کنند.
وزیر امور خارجه گفت: زمان آن رسیده است که همه دنیا یکپارچه با این معضل برخورد کند و به خاطر برخی مسایل سیاسی از سیاست هایی که به آوارگی، خشونت و افراط می انجامد خودداری کنند.
ظریف تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازیگر جدی که ثبات خواه، صلح خواه در منطقه آماده است با همسایگان و جامعه بین الملل برای مبارزه با خشونت و افراط همکاری کند و از همسایگان هم می خواهیم همین سیاست را دنبال کنند.
ظریف همچنین در این نشست خبری درخصوص سفر وزیر خارجه چک به ایران اظهار داشت: وزیر محترم خارجه جمهوری چک بعد از چندین سال به ایران سفر می کنند .ایشان برنامه کاملا پرحجمی از دیدارها و برنامه های مختلف سیاسی و اقتصادی در تهران و اصفهان داشته و خواهند داشت.
وی ادامه داد: ایشان در سفر به اصفهان با بازرگانان و فعالان بخش خصوصی دیدار کردند و همچنین در تهران با این فعالان دیدارهایی داشتند و امروز و فردا هم با مسئولین دولتی دیدار و گفت وگو می کنند.
رییس دستگاه دیپلماسی افزود: نزدیک به 90 سال از روابط دو کشور می گذرد و حوزه های صنعتی، تجاری و بخش خصوصی ایران و چک روابط دیرینه ای با هم داشته اند و این روابط می تواند همکاری های دو کشور را تسهیل کند.
ظریف به موضوع های مورد مذاکره ایران و چک اشاره کرد و گفت: در حوزه های سیاسی نگرانی از گسترش پدیده خطرناک افراط و تروریسم و همچنین وضعیت مهاجرین و شرایطی که با آن روبه رو هستند، معضل مواد مخدر و جنایت های سازمان یافته دست به گریبان هستیم از موضوع های مذاکره است.
ظریف افزود: زمینه برای گسترش ارتباطات اقتصادی به خصوص بعد از پایان تحریم های ظالمانه که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده بود، وجود دارد و حضور وزیر محترم خارجه با هیات تجاری و 60 فعال بخش خصوصی نشان دهنده علاقه مشترک دو کشور در زمینه همکاری های سیاسی و اقتصادی و گسترش روابط و همچنین کمک به مردم دو کشور در مسیر توسعه، صلح و ثبات در هر دو منطقه است.
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون روابط ایران و چک اظهار داشت: اعتقاد داریم که این سفر شروع جدیدی برای روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چک است و امیدواریم با گسترش همکاری های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و همینطور تعامل سیاسی بین دو کشور زمینه تقویت روابط دوجانبه گسترش یابد.
وی با بیان این که اعتقاد دارد روابط دو کشور روبه جلو خواهد بود، خاطرنشان کرد: بازرگانان و دانشمندان دو کشور همدیگر را از گذشته به خوبی می شناسند و زمینه همکاری دارند. امیدوار هستیم که این روند را تسریع کنند.
ظریف در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به بحران سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در احترام به حق مردم هر کشور برای تعیین سرنوشت خود، مبارزه با خشونت و جلوگیری از کشتار انسان های بیگناه تاکید کرده است و در مورد سوریه هم نگاه ما همواره این بوده که باید به خشونت ها پایان داده شود. لازم است گفت وگو بین مردم و دولت سوریه و همچنین همه گروه هایی که به آینده سوریه علاقه مند هستند، شکل بگیرد و همچنین آشتی ملی محقق شود و حکومت با حضور همه بازیگران سوری با نظر مردم سوریه کار سازندگی در سوریه را پیش ببرد.
وی ادامه داد: امیدواریم جامعه بین الملل این واقعیت را درک کند که کمک به افراط گری و متزلزل کردن پایه های جوامع منطقه ما خدمت به منافع هیچ کشوری نیست و هرچه سریعتر از اقداماتی که کمک می کند به گسترش ناامنی در منطقه، بپرهیزد.
ظریف تصریح کرد: جمهوری اسلامی در مبارزه با داعش و افراطی گری پیشگام بوده و سایر کسانی که تمایل دارند به مبارزه بپیوندند می توانند با جلوگیری از کمک به این گروه ها و اقداماتی که نهایتا به نفع گروه های افراطی تمام می شود، به این مبارزه بپیوندند. این مبارزه لزوما و صرفا نظامی نخواهد بود بلکه باید در حوزه های فرهنگی و اقتصادی هم گسترش داشته باشد.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون سفر ملک سلمان به آمریکا اظهار داشت: ما برخلاف دیگران در روابط دوجانبه سایر کشورها دخالت نمی کنیم و به همسایگان توصیه می کنیم به جای دنبال کردن سیاست هایی که خشونت و ناامنی را در منطقه دامن زده به ندای جمهوری اسلامی ایران که ندای صلح، آرامش، ثبات و گفت وگو در منطقه است، بپیوندند.
وی تصریح کرد: ما با خطرات مشابهی روبه رو هستیم. خطر افراط همه دولت های منطقه را تهدید می کند و حتما نیاز است همسایگان واقعیات را درک کرده و آثار سیاست های غلط گذشته خود را به خوبی مشاهده کنند و فصل جدیدی در این زمینه باز کنند. هیچ وقت برای روش درست و صحیح دیر نیست.

49261

کد N947722

وبگردی