آفتاب
اجمالی/ظریف در نشست خبری با همتای چک:

آمریکابیش ازاین منطقه رابه آشوب نکشاند/برخورد غیرانسانی بامهاجرین

آمریکابیش ازاین منطقه رابه آشوب نکشاند/برخورد غیرانسانی بامهاجرین

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مسئولان آمریکایی و سایر کنشگران بین‌المللی واقعیات منطقه را درک و بر اساس آن عمل کنند و بیش از این منطقه ما را به آشوب نکشانند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه جمهوری چک، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که وزیر خارجه جمهوری چک بعد از چندین سال به ایران سفر می‌کنند. وی برنامه کاملا پرحجمی از دیدارهای مختلف سیاسی و اقتصادی در تهران و اصفهان داشتند و خواهند داشت.

وی افزود: در سفر به اصفهان با بازرگانان و فعالان خصوصی دیدار کرد و در تهران نیز علاوه بر دیدار با فعالان بخش خصوصی، فردا با مسئولان دولتی جمهوری اسلامی دیدار می‌کند.

ظریف تصریح کرد: ایران و چک روابطی نزدیک به یک قرن دارند و در حوزه‌های صنعتی، تجاری و بخش خصوصی دو کشور روابط دیرینه‌ای دارند که این مسئله می‌تواند همکاری‌های دوجانبه را تسهیل کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما در زمینه سیاسی نگرانی‌های مشترکی داریم، گفت: پدیده افراطی‌گری و تروریسم، وضعیت مهاجرین و معضل مواد مخدر و جنایت‌های سازمان‌یافته از جمله نگرانی‌های مشترک دو کشور است که ما همواره با آنها دست به گریبان بوده‌ایم.

وی به افزایش همکاری‌های اقتصادی بین ایران و چک اشاره کرد و گفت: این همکاریها بعد از پایان یافتن تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی اعمال شده بود، صورت خواهد گرفت و حضور وزیر خارجه چک به همراه یک هیات اقتصادی متشکل از ۶۰ فعال اقتصادی نشان‌دهنده علاقه مشترک دو کشور به همکاری‌های تجاری و اقتصادی است و می‌تواند زمینه‌ای برای گسترش روابط، تحقق توسعه و صلح و ثبات برای مردم دو کشور باشد.

ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی ثابت کرده به طور مستمر با خشونت، افراط و تروریسم مبارزه می‌کند، گفت: متاسفانه سیاست‌های آمریکا در این منطقه باعث دامن زدن به خشونت و افراط شده است و امروز کشورهای متحد آمریکا در این منطقه از افراطی‌گری به صورت مستقیم و غیرمستقیم حمایت می‌کنند و هیچکس مانند وزیر امور خارجه آمریکا به این امر واقف نیست.

وزیر امور خارجه افزود: مسئولان آمریکایی و سایر کنشگران بین‌المللی به جای اینکه برای خوشامد گروه‌های فشار سیاسی حرف‌های نامربوط بزنند، واقعیات منطقه را درک و بر اساس آن عمل کنند و بیش از این منطقه ما را به آشوب نکشانند.

وی تاکید کرد: این موج وحشتناک آوارگان که به خاطر سیاست‌های افراطی به سمت مناطق مختلف دنیا سرازیر شده است و متاسفانه برخورد انسانی نیز با آن صورت نمی‌گیرد، ناشی از سیاست‌های حمایتی از تروریسم و خشونت است.

ظریف خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در ۳۰ سال گذشته میزبان بیش از چند میلیون آواره‌ ای بوده است که از کشورهای همسایه به ایران سرازیر شده‌اند، اما برخی کشورها به خاطر چند ده‌نفر آواره، جنجال‌های فراوانی به راه می‌اندازند و سر و صدا می‌کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: زمان آن فرا رسیده است که همه دنیا یکپارچه و یکجا با این معضل برخورد کنند و همین‌طور به خاطر برخی مصالح سیاسی از سیاست‌هایی که به آوارگی، خشونت و افراط می‌انجامد، خودداری کنند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی به عنوان یک بازیگر جدی، ثبات‌خواه و صلح‌طلب در این منطقه آماده است که با همسایگان خود و جامعه بین‌المللی برای مبارزه با خشونت و افراطی‌گری همکاری کند.

ظریف گفت: ما از همسایگان خود نیز می‌خواهیم همین سیاست را دنبال کنند.

ادامه دارد...

کد N947402

وبگردی