آفتاب

رژیم صهیونیستی در مرزهای فلسطین اشغالی با اردن دیوار می‌سازد

رژیم صهیونیستی در مرزهای فلسطین اشغالی با اردن دیوار می‌سازد

رژیم صهیونیستی تصمیم به احداث دیوار در مرزهای فلسطین اشغالی با اردن گرفته است و بخش زیادی از این دیوار در خاک کرانه باختری قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از منابع رادیو عبری، رژیم صهیونیستی مدعی است که احداث این دیوار می‌تواند جلوی ورود پناهندگان و افراد مسلح و قاچاقچی‌ها به اراضی اشغالی سال 48 را بگیرد، اما پشت این بهانه‌های امنیتی، اهداف راهبردی مهمتری هم وجود دارد.

به گزارش رادیو عبری، بخش اول این دیوار به طول 30 کیلومتر از شهر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی تا محل در نظر گرفته شده برای احداث فرودگاه جدید "تیمناع" در العربه واقع در شمال احداث می‌شود.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز در شماره امروز (یکشنبه) خود اعلام کرد که کار احداث این دیوار طی روزهای آینده آغاز خواهد شد و احتمال می‌رود که 2.5 میلیارد شِکِل (تقریبا 600 هزار دلار) برای رژیم صهیونیستی هزینه داشته باشد.

یک مسئول امنیتی رژیم اشغالگر قدس تصریح کرد که تل‌آویو اردن را در جریان احداث این دیوار قرار داده و متعهد شده است که احداث آن هیچ تاثیری روی امنیت این کشور نداشته باشد.

قبل از این "خلیل تفکچی" مدیر دایره نقشه برداری در قدس اشغالی نیز اعلام کرده بود که رژیم صهیونیستی قصد احداث دیوار حائل در مرزهای فلسطین اشغالی با اردن پس از اتمام ساخت دیوار مشابه در مرزهای خود با مصر را دارد که احتمال می‌رود کار ساخت آن در آینده نزدیک به پایان برسد.

وی خاطرنشان کرده بود که این دیوار در امتداد رود اردن احداث خواهد شد و در منطقه‌ای قرار خواهد گرفت که تحت سیطره نظامی رژیم صهیونیستی قرار دارد و این مساله به تل‌آویو امکان می‌دهد آن بخش از رود اردن را که در کرانه باختری واقع شده است، تحت سیطره خود درآورد. علاوه بر این، این رژیم با احداث دیوار مذکور بر سفره‌های آب زیرزمینی و بخش‌های کشاورزی و اقتصادی منطقه حاصلخیز کرانه باختری حاکم خواهد شد و ضمن قطع ارتباط جغرافیایی کرانه باختری با اردن، جلوی تشکیل دو کشور؛ فلسطینی و صهیونیستی را هم خواهد گرفت.

تفکچی تاکید کرد که منطقه غور از اهمیت حیاتی برای رژیم صهیونیستی برخوردار است و از همین رو، هر گونه توافق صلحی در آینده با طرف فلسطینی را مشروط به تداوم حضور نظامیان صهیونیستی در امتداد رود اردن کرده است.

وی افزود: هدف تل‌آویو از احداث این دیوار محاصره کشور آتی فلسطین و خنثی سازی ایده استقلال سیاسی و اقتصادی آن است.

این کارشناس فلسطینی خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی اقدامات خود در زمینه احداث دیوار در مرزهای فلسطین اشغالی با کشورهای همسایه را سرعت بخشیده است و در عین حالی که کار احداث دیوار در مرزهای لبنان و مصر ادامه دارد، قصد احداث دیوار در مرزهای همسایه اردنی را هم دارد.

انتهای پیام

کد N947099

وبگردی