آفتاب
یک نماینده پیشین مجلس:

برای جلوگیری از نفوذ بیگانگان باید اهداف آنها را شناسایی کنیم

برای جلوگیری از نفوذ بیگانگان باید اهداف آنها را شناسایی کنیم

یک نماینده پیشین مجلس گفت: تنها راه بستن روزنه‌های نفوذ بیگانگان، شناخت مقاصد آنها از ایجاد رابطه با ما و مقاومت در برابر تحقق این مقاصد است.

یک نماینده پیشین مجلس گفت: تنها راه بستن روزنه‌های نفوذ بیگانگان، شناخت مقاصد آنها از ایجاد رابطه با ما و مقاومت در برابر تحقق این مقاصد است.

منیره نوبخت در گفت‌وگو با خبرگزاری داشجویان ایران (ایسنا) با بیان این‌که قدرت‌های بزرگ در خلال رابطه خود با هر کشوری به دنبال دست‌یابی به منافع و اهداف خود هستند، اظهار کرد: ماهیت قدرت‌های بزرگ در رابطه‌شان با هر کشوری، در جهت رسیدن به اهداف و منافع از پیش تعیین‌شده و نیز ایجاد سلطه خود بر آنها است و دولتمردان ما باید در برقراری رابطه با قدرت‌ها به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

او با اشاره به اندیشه‌های امام خمینی (ره) در خصوص توجه به چارچوب‌های عقلانی در ایجاد رابطه با قدرت‌های بزرگ، عنوان کرد: حضرت امام نیز در گفتار خود همواره به این نکته تأکید می‌کردند که در برقراری رابطه با کشورهای قدرتمند، به منافع و فواید آن توجه کنید چرا که قدرتهای به دنبال سلطه‌جویی هستند و باید در ایجاد رابطه با آنها منافع خود را از یاد نبریم.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین با تأکید بر این‌که مردم و نیز نظام جمهوری اسلامی خواهان یک جامعه باز و داشتن ارتباط با سایر کشورها هستند، یادآور شد: اگر ما به اندیشه‌های امام و سخنان رهبری رجوع کنیم و شعارهای مردم را در طول انقلاب به یاد آوریم، به این نتیجه می‌رسیم که یک همنوایی و همدلی بین مردم و حکومت وجود دارد تا دارای جامعه‌ای باز و در ارتباط با دنیا باشیم ولی رابطه‌ای که حافظ منافع ما باشد و کوچکترین لطمه‌ای به استقلال و عزت کشور وارد نسازد، در غیر این‌صورت هر رابطه‌ای زیر سؤال است.

وی با اظهار این‌که نباید در روابطمان با سایر کشورها، دچار خوشبینی و زودباوری شویم، گفت: این نهایت زودباوری است که گمان کنیم قدرتهای دنیا در سایه توافق با ایران به دنبال خدمت به ما هستند و یا منافع خود را از یاد برده‌اند، اگر چنین رویکردی را در برخورد با سایر کشورها داشته باشیم، به نتایج مطلوبی نخواهیم رسید.

نوبخت با اشاره به سخنان رهبری در اجلاس مجمع جهانی اهل بیت، تنها راه بستن روزنه‌های نفوذ بیگانگان را شناخت مقاصد و اهداف آنها دانست و گفت: باید به دنبال شناخت منافع و مقاصد بیگانگان از برقراری ارتباط با ایران باشیم و درصورتی که آن مقاصد با خطوط قرمز و یا منافع ما در تضاد بود، در برابر محقق شدن آن مقاومت و ایستادگی کنیم.

این فعال سیاسی تصریح کرد: نفس این موضوع که ما با تمام کشورهای دنیا ارتباط داشته باشیم، هیچ منفعت و تقدسی به همراه ندارد. ارتباط با هر کشوری تنها در صورتی مفید است که تأمین‌کننده منافع ما و تضمین‌کننده استقلال و عزتمان باشد و لطمه‌ای به آن وارد نسازد.

او تأکید کرد: توجه به صرف برقراری رابطه با هر کشوری، موجب خواهد شد تا آسیب‌ها و مضرات آن رابطه را از یاد ببریم و در نهایت به نتیجه مطلوبی دست نیابیم.

او با یادآوری این موضوع که در روابط امروزِ بینِ کشورها، دست‌یابی به اهداف اقتصادی، حرف اول را می‌زند، گفت: به دلیل شرایط فعلی دنیا، کشورها در روابطشان به دنبال تأمین منافع اقتصادی خود هستند و ما نیز باید به این موضوع توجه داشته باشیم تا بتوانیم راه‌های نفوذ اقتصادی بیگانگان بر بازار کشور را ببندیم و با توجه به راهبرد اقتصاد مقاومتی به فکر تقویت تولید داخلی و رونق صادرات باشیم.

او در پایان، رسیدن به شرایطی که در آن هم بتوان در برابر نفوذ بیگانگان ایستادگی کرد و هم با کشورهای دنیا تعامل مثبت داشت را ممکن و شدنی دانست و اظهار کرد: جمع کردن این دو موضوع با یکدیگر کار مشکلی نیست. فقط لازم است به منافع خود و مقاصد طرف مقابل نگاه کنیم و با توجه به واقعیتهای عینی و جایگاه خود و نیز طرف مقابل در عرصه جهانی دست به اقدام بزنیم و از این موضوع هم غافل نشویم که در روابط خود با سایر کشورها، تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن را در نظر داشته باشیم و به روابط خود به صورت تک بعدی نگاه نکنیم.

انتهای پیام

کد N947117

وبگردی