آفتاب
دبیر انجمن جوانان هدفدار فردا:

هلال‌احمر یک NGO بزرگ با ویژگی‌های مشابه سمن‌هاست

هلال‌احمر یک NGO بزرگ با ویژگی‌های مشابه سمن‌هاست

در ششمین نشست جوانان و مدیران، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر ایلام پای صحبت‌های اعضای سمن‌های ایلام نشست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی ایلام، «وحید ملکشاهی‌نژاد» دبیر انجمن جوانان هدفدار فردا، در ششمین نشست گفت‌وگوی جوانان با مسئولان ایلام، اظهار کرد: در دنیایی که پیشرفت با گرفتن ارتباطات محقق می‌شود ما نیز با دعوت از مدیران استانی می‌کوشیم شرایط مناسبی برای ارتباط‌گیری بین دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به‌وجود آوریم و از طرفی مدیران نیز بارش افکار و ایده‌های انجمن‌ها بهره‌مند شوند.

وی گفت: چون‌که هلال‌احمر یک NGO بزرگ با ویژگی‌های مشابه سمن‌هاست بهترین نهاد برای درک شرایط کاری سازمان‌های مردم نهاد بوده و به‌نوعی خود درد کشیده‌ی این عرصه است و به خوبی می‌تواند نقش راهنما را برای سایر سمن‌ها ایفا کند. حال پرسش اینجاست با توجه به ظرفیت‌هایی که هلال‌احمر دارد چه کارهایی را می‌تواند برای سازمان‌هایی مردم نهاد در جهت پویایی انجام شود.

وی افزود: در بحث نشاط اجتماعی تعاملات خوبی بین سمن‌ها و هلال‌احمر شکل گرفته است اما به فکر ارائه‌ی همکاری در بحث آسیب‌های اجتماعی(اعتیاد)، پرخاشگری و نزاع اجتماعی باشیم و حتی در بحث آموزش‌ها از پتانسیل فرهنگ‌سرا در جهت تعامل بیشتر بین جوانان استفاده شود و یا این‌که از فضای آمفی هلال‌احمر برای آمیختگی بین گروه جوانان بهره گرفته شود.

«رضا بوچانی» یکی از دبیران سازمان مردم نهاد گفت: چرا با وجود علائق و سلائق مختلف در دنیایی که وجود اطلاعات و ارتباطات در آن تعیین‌کننده است نباید هلال‌احمر با نهادهای مردمی در ارتباط باشد تا در عملیات‌ها و سوانح از پتانسیل سمن‌ها استفاده کند و سریع‌تر سانحه پیش آمده مثل آتش‌سوزی جمع شود.

وی افزود: ضرورت دارد آموزش‌های هلال‌احمر به سطح روستاها کشیده شود و می‌توان این آموزش‌ها را از طریق سازمان‌های مردم نهاد به متقاضیان داد.

در ادامه «زینب محمدی» دبیر انجمن مبتکران زاگرس با اشاره به ظرفیت‌های زیاد «هلال‌احمر» گفت: فضاهایی هم‌چون محیط مطالعاتی، نگارخانه، سالن ورزشی در اختیار هلال‌احمر هست اگر فضاهای مورد نیاز در اختیار سمن‌های پژوهشی تحقیقاتی قرار گیرد می‌توانند با ارتباطی که با پژوهشگران هلال‌احمر خواهند گرفت نسبت به طراحی ربات‌های امدادگری اقدام کنند که بتواند در عملیات‌های حادثه‌ای به کمک امدادگران بیایند و البته صاحب جایگاه ملی و حتی بین‌المللی شوند.

«نجم‌الدین موسی‌نژاد» دبیر یکی دیگر از سازمان‌های مردم نهاد اظهار کرد: هلال‌احمر به‌عنوان یک NGO بزرگ در سطح ملی و بین‌المللی در حال فعالیت است که فصل مشترک آن با سازمان‌های مردم نهاد فعالیت داوطلبانه است و با این ویژگی هیچ نیازی به ارتباط با سمن‌ها ندارد اما بررسی آسیب‌های اجتماعی در شهر ایلام نشان می‌دهد ارتباط این دو گروه داوطلب منتج به نتیجه مثبت شده است علت این موفقیت هم وجود نیروی جوان و دانشجو در هر دو طیف است.

وی خاطرنشان کرد: هلال‌احمر منابع خوبی هم‌چون مجتمع هلال در اختیار دارد که پاتوق بسیاری از جوانان با دوره‌های آموزشی، باشگاه ورزشی، کتابخانه، سالن اجتماعات و نگارخانه بوده است که با ورود قسمت اداری به مجتمع از آن جنب و جوش قدیمی دیگر خبری نیست و می‌توان مدعی شد از ظرفیت‌های سازمان به شکل قبل استفاده نمی‌شود.

موسی‌نژاد پیشنهاد داد به سمتی حرکت کنیم که به‌نحو مطلوب‌تری از ظرفیت‌های ساختمان هلال‌احمر و البته فرهنگ‌سرای جوان برای فعالیت جوانان استفاده کرد.

«زینب جمشیدیان» دبیر انجمن علمی پژوهشی کاوش فردای امید گفت: مشکل آموزش در سراسر کشور وجود دارد به این شکل که سیستم آموزشی جهان بر گذراندن دوره‌های آموزشی کمک‌های اولیه به‌صورت رایگان تأکید دارد و حتی به‌عنوان یک اجبار برای دانش‌آموزان مثلاً در کشور ژاپن تعریف شده است و هلال‌احمر می‌تواند با توجه به پتانسیل‌های موجود در سازمان‌های مردم نهاد چنین دوره‌های آموزشی را در مدارس اجرا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی ایلام، «محمدرضا تردست» معاون فرهنگی ورزش و جوانان در ششمین جلسه گفت‌وگوی مسئولان با جوانان که با همت کانون «جوانان هدفدار فردا» برگزار شد، اظهار کرد: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در وجود سازمان‌های مردم نهاد وجود دارد که به‌کارگیری این توانمندی‌ها باعث پیشرفت و توسعه استان در حوزه‌های مختلف می‌شود.

وی گفت: واگذاری قسمتی از فعالیت‌های دوایر به سازمان‌های مردم نهاد نه تنها موجب معرفی نقش موثر انجمن‌ها به مردم می‌شود بلکه دستگاه‌ها می‌توانند با هزینه‌های کمتری برنامه‌های مورد نظر را اجرا کنند.

تردست تصریح کرد: دستگاه‌ها می‌توانند از سازمان‌های مردم نهاد به‌صورت تخصصی و ساختاری بهره ببرند و حتی با ارائه آموزش و توانمندسازی آنها موجب آگاهی‌بخشی به سازمان‌های مردم نهاد و پیشرفت در فعالیت‌های مرتبط با آنها شوند.

وی خاطرنشان کرد: مصوباتی که در چنین نشست‌های به دست می‌آید مهم‌ترین مولفه برای واگذاری کارهای اجرایی به سازمان‌های مردم نهاد خواهد بود که امید می‌رود تداوم این نشست‌ها موجب تعاملات مثبت و موثر بین مدیران و مسوولان دستگاه‌ها با سمن‌ها باشد.

«محمد سلیمانی» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام در این جلسه گفت: هلال‌احمر یک سازمان غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی هم‌چون سازمان‌های مردم نهاد اما در ابعاد بزرگتر و البته ساز و کار اداری و بودجه‌ی اداری است که اگر چنین ویژگی نداشت یقیناً هلال‌احمر نیز هم‌چون سایر NGOها مطالبه‌گری باشند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام با تأکید بر این‌که رسالت اصلی ما امداد و نجات است و در همین راستا نیز باید به‌دنبال جذب داوطلب و سپس نگه‌داری، آموزش و سازماندهی آنها باشیم، ادامه داد: دو گروه داوطلب و جوان در سازمان هلال‌احمر در حال فعالیت هستند که گروه داوطلب در حوزه‌های حمایت، هدایت، مشارکت و مهارت سازماندهی شده‌اند و در واقع هلال‌احمر پل ارتباطی بین داوطلبان و نیازمندان شده است.

وی با اشاره به این‌که کشاورز انتظار دارد از زمینی که در آن گندم کشت کرده است همان گندم را برداشت کند اما گاهاً کاه نیز به همراه محصول وجود دارد و در طول سال از کارکرد کاه استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد: فعالیت در تشکل‌ها نیز چنین چیزی را به دست می‌دهد که فعالان با سختی‌های اداری و پشت در ایستادن آشنا می‌شود، آستانه‌ی تحمل خود را افزایش می‌دهد.

سلیمانی در پاسخ یکی از دبیران، اقدام و استفاده از ظرفیت‌ها در آتش‌سوزی اخیر ایلام را منوط به شورای عالی بحران در استان برشمرد و گفت: هلال‌احمر یک نهاد صرفاً غیردولتی دولتی است که به‌عنوان کارکنان دولت شناخته شده‌ایم و باورها براین است که قدرت مالی این نهاد لایتناهی است در صورتی که افراد داوطلب یکسری از آموزش‌ها را براساس توانمندی‌های خود دریافت کرده است تا در سوانح بزرگ رسالت اصلی خود یعنی امداد و نجات را به جا آورند و در سوانحی مثل آتش‌سوزی مانند یکی از اعضاء چهارده گروه شورای عالی بحران وارد عمل می‌شود.

وی در خصوص آموزش رایگان به سمن‌ها گفت: یکی از آسیب‌های سازمان در بخش آموزش این است که ارزش آموزش رایگان لمس نشده است در حالی که هرگاه در روستاها افراد متقاضی دوره‌های آموزشی کمک‌های اولیه بوده‌اند به‌صورت رایگان از سوی کارشناسان به آنها آموزش داده شده است.

این مسئول تصریح کرد: با وجود این‌که سالن‌های هلال‌احمر درآمد هزینه‌ای هستند اما اگر برنامه‌های مشترکی بین انجمن‌های هلال‌احمر یا سمن‌ها تعریف شود این محیط‌ها به‌صورت رایگان در اختیار قرار خواهد گرفت.

سلیمانی در پاسخ به پرسش یکی از دبیران سازمان‌های مردم نهاد، خاطرنشان کرد: هلال‌احمر در حوزه‌ی داوطلبان پل ارتباطی برای برطرف کردن نیاز نیازمندان هستند و تاکنون طرح‌های بزرگی در این زمینه همچون همای رحمت و فرشتگان رحمت را با کمک خیرین به انجام رسانده است حال این‌که موسسات خیریه در صورت تمایل به همکاری با هلال‌احمر می‌توانند جهت برطرف کردن نیاز محرومان اقدام کنند و هلال‌احمر را که نهادی هماهنگ‌کننده در این حوزه است یاری برسانند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام با اشاره به این‌که ذهنیت حال حاضر جامعه که برخاسته از هویت حقوقی این نهاد است باعث شده که همگان انتظارات بالایی از هلال‌احمر داشته باشند و این تصور درستی نیست، افزود: اعتبارات هلال‌احمر نسبت به سال‌های گذشته بسیار پائین آمده است و همین امر نیز مشکلی برای اجرای برنامه‌هاست.

وی گفت: حوزه‌ی اجتماعی استانداری ایلام تأکید ویژه‌ای بر روی نشاط اجتماعی دارد و متولی اصلی این امر نیز مشخص است هر گاه نیاز به حضور هلال احمر در چنین برنامه‌هایی باشد نیرو و امکانات لازم را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم.

وی افزود: هر سال اعتبارات لازم برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی با محوریت آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد داده شده است بر حسب اهمیت موضوع و درگیری خانواده‌ها با این معضل به‌دنبال اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و مبارزه با اعتیاد هستیم که هم‌اکنون موفق به جذب اعتبارات آن نشده‌ایم.

سلیمانی در خصوص اختصاص آمبولانس به اردوهای استانی اظهار کرد: چنین امکانی در مورد واگذاری آمبولانس به اردوهای استانی وجود ندارد علت آن نیز وجود 11 پایگاه ثابت در محورهای مختلف استان است که وظیفه‌ی امدادی را بر عهده دارد. البته تماس با شماره رایگان 112 باعث اعزام نزدیک‌ترین پایگاه امداد و نجات به محل حوادث می‌شود.

وی تصریح کرد: در ایام اربعین تشکل‌ها کمک‌کننده نهادها به‌ویژه هلال‌احمر بوده‌اند این امر نیز به‌علت حجم زیاد کاری است که براساس برنامه‌ریزی امسال هر چند کیلومتر یک پایگاه امداد و نجات برای ارائه‌ی خدمات بهتر به زائران حسینی مستقر می‌شود.

انتهای پیام

کد N947494

وبگردی