آفتاب
رییس جمهور:

ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه روابط ایران و مجارستان وجود دارد

ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه روابط ایران و مجارستان وجود دارد

رییس جمهور با بیان اینکه ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه روابط ایران و مجارستان وجود دارد، گفت: ضرورت دارد تحولات مثبت و سازنده تری در روابط تهران – بوداپست ایجاد شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار «یانوش کواچ» سفیر جدید مجارستان در تهران بر ضرورت تحکیم روابط دو کشور تأکید کرد و گفت: دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، ظرفیت‌های فراوانی برای افزایش سطح روابط و همکاری‌های خود دارند که فعال کردن این ظرفیت‌ها به نفع رفاه و توسعه دو ملت است.

رییس جمهور همچنین با ابراز تأسف از شرایطی که طی روزهای اخیر برای آوارگان و مهاجرین در مرزهای اروپا بوجود آمده است، گفت: در شرایطی این مردم دچار گرفتاری و سختی شده‌اند که رسالت بزرگ انسانی جهان به ویژه اروپاست، ضرورت دارد که دولت‌ها و کشورها به این مردم آواره و سرگردان کمک نمایند.

روحانی با بیان این که ایران پذیرای بیشترین آوارگان و پناهجویان از کشورهای همسایه خود بوده و همواره به خوبی از آنها پذیرایی کرده است، گفت: خوشحالیم که برخی کشورهای اروپایی برای نجات آوارگان مواضع مثبتی اتخاذ کردند و امیدواریم تمام اروپا و کشورهایی که هنوز به این روند نپیوسته‌اند، کوتاهی‌ها را جبران کنند.

وی لزوم مبارزه جدی با تروریسم را مورد تأکید قرار داد و گفت: تمام مشکلات موجود از جمله مشکل آوارگان و پناهجویان از خطر گروه‌های خشونت طلب، ‌افراطی و تروریسم نشأت گرفته و تروریسم باعث ایجاد رعب و وحشت در کشورهای منطقه و آوارگی مردم بی‌گناه شده است. این شرایطی است که اروپا نیز در دوره‌های قبل از جمله دوران جنگ جهانی اول آن را تجربه کرده و لذا باید متوجه مسئولیت‌های تاریخی خود باشد.

رییس جمهوری ایجاد امنیت و ثبات را لازمه رفاه و توسعه ملت‌ها وکشورها دانست و اظهار کرد: امیدوارم با عزم و همکاری جمعی، ضمن ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه و سراسر جهان، در مسیر گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی حرکت کرده و رفاه و توسعه ملتها رقم زده شود.

"یانوش کواچ" سفیر جدید مجارستان نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود، از تلاش برای گسترش همه جانبه روابط دو کشور خبر داد و گفت:‌ مجارستان برنامه‌های مهمی برای افزایش سطح همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی، آموزشی و سیاسی دارد و مصمم است آنها را عملیاتی و اجرایی کند.

وی جمهوری اسلامی ایران را مرکز امنیت و ثبات در منطقه توصیف کرد و اظهار داشت: ‌توافق هسته‌ای ایران می‌تواند نمونه مناسبی برای کشورهای جهان بمنظور حل و فصل مسایل بین‌الملی باشد.

انتهای پیام
کد N947131

وبگردی