آفتاب

جنگ قدرت میان پدر و دختر فرانسوی

جنگ قدرت میان پدر و دختر فرانسوی

ایرنا نوشت: وسس حزب جبهه ملی فرانسه که حدود دو هفته پیش به وسیله دخترش از این تشکیلات اخراج شد روز شنبه حزب جدید خود را با نام «آبی سفید قرمز» رونمایی کرد.

موسس حزب جبهه ملی فرانسه که حدود دو هفته پیش به وسیله دخترش از این تشکیلات اخراج شد روز شنبه حزب جدید خود را با نام «آبی سفید قرمز» رونمایی کرد تا آتش اختلافات خانوادگی را در بحبوحه تلاش مارین لوپن (دختر) برای تصدی ریاست جمهوری فرانسه شعله ورتر کند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، ژان ماری لوپن نام حزب جدید خود را «تجمع آبی، سفید و قرمز» در اشاره به رنگ های پرچم فرانسه گذاشته است و با این اقدام نگاه ها را از نشست سالانه حزب جبهه ملی که دخترش آن را رهبری می کند به سوی خود دوخته و سه ماه مانده به انتخابات محلی فرانسه به سوی رقابتی تازه گام برداشته است.
ژان ماری لوپن 87 ساله که اواخر مردادماه سال جاری بعد از یک دوره پر از تنش و کشمکش با دخترش مارین لوپن از حزب جبهه ملی اخراج شد در رستورانی به طرفداران خود گفت: شماها یتیم نیستید. ما می توانیم مانند جبهه ملی عمل کنیم حتی اگر دیگر جزئی از آن نباشیم.

مارین لوپن اما در واکنش به اقدام پدرش در حاشیه نشست حزب جبهه ملی گفت: هر کسی در خارج از جبهه ملی، آزادی دارد تا هر گروهی که خواست ایجاد کند...این برای ما مشکلی ایجاد نمی کند...بگذارید هر کاری دوست دارد بکند، او مردی آزاد است.
زمان اصلی بالا گرفتن اختلاف درون حزبی این پدر و دختر در 15 اردیبهشت ماه امسال بود و از همان زمان عضویت پدر توسط دختر به تعلیق در آمده بود و روز جمعه (30 مرداد 1394) دفتر اجرایی حزب جبهه ملی حکم قطعی اخراج وی را عملی کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دختر همچنین عنوان ریاست افتخاری لوپن 87 ساله را بر این حزب لغو کرد و لذا او دیگر حق ندارد به نام حزب فعالیت کند.
به گزارش ایرنا، لوپن پدر چندی قبل پیش از اعلام لغو عضویتش در این جبهه به خبرنگاران گفته بود: من آزادانه حرف می زنم و این برخی را شگفت زده می کند. من هرگز از جانب جبهه ملی حرف نزده ام. من فقط می خواهم به نام ژان ماری لوپن حرف بزنم.
اختلافات پدر و دختر از آنجا آغاز شد که ژان ماری لوپن در یک مصاحبه بار دیگر در مورد حقیقت اتاق های گاز حزب نازی در جنگ دوم جهانی، ابراز تردید کرده بود.

اتهام «یهود ستیزی» به بهانه انتقاد «ژان ماری لوپن» رهبر تاریخی حزب جبهه ملی، پدر موسس و دختر رییس حزب را در کشوری که «مهد دموکراسی» جهان نام گرفته در برابر هم قرار داد.

فرانس 24 اواسط اردیبهشت 1394 گزارش داد حزب جبهه ملی فرانسه - حزب راست افراطی که در مرامنامه خود مخالفت با انحادیه اروپا، انتقاد از مهاجرپذیری فرانسه و ضدیت با اسلام به نام «ملی گرایی» را ثبت کرده است- نام ژان ماری لوپن 87ساله را بعد از تشکیک او درباره هولوکاست مورد ادعای صهیونیست ها از عضویت این حزب خط زد.
لوپن پدر گفته بود که واقعه هولوکاست و اتاق های گاز فقط «بخش کوچکی از تاریخ» جنگ جهانی دوم بوده است.
به دنبال این اظهارات، مارین لوپن گفت که خواهان کناره گیری پدرش از سیاست است و تاکید کرد که «او (پدرش) دیگر نمی تواند به نام حزب جبهه ملی سخن بگوید.»
ژان ماری لوپن بعد از تعلیق عضویت خود در حزبی که خود موسس آن بوده آن هم به امضای دخترش، این اقدام را «خیانت» خواند.
در همان زمان خط خوردن پدر از حزب جبهه ملی، لوپن دختر رییس حزب جبهه ملی که برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 نیز آماده می شود، در مرکز پاریس سخنرانی کرد؛ سخنانی که با یک اتفاق غیر منتظره آغاز شد.
پیش از این که اظهارات مارین لوپن آغاز شود، ژان، پدر او که هر ساله در سالروز تاسیس حزب خود ( اول ماه می برابر با 11 اردیبهشت) سخنرانی می کرد با وجود اقدام تنبیهی اعمال شده از سوی سران حزب علیه وی به روی سن رفت و مورد تشویق شدید حاضران قرار گرفت. آقای لوپن حتی یک کلمه هم نگفت و از سن پایین آمد اما برای شنیدن سخنان دخترش هم صبر نکرد و محل را ترک کرد.
برخی رسانه های فرانسوی گزارش دادند که لوپن سالخورده با این رفتار می خواست به همه در داخل و خارج حزب جبهه ملی یک پیام آشکار بدهد و آن اینکه تشکیلات موجود حزب جبهه ملی، بخش اعظمی از مقبولیت حال حاضرش را مدیون محبوبیت او است و یک پیام تلویحی تر یا یک هشدار که تصریح می کند: کسی که چیزی را می سازد، روش تخریبش را بیش از دیگران می داند.
چند ساعت بعد، مارین لوپن به رادیو «اروپا 1» گفت که رفتارهای پدر در دوره اخیر غیرقابل قبول و از اختیارات وی به عنوان «نماینده پارلمان اتحادیه اروپا و عضو شورای منطقه جنوب شرقی فرانسه» فراتر است.
وی اتهام کارشکنی علیه حزب را متوجه موسس حزب کرد و گفت: گمان می کنم (پدر) دیگر نمی خواهد حزبی را که خود مدیرش نباشد را پابرجا ببیند.

لوپن دختر همچنین گفت: بالا آمدن پدرم از سن سخنرانی در سالگرد تاسیس حزب در اول ماه می، تنها با انگیزه و نیت بد و آزار و اذیت بود.

ژان ماری لوپن اما دخترش مارین را متقابلا متهم به «تجزیه» حزب کرد و در واکنش به تصمیم مارین برای محاکمه او در دفتر اجرایی حزب گفت: «دلیل رفتار مارین را نمی فهمم... این قدر می دانم که خانم لوپن در حال تجزیه کردن حزب خود است.»
مارین لوپن در پی درخشش حزبش در چند انتخابات پیاپی در فرانسه و نیز کسب موفقیت چشمگیر در انتخابات پارلمان اروپا، به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2017 میلادی امیدوار است و تلاش می کند تا افکار عمومی را نیز با خود همراه سازد، این در حالی است که به گزارش رویترز، نظرسنجی ها حاکی از کسب جایگاه دوم از سوی مارین لوپن در انتخابات و شکست وی در رقابت نهایی است.

5252

کد N946797

وبگردی