آفتاب
در نشست خبری مشترک با ظریف

وزیر امور خارجه چک: توافق‌نامه هسته‌ای به افزایش امنیت خاورمیانه کمک می‌کند

وزیر امور خارجه چک: توافق‌نامه هسته‌ای به افزایش امنیت خاورمیانه کمک می‌کند

وزیر امور خارجه چک با تاکید بر این که جمهوری چک از امضای توافق هسته‌ای استقبال کرده است گفت که این توافق‌نامه به افزایش امنیت خاورمیانه کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لوبو میر زائورالک، وزیر امور خارجه چک ظهر یک‌شنبه در نشست مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حضور و مذاکرات هیأت بازرگانی جمهوری چک در اتاق بازرگانی اصفهان و تهران گفت: جمهوری چک کشوری با سبقه طولانی در مشارکت در پروژه‌های ساخت جاده‌های ایران است که از این به بعد می‌تواند در نوسازی بخش‌های مختلف اقتصادی ایران کمک کند.

او با اشاره به گفت‌وگویش با وزیر امور خارجه کشورمان گفت که در این مذاکرات در خصوص ظرفیت مشترک دو کشور صحبت کردیم. جمهوری چک ایران را کشوری بسیار مهم و قوی از نظر نیروی انسانی و پتانسیل بالا می‌داند که در گذشته شریک بازرگانی ما بوده است.

زائورالک ادامه داد: بنده در گفت‌وگوهایم به آقای ظریف گفتم که جمهوری چک از امضای توافق‌نامه هسته‌ای استقبال کرده است. این توافق‌نامه زمینه‌ای را برای روابط بهتر و مشترک بین ایران و کشورهای غربی فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد که باید گام‌های دیگری برداشته شود تا وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا بتوانند تا اول سال آینده میلادی تحریم‌ها را بردارند تا بعد از آن پروژه‌های جدید شروع به کار کنند. معتقدم این گام‌ها از طرف آژانس با موفقیت برداشته می‌شوند.

به گفته او اعتقاد جمهوری چک بر آن است که موفقیت موافقت‌نامه به افزایش امنیت خاورمیانه کمک می‌کند. اجرای این توافق‌نامه می‌تواند به عوض کردن روابط برخی کشورهای منطقه کمک کند و در استقرار روابط بین ایران و جامعه بین‌المللی بسیار مهم است.

وزیر امور خارجه چک با اشاره به موج عظیم پناهندگان از خاورمیانه به اروپا گفت: امروز در وضعیتی زندگی می‌کنیم که با موج عظیمی از پناهندگان که از خاورمیانه به اروپا می‌آیند مواجه هستیم. در طول مذاکرات راجع به مسائل خاورمیانه و مبارزه با تروریسم صحبت کردیم. موضوعی که یکی از بزرگ‌ترین خطرات امروز است و باعث شده که این موج از پناهندگان را به حرکت وادار کنند.

وی با بیان این که ایران نقش بسیار مهمی در مبارزه با مواد مخدر دارد، گفت: اگر با ایران همکاری نکنیم منطقه خاورمیانه منطقه پرآشوبی می‌ماند. همکاری با ایران می‌تواند نقش اساسی برای مقابله با این اتفاقات ایفا کند.

لوبو میر زائورالک تاکید کرد که این روابط تجدید شده می‌تواند باب جدیدی را باز کند و باید روابط توسعه پیدا کند چون شریکان بازرگانی می‌توانند در آرام کردن فضای متشنج کمک کنند. این فرصتی است که جمهوری چک از آن استفاده می‌کند.

انتهای پیام

کد N947355

وبگردی