آفتاب

پنج دیدار دیپلماتیک امروز رییس جمهور با سفیران کشورهایی از سه قاره

پنج دیدار دیپلماتیک امروز رییس جمهور با سفیران کشورهایی از سه قاره

رییس جمهور امروز با سفرای پنج کشور دیدار کرد تا علاوه بر دریافت استوارنامه های آنها فصل جدیدی از روابط میان ایران و کشورهای مجارستان، عراق، برونئی، سریلانکا و بنین بعد از توافق هسته ای آغاز شود.

به گزارش خبرآنلاین، در این دیدارها تاکید رییس جمهور بر گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی با این کشورها بود. امروز اما حضور سفیر مجارستان برای تقدیم اعتبارنامه اش فرصتی بود تا رییس جمهور به وضعیت بغرنج پناهجویان پشت مرزهای اروپا اشاره کرده و خطاب به کشورهای اروپایی بگوید: ضرورت دارد که دولت‌ها و کشورها به این مردم آواره و سرگردان کمک نمایند.

در ادامه اهم اظهارات رییس جمهور و سفرای این پنج کشور را می خوانید:

اظهارات رییس جمهور

ضرورت دارد تحولات مثبت و سازنده تری در روابط تهران بوداپست ایجاد شود.

ضرورت دارد که دولت‌ها و کشورها به این مردم آواره و سرگردان کمک نمایند.

خوشحالیم که برخی کشورهای اروپایی برای نجات آوارگان مواضع مثبتی اتخاذ کردند و امیدواریم تمام اروپا و کشورهایی که هنوز به این روند نپیوسته‌اند، کوتاهی‌ها را جبران کنند.

"یانوش کواچ" سفیر مجارستان: برنامه‌های مهمی برای افزایش سطح همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی، آموزشی و سیاسی داريم.

ایران مرکز امنیت و ثبات در منطقه است

توافق هسته‌ای ایران می‌تواند نمونه مناسبی برای کشورهای جهان  به منظور حل و فصل مسایل بین‌الملی باشد.

در شرایط بعد از توافق هسته ای و فرصت‌های ایجاد شده، روابط فیمابین باید بر مبنای ظرفیت‌های موجود توسعه یابد.

سطح کنونی همکاریهای دو کشور با توجه به توانمندی های فراوان و گسترده دو طرف قابل قبول نیست و امیدوارم در دوره جدید همکاری دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی، توریستی و بهداشت و سلامت گسترش یابد.

روهانا جیت سفیر جدید سریلانکا : سریلانکا مصمم است روابط نزدیک و دوستانه با ایران را در سطح دو جانبه و بین المللی بیش از پیش تقویت کند.

 سریلانکا از توافق هسته ای ایران استقبال کرده و بدنبال ایجاد تنوع در حوزه های روابط و همکاری با تهران است.

بی‌تردید امنیت و ثبات در عراق به مثابه امنیت و ثبات در ایران است.

آرزوی ما این است که عراق شاهد استقرار ثبات و امنیت کامل باشد. جمهوری اسلامی ایران همواره از تمام توان و ظرفیت خود برای استقرار ثبات و امنیت در عراق در چارچوب تمایل و خواست دولت و مردم این کشور بهره گرفته است

امیدوارم زائران ایرانی به زودی بتوانند در امنیت و آرامش به زیارت عتبات عالیات بروند آنگونه که مردم عزیز عراق نیز با آرامش و امنیت از اماکن مقدسه ایران بازدید می‌نمایند.

راجح صابر عبودی الموسوی سفیر جدید جمهوری عراق: ایران به تعبیری وطن دوم ماست.

 ملت عراق هیچگاه فراموش نمی‌کند که خون برادران ایرانی در کنار برادران عراقی در سنگر مبارزه با تروریسم و دفاع از مقدسات اسلامی بر زمین ریخت.

امیدوارم در شرایط مناسب پس از رفع تحریم‌ها، روابط با کشورهای دوست را در مسیر منافع دو ملت شتاب بخشیم.

عزیزو شابی ایمورو سفیر جدید جمهوری بنین: افتتاح سفارت بنین در تهران گواه روند رو به گسترش روابط خوب دو کشور است.

ظرفیت‌های بسیار خوبی برای گسترش و تعمیق همکاری اقتصادی و تجاری میان دو کشور وجود دارد که باید به نحو شایسته‌ای مورد توجه قرار گرفته و در جهت بهبود منافع دو ملت عملیاتی شود.

عبدالصمد بن ینگیران حاجی متاسان سفیر جدید برونئی: روابط دو کشور باید با تسهیل و افزایش تردد مقامات و مردم گسترش یابد و سلطان برونئی در همین راستا علاقمند است در اولین فرصت به ایران سفر کند تا راهکارهای ارتقای روابط مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

 

 

27214

  

 

 

 

 

 

 

کد N947562

وبگردی