آفتاب

انفجارهای بحرین به ایران ربط دارد؟ اختلاف نفتی ایران و کویت به کجا رسید؟/پاسخ های لاریجانی رابخوانید

انفجارهای بحرین به ایران ربط دارد؟ اختلاف نفتی ایران و کویت به کجا رسید؟/پاسخ های لاریجانی رابخوانید

رییس مجلس گفت: بر این باوریم زمینه‌هایی که پس از توافق هسته‌ای ایجاد شده است می‌تواند راه را برای حل و فصل شماری از مسائل منطقه ای و بین المللی را فراهم کند.

علی لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین در نیویورک در پاسخ به این پرسشکه برخی‌ها می‌گویند ایران پس از توافق هسته‌ای مجبور است برخی از رفتارهای خود را تغییر دهد و همچنین دست ایران در مواردی بازتر خواهد شد، گفت: پس از توافق هسته‌ای دیدگاه‌های مختلف سیاسی مطرح شده است. قدرت‌های بزرگ در برنامه هسته‌ای ایران چالش‌هایی را مطرح کردند که می‌توانستند از ایجاد این چالش‌ها خودداری کنند. کشورهای بزرگ این چالش‌ها را به وجود آوردند و نیازی به این چالش‌ها نبوده است. این مذاکرات دوازده سال به طول کشید که زمانی طولانی است و پس از پایان این مذاکرات، فضای مثبتی ایجاد شده است ولی در هر حال، سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران تغییر نخواهد کرد و حرکت جمهوری اسلامی بر اساس منطق روشنی در مسائل منطقه‌ای و بین المللی است. با این حالبر این باوریم زمینه‌هایی که پس از توافق هسته‌ای ایجاد شده است می‌تواند راه را برای حل و فصل شماری از مسائل را فراهم کند.

وی در پاسه به این پرسش که برای حضور در اجلاس رؤسای مجالس جهان به نیویورک سفر کرده‌اید، پیام ایران به جهان در این کنفرانس چیست؟ به ویژه آنکه ایران وارد تاریخ جدیدی از روابط بین المللی خود شده است، گفت: مسئله مهم این است که دموکراسی در منطقه وجود ندارد و با شرایط جنگی روبرو هستیم و این وضع به معنای آن است که ما در صحنه‌های عملی سیاست با مشکلات جدی روبرو هستیم و به این دلیل باید بدانیم که چگونه می‌توانیم به سوی دموکراسی حرکت کنیم. جمهوری اسلامی ایران همیشه از دموکراسی در کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه حمایت می‌کند ولی ملاحظه می‌کنیم رفتار قدرت‌های بزرگ برای حل مشکلات، مسئولانه نیست.

اهم اظهارات لاریجانی را به نقل از ايسنا در ادامه می خوانید:

** در پاسخ به این پرسش که پیش بینی می‌شود کنگره آمریکا این توافق را تایید کند ولی تحریم‌هایی وجود دارد که توسط کنگره علیه ایران خارج از چارچوب قوانین بین‌المللی اعمال شده است و این تحریم‌ها علیه ایران باقی خواهد ماند، تعامل ایران با این وضع در مرحله آینده چگونه خواهد بود به ویژه آنکه پس از این توافق این تحریم‌ها پس از هشت سال می‌تواند دوباره بازگردد: بخش‌های مختلف این توافق به یکدیگر مرتبط است و در صورتی که هر بخشی با مشکلی روبرو شود نمی‌توان این توافق را اجرا کرد بنابراین کنگره نمی‌تواند برخی از موارد تحریمی را علیه ایران حفظ کند و در صورتی که این تحریم‌ها باقی بماند این توافق با مشکلی واقعی روبرو خواهد شد و تا آنجا که من اطلاع دارم چنین مسئله‌ای مطرح نیست.

**در پاسخ به اینکه اگر کنگره آمریکا این توافق را رد کند آیا اروپایی‌ها به این توافق پایبند خواهند بود،: این احتمال وجود دارد و در این صورت باید مذاکرات بیشتری صورت گیرد.

** در پاسخ به این پرسش که تروریسم تهدیدی برای همه است و جنگ علیه تروریسم وجود دارد، ایران دست دوستی به سوی کشورهای منطقه دراز کرده است، آیا روابط ایران با کشورهای منطقه همان چیزی است که به صورت علنی وجود دارد یا مسائلی سری نیز مطرح است: گفتمان کشورهای منطقه یکسان نیست و در حقیقت یکسان نبودن این گفتمان هزینه‌هایی بیشتر از تروریسم ایجاد کرده است. دیر یا زود این فعالیت تروریستی به این کشورها آسیب خواهد زد. بنابراین همه کشورها نگرانی جدی دارند. شاید برخی از کشورها فکر کنند که می‌توانند به صورت تاکتیکی با تروریسم مقابله می‌کنند ولی این مسئله یک اشتباه راهبردی است. نمی‌توان استفاده ابزاری از تروریسم داشت یا این که آن را یک مسئله تاکتیکی دانست. باید کشورهای منطقه تلاش‌های یکپارچه‌ای برای مبارزه با تروریسم داشته باشند و نقطه آغاز، رسیدن به درک مشترک درباره این خطر جدی است. جمهوری اسلامی ایران نگاه دوستی و برادرانه به همه کشورهای منطقه دارد و درباره سرنوشت مسلمان حساس است. ما فکر می‌کنیم باید همه کشورهای جهان درباره مبارزه با تروریسم مسئولانه فکر کند و به این دلیل زمانی که عراق با خطر تروریستی روبرو شد دست دوستی به سوی این کشور دراز کردیم و باید کشورهای دیگر نیز به این درک برسند.

**در پاسخ به این پرسش که برخی جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کنند که در انفجارها در بحرین نقش دارد و همچنین شبکه العبدلی در کویت به حزب الله لبنان وابسته است و همچنین ایران مشکلاتی در میدان نفتی الدره(آرش) با کویت ایجاد کرده است، چگونه ممکن است این حوادث همزمان با توافق هسته‌ای رخ دهد: من فکر می‌کنم دوستان در عربستان سعودی اشتباه راهبردی مرتکب شده‌اند. سعودی‌ها این اشتباه را در جنگ تحمیلی صدام علیه ایران نیز مرتکب شده بودند به طوری که از صدام در جنگ حمایت کردند. یکی از مسئولان سعودی گفت کمک چهل میلیارد دلاری به صدام در آن جنگ اشتباه بوده است. همچنین سعودی‌ها به تروریست‌ها در منطقه کمک می‌کنند که اشتباه دیگری است. ما در مسئله عراق به مردم این کشور کمک کردیم ولی برخی از کشورهای منطقه به ویژه سعودی‌ها از این مسئله راضی نیستند و مشکلاتی در عراق ایجاد کردند. ما همیشه می‌خواهیم کشورهای منطقه متحد باشند و به یکدیگر کمک کنند. روشن است که اتهاماتی که درباره بحرین مطرح می‌شود خنده‌دار است. آیا ایران در امور بحرین دخالت می‌کند یا این که کشوری (عربستان سعودی) که تانک‌های خود را به بحرین ارسال کرده است در امور این کشور دخالت می‌کند؟

**در مسئله میدان نفتی آرش، مذاکراتی با دولت کویت در جریان است و ما همیشه خواهان گفت‌وگو درباره این مسئله هستیم و اختلافات مرزی میان کشورهای منطقه وجود دارد و نمی‌توان آن را به مسائل دیگر مرتبط کرد و مرتبط کردن آن به مسائل دیگر منطقی نیست. من فکر می‌کنم هر اختلافی که میان کشورهای منطقه به وجود می‌آید باید از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود. درباره ادعایی که در خصوص حزب الله مطرح می‌شود این اتهام ناشی از کینه‌ای است که علیه این جنبش وجود دارد و این ادعاها منطقی و حکیمانه نیست. من بار دیگر از کشورهای منطقه می‌خواهم با یکدیگر وحدت و هماهنگی داشته باشند تا منافع ملت‌های منطقه محقق شود نه این که به دنبال تامین منافع کشورهای بزرگ باشند.

**در پاسخ به این پرسش که عربستان سعودی در مسئله سوریه، مخالف مشارکت ایران در کنفرانس ژنو3 است و همچنین ارتباطاتی میان سوریه و عربستان برقرار شده و گفت‌وگوهایی در مسکو میان مصر، امارات و روس‌ها صورت گرفته است، ارزیابی شما از این تناقضات و مخالفت با نقش ایران برای حل بحران سوریه چیست: برداشت من از تلاش‌های کنونی این است که در مسیر رسیدن به راه حل منطقی در سوریه از طریق گفتگوهای سیاسی قرار ندارد. نمی توان این مسئله را بر ملت سوریه تحمیل کرد که چگونه سرنوشت خود را مشخص کند. من فکر می‌کنم این ملت سوریه است که باید سرنوشت خود را مشخص کند. برخی از کشورهای منطقه پشت درهای بسته به نمایندگی از ملت سوریه نمی توانند درباره سرنوشت این ملت تصمیم گیری کنند. این شیوه‌ها قدیمی شده و ملت سوریه هوشیار و آگاه است و اجازه نمی دهد رویای این کشورها در سوریه محقق شود به ویژه آنکه برخی از این کشورها که کوچک هم هستند نمی توانند اراده خود را بر ملت سوریه تحمیل کنند، ملتی که در طول سالهای گذشته در این نبرد حضور دارد و سالهاست که در برابر اسرائیل مقاومت می‌کند. من فکر می‌کنم این کشورها که پشت درهای بسته برای پیدا کردن راه حل بحران سوریه با یکدیگر گفتگو می‌کنند در اشتباه به سرمی برند. بهترین راه حل احترام گذاشتن به اراده ملت سوریه است تا سرنوشت خود را مشخص کند. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا خواهان حل و فصل سیاسی بحران سوریه بود. برخی از کشورها که نظام دموکراتیک ندارند، نمی توانند خواسته‌های خود را بر ملت سوریه تحمیل کنند.|

**در پاسخ به این پرسش که رهبر معظم ایران گفتند که باید از ملت یمن حمایت همه جانبه کرد ولی این کشور با محاصره و حمله هوایی زمینی، دریایی روبروست، چگونه کمک‌ها می‌تواند به یمن برسد و ایران می‌تواند چه کمکی به یمنی‌ها برای رسیدن به پیروزی داشته باشد؟ : ارسال کمک‌ها به یمن در شرایط کنونی بسیار مشکل است و آنچه که علیه ملت یمن وجود دارد ظلم و ستم عجیبی است. ملت متمدن و اصیل یمن با شرایط دشواری روبروست که ناشی از هوا و هوس برخی از طرف هاست. چند ماه است که شاهد این جنگ گسترده علیه ملت یمن هستیم ولی مقاومت این ملت در تاریخ ماندگار خواهد ماند. در حال حاضر می‌توانیم ارزیابی درباره نتایج این جنگ داشته باشیم. اقدامات نظامی علیه ملت یمن نتایج وارونه‌ای به همراه داشته است. من فکر می‌کنم همه کشورهای منطقه درباره مسئله یمن آگاهند و بر حل و فصل سیاسی بحران این کشور تاکید دارند و تلاش‌هایی در این زمینه در جریان است. مسئولان صلیب سرخ جهانی به ایران سفر کرده‌اند و ما تاکید کرده‌ایم باید کمک‌های مردم ایران در اختیار مردم یمن قرار گیرد. در هر حال بسیار مهم است که بحران یمن به صورت سیاسی حل و فصل شود تا ملت یمن به نتیجه مقاومت خود برسد.

** در پاسخ به این پرسش که آمریکایی‌ها می‌گویند جنگ علیه داعش(گروهک تکفیری صهیونیستی داعش)ممکن است سالها به طول بینجامد، ترکیه نیز اخیرا وارد جنگ علیه داعش در سوریه شده است، ارزیابی شما چگونه است: من اطلاعاتی درباره این جنگ علیه داعش در سوریه ندارم. من فکر نمی‌کنم زمان بندی سه ساله یا ده ساله مبتنی بر یک منطق واقعی باشد. مسئله مهم این است که می‌بینیم اعضای ائتلاف بین المللی اراده واقعی برای جنگ علیه داعش ندارند و ما اراده واقعی را برای مبارزه با این گروهک تروریستی مشاهده نمی‌کنیم و به نظر می‌رسد در این زمینه اهداف تاکتیکی وجود دارد. به هر میزان که فعالیت گروه‌های تروریستی ادامه پیدا کند و به اصطلاح نبرد علیه این گروه‌ها طولانی شود این وضع باعث افزایش قدرت این گروه‌ها خواهد شد. شاید کشورهای بزرگ دارای اهداف تاکتیکی برای مشغول کردن کشورهای منطقه باشند ولی ممکن است این سیاست به این کشورهای بزرگ نیز آسیب بزند. باید طرحی عملی برای مبارزه با تروریسم در منطقه وجود داشته باشد. همان طور که تاکید کردم می‌توان بحران‌ها را در عراق، سوریه و یمن به صورت سیاسی حل و فصل کرد.

27214

کد N947010

وبگردی