آفتاب
جهانگیرزاده:

برخورد با جرایم انتخاباتی به رقابت سالم انتخاباتی کمک می‌کند

برخورد با جرایم انتخاباتی به رقابت سالم انتخاباتی کمک می‌کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر ضرورت برخورد با تخلفات انتخاباتی برای ایجاد فضای رقابت سالم در عین حال گفت که ورود قوه قضاییه به موضوع انتخابات باید در موارد استثنا باشد.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر ضرورت برخورد با تخلفات انتخاباتی برای ایجاد فضای رقابت سالم در عین حال گفت که ورود قوه قضاییه به موضوع انتخابات باید در موارد استثنا باشد.

جواد جهانگیرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به بخشنامه‌ی رئیس قوه قضاییه درباره انتخابات 94 گفت: تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی ابتکار جالبی است، از این جهت که این اطمینان را ایجاد می‌کند که رسیدگی جدی به تخلفات خواهد شد. به هر حال اگر مبنا قانون است، حضور در مجلس قانون مداری بیشتری می‌طلبد زیرا کسانی وارد مجلس می‌شوند که قانون مدار هستند. لذا اگر افراد چند ماه قبل از انتخابات به دنبال قانون گریزی باشند طبیعتا قوانین مناسبی را وضع نخواهند کرد.

وی افزود: آنچه الان در انتخابات‌ مختلف حاکم است این است که هر کس تخلف کرد اگر پیروز شود همه به او تبریک می‌گویند و اگر شکست خورد هم می‌گویند به هر حال هزینه کرده و وقت گذاشته لذا کاری به او نداشته باشید؛ که حتما این کار عبث و بیهوده‌ای است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با تاکید بر این که این بخشنامه به معنای سخت‌گیری نیست ادامه داد: ما نقایصی را در قانون انتخابات داریم که برای همه فرصت رقابت برابر ایجاد نمی‌کند، لذا ضمن این که باید این نقایص را برطرف کنیم درعین حال این واقعیت را بپذیریم که همه ماجرای انتخابات در یک هفته آخر نیست بلکه مقدماتی هست و کاندیداها باید برای جلب رضایت عموم مردم تلاش کنند؛وقت بگذارند و دیدارهای خصوصی داشته باشند . باید اینها را ازرفتارهایی که شامل هزینه کرد از امکانات بیت‌المال، ایجاد جو نامناسب و تشدید اختلافات قومی ومذهبی است جدا کرد.

جهانگیرزاده یادآور شد: این لازمه انتخابات است و نیاز است مردم با نیروهای جدید اجتماعی و دیدگاههای آنها آشنا شوند و لذا این افراد باید وقت بگذارند و من احساس می‌کنم این مساله ( تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی) هم می‌تواند درایجاد فضای مناسب برای رقابت سالم موثر باشد و هم در عین حال اگر قوه قضاییه با دستگاههای اجرایی و نظارتی هماهنگ باشند این کار ضمانت اجرایی خواهد داشت و می‌تواند صرفا به صدور حکم قضایی منجر شود بلکه حتی می تواند محدودیت‌هایی را ایجاد کند تا جلوی کسانی که واقعا از امکانات بین‌المال استتفاده می‌کنند یا به اختلافات دامن می‌زنند گرفته شود و این به سالم سازی انتخابات کمک خواهد کرد.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه بخشنامه رئیس قوه قضاییه نگاه حزبی و جناحی ندارد، اضافه کرد: این حتما یک نگاه دقیق قضایی و یک نگاه عمومی نسبت به همه و صرف نظر از گرایشات سیاسی موافق یا مخالف است و مستمرا باید اصل سالم سازی انتخابات را پایش کند. البته نباید ماجرای انتخابات را خیلی قضایی کرد چرا که انتخابات یک ماجرای اجتماعی – سیاسی است و ورود بخش قضا در آن باید در موارد استثنا باشد.

وی خاطرنشان کرد:‌ بخشی از جرایم و تخلفات انتخاباتی به رفتار خود کاندیداها بر می‌گردد و بخشی از آن به افراد متفاوتی بر می‌گردد که جوسازی و تخریب می‌کنند. طبیعی است در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این موضوع رصد می‌شود که کسی در انتخابات مظلوم واقع نشود و در عین حال کسانی که به منابع قدرت دسترسی دارند فرصت خاصی را به دست نیاورند و نیروهای جدید اجتماعی بتوانند ظرفیت خود را ایجاد کنند، من فکر می‌کنم می شود از این طریق یک انتخابات مطلوب را رقم زد.

جهانگیرزاده یادآور شد: ممکن است در یک استان حتی یک تخلف انتخاباتی هم رخ ندهد ولی باید این آمادگی وجود داشته باشد که احیانا اگر هم تخلفی رخ داد به موقع برخورد شود و بشود جلوی این تخلفات را گرفت.

این نماینده مجلس در پایان اظهار کرد: به نظرم اگر تحلیل دقیقی روی رفتار انتخاباتی در طی دوره‌های گذشته صورت گیرد، باید بپذیریم که حاکمیت سرمایه و قدرت بیشتر شده و با توجه به اینکه رهبری راجع به کانون‌های قدرت و ثروت هشدار دادند باید از این موضوع پرهیز کرد و قوه قضاییه می‌تواند در این زمینه خیلی کمک کند.

انتهای پیام

کد N947116

وبگردی