آفتاب

سعودی ها واقعا می توانند تغییر کنند؟

سعودی ها واقعا می توانند تغییر کنند؟

اکنون پادشاه به شدت تشریفاتی و اهل خود نمایی عربستان در واشنگتن بسر می برد و برای دیدارهای مکرر با رئیس جمهورکه روز جمعه اولین آن صورت گرفت با تکبر،تشریفات زیادی را تدارکات دیده و ساعت فورتیس 700 هزار دلاری خود را به کارکنان کاخ سفید نشان می دهد.آنهم در خاک ایالات متحده!."مسخره نیست؟".

مشکل بتوان باور کرد سعودی ها به یک مشکل برای ایالات متحد تبدیل نشده اند. پولدار،متوقع،اهل تهدید ،مداخله جو در مناسبات داخلی ودست به جیب برای پرداخت رشوه به سیاستمداران. سناتور "رند پل "ازکنتاکی به روزنامه کانادایی" نشنال پست" آشکارا از پرداخت میلیونها دلار رشوه از سوی سفارت عربستان به برخی مقامات بلندپایه در کنگره از جمله سناتور منندز سخن گفته و تاکید کرده است آنها برای برهم زدن توافق هسته ایی رشوه پرداخت کرده اند.
اکنون پادشاه به شدت تشریفاتی و اهل خود نمایی عربستان در واشنگتن بسر می برد و برای دیدارهای مکرر با رئیس جمهورکه روز جمعه اولین آن صورت گرفت،با تکبر ؛تشریفات زیادی را تدارکات دیده و ساعت 700 هزار دلاری خود را به کارکنان کاخ سفید نشان می دهد.آنهم در خاک ایالات متحده!؛ "مسخره نیست؟".
دیدار شاه سلمان با آقای اوباما دومین ملاقات او با رئیس جمهور از زمان به قدرت رسیدنش در ژانویه 2015 محسوب می شود.پیش بینی محور مذاکرات مقامات عربستان با مقامات ارشد ایالات متحده چندان دشوار نیست. موضوعات اعتراضی و خشم آنها از سیاست خارجی کاخ سفید که موجب شده رئیس جمهورکنونی ایالات متحده به رهبری متفاوت از دیگر روسای جمهور ایالات متحده نزد آنها جلوه کند؛ بی شک به دستور مذاکرات سعودی ها با دولت تبدیل شده است. از پرونده اتمی ایران تا موضوعاتی همچون انرژی؛ خرید های تسلیحاتی،داعش، دفاع مشترک در منطقه و بحران های سوریه وعراق و یمن و....
به اعتقاد تحلیل گران سیاسی ؛ اما شاید 4 موضوع ایران، سوریه،داعش وتروریسم و حمایت های دفاعی و خرید های نظامی مانند درخواست معطل مانده خرید هواپیماهای ارتقاء یافته "اف 15" در راس محورگفتگو های شاه سلمان با رئیس جمهور اوباما قرارداشته باشند. اما اینکه کدامیک از این 4 محور از اهمیت واولویت بیشتری برخوردارند؟ تا آنجا که به خود سعودی ها مربوط می شود بدون استثناء همه آنها!!.اما منابع نزدیک به کاخ سفید گفته اند پیش از سفر شاه سلمان مسئولان وزارت خارجه برای مقام رابط سعودی روشن کرده اند مواضع مشترک به معنای اولویت های مشترک نیست و ایالات متحده الزاما نمی تواند از پنجره ریاض به ارزیابی مسائل منطقه بپردازد.غیر از این مشکل خود سعودی هاست!!.در یک نمونه واقعی ازدید ایالات متحده اکنون موضوع پرونده اتمی ایران و توافقنامه وین که برای سعودی ها اولویت اول را دارد؛ موضوعی تمام شده است.یک مقام ارشد وزارتخارجه که مایل به افشای نامش نبود می گوید" اظهارات روز گذشته عادل جبیر وزیر خارجه عربستان مبنی بر رضایت سعودی از تمهیدات تضمینی توافقنامه وین هر چند متکبرانه؛اما تفاوتی در نگاه ایالات متحده نسبت به توافق با تهران ایجاد نمی کند. خصوصا که اکنون آقای رئیس جمهور مطمئن شده موانع را عبور وبرای اجرای توافق با مشکلی(که آرزوی ریاض بود) روبرو نخواهد شد".به همین دلیل موضوع اتمی ایران از دید کاخ سفید دیگردارای آن وزن و اهمیت اولیه ایی نیست که برای رهایی از آن ؛حتی تا همین 1 ماه پیش؛ توقع داشت ریاض دستکم سکوت اختیار کند؛ نه آنکه با دلواپسان جنگ طلب کنگره و اردوگاه جمهوریخواهان همراهی و همدلی کرده و در دومین مورد اعلام شده بیش از 6 ملیون دلار به کمپین تبلیغاتی 20 میلیون دلاری علیه توافق وین و شخص رئیس جمهور در نیویورک،واشنگتن ،شیکاگو،لس آنجلس ،دالاس؛ باستن و دهها شهر دیگرکمک کند.مقامات نزدیک به کاخ سفید تصریح می کنند تا قبل از این و همزمان با دعوت رئیس جمهور از رهبران عرب خلیج فارس برای حضور در کمپ دیوید؛ کاخ سفید حاضر به انجام مصالحه و اعطای امتیازاتی خصوصا به سعودی ها بود.اما رفتار متکبرانه شاه سلمان که سرمشقی برای دیگررهبران عرب شد عملا مذاکرات کمپ دیوید را به بن بست کشاند و هزینه اعتباری سنگنی به کاخ سفید تحمیل و زبان مخالفان را روی کاخ سفید درازتر کرد.حال کمتر از 10 روز به موعد جنجال بی حاصل کنگره علیه رئیس جمهور؛آنها واقعا برای دلجوئی به واشنگتن آمده اند!؟. سعودی ها اگر اجازه دهند به قول اهالی سانتا مونیکا" بقیه بارهای سالم بدون دردسراز دلیجان تخلیه شود" بهترین کار را برای ایالات متحده انجام داده اند. شاید به همین دلیل باشد که منابع نزدیک به حکومت سعودی به پایگاه خبری المانیتور گفته اند، مقامات کشورشان با وجود ملاحظات جدی نسبت به توافق هسته ای، بر خلاف اسرائیل به این نتیجه رسیده اند بختی برای شکست این توافق در کنگره وجود ندارد". نتیجه گیری و درکی که برای کاخ سفید و وزارتخارجه بسیار گران تمام شد.
اما در یک افق استراتژیک ریاض واقعا یک متحد خوش قول و وفادار باقی خواهد ماند؟.واشنگتن پست در شماره 3 سپتامبر خود به این سوال بهتر از هر کسی پاسخ داده است.این روزنامه می نویسد" گزنده‌تر از این نیست که عربستان باصرف میلیاردها دلار از سال 1970 فرقه‌ای خشکه مقدس، ضد مدرنیته، ضد زن، ضد غرب یعنی وهابیت سلفی را ایجاد کند.به هیچ وجه تصادفی نیست که چند هزار سعودی به داعش، القاعده، جبهه النصرة و ... پیوسته اند. آنها به لحاظ ایدئولوژیکی فرزند خلف وهابیت هستند.اما ما آمریکایی‌ها هیچ وقت از آن‌ها درباره این موضوع بازخواست نکرده‌ایم . زیرا به نفت آن‌ها معتاد هستیم و معتادین هرگز حقیقت را درباره قاچاق‌فروش‌ها نمی‌گویند"[email protected]

کد N947445

وبگردی