آفتاب

نخستین رئیس مجلس ایران، پشت تریبون سازمان ملل/صفر تا صد آنچه که در سفر به نیویورک رخ داد

نخستین رئیس مجلس ایران، پشت تریبون سازمان ملل/صفر تا صد آنچه که در سفر به نیویورک رخ داد

علی لاریجانی ، رئیس مجلس برای شرکت در اتحادیه جهانی روسای مجالس به نیویورک سفر کرد.

به گزارش خبرآنلاين اين نخستين سفر يک رئيس مجلس ايراني به نيويورک و سخنراني پشت تريبون سازمان ملل بود.

سفر لاريجان روز شنبه هفتم شهريور آن هم با يک پرواز غير مستقيم و غير اختصاصي آغاز شد. او توقف کوتاهي در فرانکفورت داشت و از آنجا دوباره سوار يک هواپيماي غير اختصاصي ديگر به مقصد نيويورک شد.در اين سفر لاريجاني را، کاظم جلالي، احمدرضا دستغيب ، موئد حسيني صدرو عليرضا مرندي همراهي مي کردند. باهنر و بروجردي |هم به فردوگاه امام آمدند تا لاريجاني را بدرقه کنند.

لاريجاني پيش از آنکه وارد هواپيما شود مهمترين برنامه هاي سفرش را براي خبرنگاران تشريح کرد. او گفت که دستور کار چهارمين اجلاس ، صلح و دموکراسي براي توسعه پايدار است و به واسطه جنگ هاي فراواني که در دهه اخير روي داده است، موضوع دموکراسي دوباره مورد توجه جدي کشورها قرار گرفته است. افراطي گري و تغييرات آب و هوا، موضوع فلسطين، عراق و سوريه نيز از موضوعاتي بود که رئيس مجلس وعده داد درباره آن ها سخن بگويد. او همچنين گفت که درباره مسئله يمن پيشنهاداتي مطرح شده است که آن ها را پيگيري خواهد کرد.

گفت و گوي تلفني در فرانکفورت

لاريجان پس از اين سخنان تهران را به مقصد فرانکفورت ترک کرد. در زمان توقف کوتاه لاريجاني در آلمان، فرانک اشتاين ماير وزير خارجه آنگلا مرکل با او تماس گرفت و به او خوش آمد گفت. اين دو همچنين در خصوص مسائل مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. اشتان مايردر اين گفت و گو به سفر اخير وزير اقتصاد آلمان به تهران و نيز سفر آتي خودش در مهرماه به ايران اشاره کرد و ابراز اميدواري کرد که دو کشور در راستاي توسعه همکاري ها اقدامات مثبتي انجام دهند.

لاریجانی وارد نیویورک شد

لاريجاني پس از ترک فرانکفورت مستقيما به سمت نيويورک رفت. اتحادیه بین المجالس بزرگترین اتحادیه غیر دولتی در جهان است  و از بزرگترین اتحادیه های سازمان ملل به شمار می رود.

چهارمین اجلاس جهانی روسای مجالس جهان از صبح دوشنبه نهم تا عصر چهارشنبه یازدهم شهریور و در دو نوبت صبح و عصر در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد.لاريجاني در بدو ورود به نيويورک با اشاره به اینکه مردم جهان بطور طبیعی دموکراسی،صلح و توسعه پایدار را می پسندند،تاکید کرد:اما اینکه در پناه دموکراسی ما به یک صلح پایدار و توسعه پایدار رسیدیم یا نه جای بحث دارد که چرا از درون این همه بحثهای نظری ما به یک نظم واقعی در میدان عمل نمی رسیم

.لاریجانی تصریح کرد:موضوع این اجلاس با توجه به شرایطی که کشورهای مختلف بخصوص در منطقه ما دارند معلوم است. رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات با روسای مجالس دیگر کشورها را از برنامه های جانبی چهارمین اجلاس روسای مجالس جهان اعلام کرد و افزود:در این دیدارها روابط دوجانبه و توسعه کشور در مسیر سرمایه گذاری های مشترک و همچنین مسائل منطقه ای و بین المللی مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت .

ديدار با رئيس پارلمان ژاپن

ديدار با تاداموری اوشیما رئيس مجلس ژاپن نخستين ديدار ديپلماتيک لاريجاني در سازمان ملل بود.  رئيس مجلس ايران در اين ديدار گفت: دیدگاه مثبتی از توسعه روابط با این کشور در بین مردم و مسئولان ایرانی وجود دارد. ایران و ژاپن از رابطه عمیق و تاریخی در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به عنوان پشتوانه همکاری ها و تعاملات خود برخوردارند و باید از همه ظرفیت ها در مسیر ارتقای مناسبات بهره برد.لاریجانی در این دیدار از همتای ژاپنی خود برای سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد.

رئیس مجلس ژاپن هم در این دیدار از ایران به عنوان کشور مهم و برخوردار از تمدن و فرهنگ کهن یاد کرد و گفت: ایران و ژاپن روابط حسنه سنتی را در طول سال های متمادی گذشته تجربه کرده اند و با توجه به ظرفیت های موجود، همکاری ها و مناسبات دو کشور در زمینه های مختلف باید هر چه بیشتر توسعه یابد.

افتتاحیه چهارمین اجلاس روسای پارلمان های جهان در نیویورک

مراسم افتتاحیه چهارمین اجلاس روسای پارلمان های جهان با سخنرانی دبیرکل سازمان ملل در نیویورک آغاز به کار کرد.کشورهای شرکت‌کننده در سطح رئیس  در این کنفرانس به شرح زیر است: افغانستان (دو رئیس مجلس)، آندورا، آنگولا، آنیتگوا و باربادوا، بحرین، باربادوس، بلاروس، بلژیک(دو رئیس مجلس)، بنین، یونان، بولیوی، بونسوانا، برزیل، بلغارستان، کامرون (دو رئیس مجلس)، کانادا، شیلی(دو رئیس مجلس)، کومور، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، جمهوری دموکراتیک کنگو (دو رئیس مجلس)، جیبوتی، دومنیکا، جمهوری دومنیکن (دو رئیس مجلس)، السالوادور، گینه استوایی، استونی، نیجر، فنلاند، فرانسه، گابن، گرجستان، آلمان، غنا، یونان، گینه، گینه بیسائو، مجارستان، ایسلند، هند، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، عراق، ایرلند، اسرائیل، ایتالیا (دو رئیس مجلس)، جامائیکا، ژاپن، اردن، کنیا (دو رئیس مجلس)، کویت، قرقیزستان، لائوس، لتونی، لسوتو، لیبریا، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، ماداگاسکار، مالاوی، مالزی (نمایندگان سنا)، مالدیو، مالی، مالت، جزایر مارشال، موریس، میکرونزیا، موناکو، مغولستان، مونته‌نگرو، موزامبیک، نامیبیا (دو رئیس مجلس)، نیوزلند، نروژ، عمان، پاکستان، پاراگوئه، فیلیپین(نمایندگان)، مولداوی، روسیه،‌ رواندا (سنا)، ساموا، عربستان سعودی، سنگال، صربستان، سیشل، اسلوونی، آفریقای جنوبی (دو رئیس مجلس)، سودان، سوازیلند (سنا و نمایندگان)، سوئد، سوئیس (دو رئیس مجلس)، سوریه، تایلند (سنا)، تیمور شرقی، توگو، تونگا، ترینیدا و توباگو، تونس، ترکمنستان، اوگاندا، امارات، انگلیس (دو رئیس مجلس)، تانزانیا، وانواتو، زامبیا، زیمباوه، نیجریه، سائوتومه، سومالی، آذربایجان، چین، آرژانتین، ویتنام، بورکینافاسو، چاد، کنگو (دو رئیس مجلس)، فیجی، پرو، توالو، تاجیکستان

ناظرین اين اجلاس هم به اين شرح بودند:

بین‌المجالس عربی، پارلمانی اروپایی، مجمع بین‌المجالس کشورهای مشترک‌المنافع، مجمع پارلمانی کشورهای فرانسوی‌زبان، پارلمان آفریقا، مجمع پارلمانی کشورهای عضو اکو، مجمع پارلمانی کشورهای ساحل دریای سیاه، مجمع پارلمانی اورتدوکس، مجمع پارلمانی کشورهای مدیترانه، بین‌المجالس اسلامی، بین‌المجالس عربی، مجمع قانونگذاری شرق آفریقا، پارلمان آمریکای لاتین، مجمع پارلمان شورای اروپا، پارلمان عربی

لاريجاني سخنگوي ايران در اين اجلاس

علی لاریجانی در مراسم افتتاحیه چهارمین اجلاس روسای پارلمان های جهان در نیویورک با بیان اینکه برخی دولت‌هایی که برای مردم خود دموکراسی می‌خواهند، در ورای مرزهای خود، از دیکتاتوری و رژیم‌های خشن و مستبد، حمایت می‌کنند افزود: در صحنه بین‌المللی تئوری جنگ‌طلبی به بهانه گسترش دموکراسی، رفتار نامناسبی را شکل داده است. برخی دولت‌ها با استفاده از بمب و مسلسل به دنبال ایجاد دموکراسی در سایر کشورها هستند.

او همچنين گفت: در مسئله هسته‌ای ایران یک‌بار دیگر نشان داده شد که مسیر زورگویی جواب نمی‌دهد. برخی قدرت‌های بزرگ با سلاح تحریم پیش آمدند اما ملت ما مسیر پایداری را برگزید و در نهایت نیز ایستادگی ملت بزرگ ایران در برابر زور و تهدید و تحریم پیروز شد و مذاکرات سخت و فشرده به نتیجه رسید که مورد پشتیبانی ما است.

پیش از لاريجاني روسای مجالس کشورهای اوگاندا،هند،چین،اردن،ویتنام،برزیل،تونس و ژاپن در چهارمین نشست روسای مجالس به ایراد سخنرانی پرداختند.

ديدار با رئيس مجلس ايتاليا

لاریجانی، در حاشيه چهارمین اجلاس روسای مجالس جهان، به نیویورک سفر کرده است، با رییس مجلس ایتالیا دیدار کرد. لاریجانی در این دیدار با استقبال از توسعه روابط دوجانبه به ویژه در زمینه های اقتصادی گفت: معتقدیم ادامه همکاری اقتصادی باید با انتقال فناوری صورت گیرد و با این رویکرد، آماده گسترش همکاری ها هستیم.

رییس قوه مقننه کشورمان در این زمینه سرمایه گذاری در بخش نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع را از جمله زمینه های لازم برای همکاری ایران و ایتالیا خواند.

رئیس مجلس سنای ایتالیا نیز در این دیدار بازگشت کشورش به جایگاه شریک نخست تجاری ایران در اروپا را خواستار شد و گفت: توافق هسته ای فرصتی بزرگ در مسیر بهبود روابط ایران و اتحادیه اروپاست. پیه رو گراسو نقش ایران را در منطقه و خاورمیانه کلیدی خواند و گفت: مبارزه ایران با گروه های تروریستی به ویژه داعش، قابل قدردانی است و دو کشور همکاری های خوبی در زمینه های مقابله با جرائم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر دارند.

ديدار با دبيرکل

ديدار با بان کي مون، دبيرکل سازمان ملل نيز از جمله ديدار هاي مهم رییس مجلس در نیویورک بود. لاریجانی در این دیدار به حضور تروریست ها در عراق، سوریه و یمن اشاره کرد و گفت: ائتلاف ضد داعش، در عمل موجب جری تر شدن این گروهک شده است و کشورهای قدرتمند نتوانسته اند در مبارزه با داعش، هیچ اقدام قابل توجهی انجام دهند.وی خطرات ادامه جنگ در یمن را نیز به بان کی مون یادآورد شد و تصریح کرد: این جنگ می تواند مشکلات فراوانی را در منطقه ایجاد کند. رییس مجلس شورای اسلامی همچنین به نتایج مذاکرات هسته ای بعد از دوازده سال اشاره کرد و گفت: البته این توافق اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس چهارم روسای مجالس جهان، ایفای نقش فعال تر ایران در مسائل منطقه ای و جهانی را خواستار شد. بان کی مون ضمن اعلام موافقت با ارزیابی دکتر لاریجانی از وضع داعش در منطقه، نقش ایران در مبارزه با تروریسم را سازنده خواند و گفت: ایران و سازمان ملل می توانند در مبارزه با تروریسم و افراط گرائی، بیشتر همکاری کنند. دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار نقش فعال ایران در حل بحران یمن شد

ديدار با ديپلمات هاي ايراني در نيويورک

ديدار با اعضاي دفتر نمايندگي ايران در نيويورک نيز از جمله برنامه هاي رئيس مجلس در نيويورک بود. لاریجانی با قدردانی از تیم مذاکره کننده هسته ای بویژه آقای ظریف گفت: بد خواهان و رژیم صهیونیستی نمی خواهند کار محقق شود ولی با تلاش‌هایی که صورت گرفته است جمهوری اسلامی ایران رشد اقتصادی بزرگی در پیش دارد .رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: باید در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک دقت کافی صورت گیرد تا صدمه ای به کشور وارد نشود.

اتحادیه بین‌المجالس جهانی نباید در قبال مبارزه با تروریسم منفعل باشد

علی لاریجانی که به منظور شرکت در چهارمین کنفرانس روسای مجالس جهان در نیویورک به سر می برد در دیدار با صابر حسین چودری گفت: این اتحادیه در قبال تحولات مهم سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی جهان باید نقش فعال و سازنده ای ایفا کند.

لاریجانی به حمله غیر قانونی به یمن و نیاز مبرم مردم این کشور به امکانات اولیه اشاره و تصریح کرد:  اتحادیه بین المجالس با اعزام یک هیات حقیقت یاب به منطقه و بررسی راههای کمک به مردم این کشور در کاهش مشکلات آنها بکوشد.

در ادامه این دیدار رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی با ابراز خرسندی از حضور هیئت ایرانی در اجلاس نیویورک ، از ایران بعنوان کشوری مهم و دارای فرهنگ و تمدن غنی یاد کرد و گفت : گروه بین المجالس جمهوری اسلامی ایران همواره مشارکت هدفمند و سازنده ای در فعالیت های این اتحادیه داشته است.

اتحادیه بین المجالس با صدور بیانیه‌ای از توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 حمایت کرد

وی خاطر نشان کرد : اتحادیه بین المجالس با صدور بیانیه ای از توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 حمایت کرد و امیدواریم ملت ایران پس از تحمل تحریم ها در مسیر پیشرفت گام بردارند.

رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی از جمهوری اسلامی ایران بعنوان عضو فعال این اتحادیه یاد کرد و خواستار استمرار همکاری مجلس شورای اسلامی با اتحادیه بین المجالس جهانی در حل و فصل بحرانهای منطقه ای شد.

ایران نقش اصولی در منطقه دارد

علی لاریجانی در ادامه سفرش به نیویورک با کریستین امان پور، خبرنگار سی ان ان گفتگوی اختصاصی کرد. رییس مجلس شورای اسلامی در این گفت و گو با اشاره به جمع بندی هسته ای ایران و 1+5 گفت: این توافق ، توافق قابل قبولی است، هرچند که اشکالاتی هم در آن ممکن است وجود داشته باشد ولی آن را قابل قبول می دانیم.

رییس قوه مقننه کشورمان درباره همکاری ایران و حزب الله با دولت سوریه در مواجهه با تروریست ها گفت: مسائل منطقه، مسائل نسبتاً پیچیده ای است که باید در کل نگاه عمیقی به انها داشت. اگر ایران در سوریه کمک نمی کرد که در آنجا تروریست ها جلوتر نیایند، تردید نکنید که سوریه بدتر از لیبی می شد، جنگ به شکل دیگری در می آمد که همه کشورهای همسایه از آن متضرر می شدند و بحران وسیع تری به وجود می آمد. کما اینکه در سوریه و جنگ طلبی در آنجا، نتیجه اش ظهور داعش و جبهه النصره شد.

وی ادامه داد:در سوریه که دو گروه تندرو و افراطی هستند و این ها حمله کردند به عراق و تا موصل پیش رفتند. این می توانست در همه جا تکرار شود و این حادثه کوچکی نبود، بنابراین ایران نگاهی راهبردی و عمیق را در منطقه دنبال کرد که جلو تروریست ها را تا حدی که می توانست گرفت، البته برخی کشورها در منطقه به تروریست ها کمک کردند و برخی از کشورهای بزرگ هم با تحلیل غلط به این تروریست ها با عنوان مخالفان، کمک کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی کشورهای منطقه مشکلات خود را پشت سر ایران و ایران هراسی پنهان می کنند گفت: در دویست سال گذشته دیده نشده ایران به کشوری تجاوز و یا حمله کرده باشد. اما ما از طرف کشورهای عربی هدف حمله قرار گرفته ایم و صدام وقتی به ایران حمله کرد، خیلی از کشورهای عربی به او کمک کردند. بنابراین ایران هیچ دلیلی ندارد که به کشورهای عربی حمله کند و سابقه تاریخی اش هم این را نشان نمی دهد بلکه ما معتقدیم به ترتیبات امنیتی با ثبات که شامل روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی با کشورهای منطقه شود.

لاریجانی در ادامه با اشاره به موضع ایران درباره یهودیان گفت: بحثی که راجع به موضع ایران درباره یهود گفته می شود، کاملاً غلط است. ما یهودیت را یک آئین توحیدی می دانیم و برای حضرت موسی و تورات کتاب ایشان احترام قائل هستیم و او را از پیامبران بزرگ می دانیم. در ایران هم یهودی ها با اینکه تعدادشان بسیار اندک است و حدود بیست هزار نفرند ولی یک نماینده درمجلس دارند.

کلید حل بحران سوریه در دست تروریست ها نیست

لاریجانی در دیدار با همتای سوری خود با بیان اینکه برخی هم از تروریست ها می ترسند و هم بدنبال جنگ طلبی هستند گفت: اینکه کلید خاورمیانه را بدست تروریست ها دهیم راه حل سوریه نیست . رئیس مجلس شورای اسلامی پایان بحران سوریه را راه حل های سیاسی توصیف و تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود می داند تا فراهم شدن زمینه های گفتگو و صلح در سوریه از دولت ومردم این کشور حمایت کند .

مبارزه با تروریسم مشارکت همگانی را می طلبد

لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس اعیان انگلیس با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم مشارکت و همکاری همگانی را می طلبد گفت : جریان تروریستی و افراط گری محدود به منطقه نیست و می تواند برای همه خطرناک باشد. رئیس مجلس شورای اسلامی نتیجه ائتلاف برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان را افزایش 40 برابری تولید آن دانست و گفت : مواد مخدر منبع درآمد تروریست ها در افغانستان است و اراده بین المللی برای مبارزه با آن وجود ندارد.

رئیس مجلس اعیان انگلیس هم در این دیدار خواستار انتقال فناوری از ایران شد و گفت : بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به رفع تنش ها کمک می کند و می تواند آغاز فصل جدیدی در روابط دو کشور باشد. بارونس دسوزا با اشاره به اینکه انگلستان علاقمند به توسعه روابط پارلمانی با ایران است توسعه همکاریهای پژوهشی مجالس دو کشور را خواستار شد .

تروریسم خطری جهانی است

لاریجانی در دیدار با نایب رئیس مجلس فرانسه مبارزه با تروریسم در منطقه را برای هر دو کشور مهم دانست و افزود : جریان تروریستی فقط به منطقه ما محدود نمی شود و خطری جهانی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی سرمایه گذاری در بخش های نفت ، گاز و پتروشیمی را از اولویت های ایران در همکاری های اقتصادی دانست و گفت: ایران منابع وسیع نفت و گاز دارد که می تواند  همکاری در حوزه گاز برای امنیت انرژی اروپا هم  موثر باشد.

وی افزود : توافق هسته ای ایران و 1+5 با اینکه اشکالاتی دارد توافقی قابل قبول است و می شود به آن  مثبت نگاه کرد اما باید صبر کنیم تا ببینیم نتایج بحث ها در مجلس ایران چه می شود.

نقش آفرینی مثبت عمان در حل بحران سوریه

لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس عمان کار نظامی را در سوریه بی نتیجه خواند و گفت : مسئله سوریه به جایی رسیده است که باید یک راه حل سیاسی شرایط را تغییر دهد. رئیس مجلس شورای اسلامی نقش آفرینی عمان را در حل بحران  سوریه مثبت ارزیابی کردوگفت : مسئله سوریه فقط با اراده مردم این کشور و از طریق دموکراتیک حل می شود. وی افزود : همه گروه های سیاسی به استثنای تروریست ها و گروه های افراطی می توانند در آینده سوریه نقش داشته باشند. لاریجانی دولت وحدت ملی را راه حل بحران یمن دانست و گفت : نقش عمان در منطقه به ویژه در مذاکرات یمن  بسیار مثبت است.

تاکید رئیس مجلس بر لزوم آزادی زندانیان ایرانی در مالزی

رئيس مجلس با رئیس مجلس مالزی نيز دیدار و گفتگو کرد. دراین دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصول مشترک بین ملت های مسلمان از تفرقه بین امت اسلام و ظهور فرقه های افراطی و تروریستی در جهان اسلام اظهار تاسف کرد و خواستار مقابله همه کشورهای اسلامی برای مبارزه با گروه های تروریستی در منطقه شد.

در این دیدار روسای مجالس ایران و مالزی بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی تاکید کردند. رئیس مجلس شورای اسلامی هم چنین خواستار آزادی و استرداد زندانیان ایرانی در مالزی شد.

ایران همواره مذاکره را تنها راه حل پرونده هسته ای می دانست

لاریجانی در دیدار با همتای اندونزیایی خود انتخاب ستیانو وان تو به ریاست مجلس این کشور را تبریک گفت و روابط دو کشور را عمیق و صمیمانه توصیف کرد. وی با بیان تاریخچه ای از پرونده هسته ای ایران تاکید کرد: ایران از ابتدا راه مذاکره را تنها راه حل مشکل می دانست و این غربی ها بودند که با تهدید و تحریم سعی داشتند ملت ایران را تحت فشار قرار دهند اما در نهایت با ایستادگی مردم مجبور به قبول حقوق هسته ای ایران شدند.

خواسته‌های ایران با وجود زورگویی آمریکایی‌ها در سند برجام گنجانده شده است

رئيس مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با يک روزنامه گفت: برجام نتیجه یک فرایند طولانی است. این مسیر 12 سال طول کشیده و آمریکایی ها راه های گوناگونی را در این مسیر آزمودند؛ گاهی تهدید و در برخی موارد نیز تحریم.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: اینکه آمریکایی ها اکنون به این نتیجه رسیده اند که بهتر است راه مذاکره را در پیش بگیرند دستاورد مهمی است. وی همچنین تصریح کرد : البته آمریکایی ها در برجام هم زورگویی کردند اما جمهوری اسلامی ایران توانست خواسته های خود را در این سند بگنجاند.

خاطره لاریجانی از سفر به یمن در زمان حکومت علی عبدالله صالح

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار المانیتور در مورد حمایت ایران از حوثی ها در یمن گفت: این افراد از قبل با علی عبدالله صالح مشکلات و اختلافاتی داشتند و ایران توصیه می کرد این اختلافات حل شود. وی با بیان خاطره ای از سفر چند سال قبل خود به یمن در زمان حکومت علی عبدالله صالح یادآور شد: در آن وقت رئیس جمهور یمن از من خواست که از حوثی ها بخواهم مشکلات با دولت حل شود و ما هم این کار را کردیم. رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران تنها در یمن، عراق و سوریه تاکید دارد که باید رای مردم محترم شناخته شود و نباید کشورهای خارجی دخالت کنند، گفت: مداخله آمریکا و برخی کشورهای منطقه ای سبب مشکلات عدیده شده است و با این شیوه موضوعات منطقه حل نمی شود.

بهبود سطح روابط اقتصادی اسلوونی و ایران

رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس مجلس اسلوونی نيز دیدار و گفت‌وگو کرد. در ابتدای این دیدار آقای میلان برگلز رئیس مجلس اسلوونی ضمن استقبال از موافقت هسته‌ای ایران و 1+5 نسبت به اجرای این توافقنامه اظهار امیدواری کرد.

دکتر علی لاریجانی نیز ضمن تشکر از حسن نظر کشور اسلوونی نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، تاکید کرد: ‌ایران از ابتدا بر حل مسئله ‌هسته‌ای از راه مذاکرات تاکید داشت و گفتگو را تنها راه‌حل این مسئله می‌دانست. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ایران خواستار توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با کشور اسلوونی است.

تروریسم در جهان اسلام به مصیبتی بزرگ تبدیل شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه دیدارهای خود با همتایان پارلمانی در نیویورک، با مهدی بن غربیه رئیس مجلس تونس دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار لاریجانی از تونس به عنوان کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و گفت: پیشرفت‌های حاصله در دوران پس از تحولات تونس، در زمینه نهادسازی و گسترش دموکراسی موجب خرسندی است. لاریجانی با اشاره به تحولات منطقه‌ای و بین المللی گفت:‌ تروریسم در جهان اسلام به مصیبتی بزرگ تبدیل شده و برای رسیدن به رشد و شکوفایی اقتصادی در کشورهای اسلامی باید به مقابله جدی با تروریسم پرداخت.

طرح انتقال گاز ایران به اروپا برای گرجستان مفید خواهد بود

رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس مجلس گرجستان هم دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار آقای دیوید اوسو پاشویلی رئیس مجلس گرجستان ضمن اظهار خرسندی از سفر قبلی خود به ایران، گرجستان را دوست خوب ایران عنوان و از سطح مناسب روابط دو کشور استقبال کرد. رئیس مجلس با بیان اینکه طرح انتقال گاز ایران به اروپا از طریق گرجستان می‌تواند برای این کشور نیز مفید باشد نسبت به انجام این پروژه اظهار امیدواری کرد.

استقبال ایتالیا از توسعه همکاری های اقتصادی با ایران

لاريجاني با لائورا بولدرینی همتاي ايتاليايي اش هم دیدار کرد وگفت: روابط تجاری ایران و ایتالیا در گذشته بسیار خوب بوده و تجار ایرانی نگاه مثبتی به مبادلات تجاری با این کشور دارند. رئیس مجلس با اشاره به رشد تروریسم در منطقه اظهار داشت: متاسفانه برخی از کشورهای منطقه با حمایت از جریان‌های تروریستی به گسترش و توسعه تروریسم در منطقه کمک می‌کنند.

در ادامه این دیدار رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا نیز برضرورت تقویت روابط پارلمانی بین ایران و ایتالیا تاکید کرد و گفت: ایتالیا از فرصت احیای روابط مجدد با ایران استقبال کرده و خواهان دیدارهای رسمی بیشتری با مقامات جمهوری اسلامی است.

ضرورت فعال شدن بازرگانی ایران و کرواسی

لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس کرواسی گفت : از توسعه روابط تجاری واقتصادی با کرواسی استقبال می کنیم. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: دو کشور می توانند در زمینه های صنعتی به ویژه انرژی روابط خوبی داشته باشند و ما آماده توسعه مناسبات در این بخش هستیم.لاریجانی  تروریسم را خطری جهانی دانست و افزود: کشورهای منطقه و اتحادیه اروپا در این مورد آسیب پذیرند.

یوسب لِکو با تاکید بر اینکه جامعه جهانی و اتحادیه اروپا  باید نقش پر رنگ تری در مبارزه با تروریسم داشته باشند  افزود : به همین علت همکاری ما وشما اهمیت بسیاری دارد. وی به سابقه دیرینه روابط دو کشور اشاره کرد وگفت: حتی نام کرواسی از نام کوروش پادشاه ایران گرفته  شده است.

آذربایجان، مسیر مناسبی برای انتقال گاز ایران به اروپا

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه دیدارهای خود با همتایان پارلمانی در نیویورک با رئیس مجلس آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد. لاریجانی با اشاره به روابط دیرینه دو کشور همسایه و مشترکات فرهنگی، توسعه مناسبات به ویژه در زمینه های سیاسی و اقتصادی را خواستار شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، جمهوری آذربایجان را مسیر مناسبی برای انتقال گاز ایران به اروپا دانست و گفت: همکاری های نزدیکتر دو کشور در زمینه های نفت و گاز می تواند بیش از پیش گسترش یابد.

رئیس مجلس جمهوری آذربایجان نیز ضمن دعوت از آقای لاریجانی برای سفر به باکو، از آغاز رایزنی هایی میان کشورش با طرف های اروپائی برای احداث کمربند گازی خبر داد.

سند نهایى چهارمین اجلاس روسای مجالس جهان

چهارمین اجلاس روساى مجالس جهان با تصویب اجماعى سند نهایى، به کار خود پایان داد. سند نهایی چهارمین اجلاس روسای مجالس جهان متشکل از 38 اصل، با عنوان دموکراسی در خدمت صلح و توسعه پایدار و ساختن جهانی که مردم خواستارش هستند به طریق اجماعى به تصویب رسید.

در این سند نهایی تاکید شده است: نگرانی ها درباره توانایی شورای امنیت در بهتر به انجام رساندن مسئولیت های عمده اش برای برقراری صلح و امنیت بین المللی بر مبنای منشور سازمان ملل همچنان باقیست. شرکت کنندگان در اجلاس چهارم روساى مجالس جهان همچنین تاکید کرده اند: بر این باوریم که موثر بودن شورای امنیت فقط از طریق اصلاحات فوری به منظور انعکاس واقعیت های کنونی جهان می تواند امکان پذیر شود.

سند نهایی ارائه شده در چهارمین اجلاس روسای مجالس جهان در اواخر ماه سپتامبر و هنگام نشست های عالیرتبه درباره برنامه کار اهداف توسعه پایدار مطرح خواهد شد.

رئیس پیشین مجلس دانمارک و رئیس هفتادمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل که از ماه آینده کار خود را در مجمع آغاز خواهد کرد، در آخرین روز چهارمین اجلاس روسای مجلس جهان گفت: دولت ها همیشه بهترین پاسداران منشور سازمان ملل نیستند و گاهی در این امر کوتاهی می شود، در نتیجه ضرورت دارد پارلمان ها نیز نقش بیشتری در همراهی با اقدامات سازمان ملل متحد ایفا کنند.

موگنس لیکتوفت افزود: به حمایت های بیشتر پارلمانی در احیا و اصلاحات سازمان ملل نیاز داریم تا روش های این نهاد وقایع جهان در قرن بیست و یکم و انتظارات مردم درباره شفافیت، مشمولیت و کارآمدی را بهتر منعکس کند.

توافق هسته ای به صلاح منافع ملی است

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی  در ادامه دیدارهای خود در نیویورک با جمعی از ایرانیان فرهیخته و برگزیده ساکن آمریکا در نیویورک دیدار و گفت وگو کرد.در این دیدار علی لاریجانی ایرانیان خارج از کشور را سرمایه های انسانی ارزشمند برای کشور برشمرد و از این دیدار اظهار خرسندی کرد. رئیس مجلس در مورد توافق هسته ای ایران و 1+5 گفت: این توافق دوره متفاوتی در روابط ایران و غرب آغاز کرد. وی افزود: این توافقنامه در حال بررسی در داخل کشور است و هرچند دارای اشکالاتی باشد اما در مجموع مثبت بوده و البته مهم نحوه اجرای آن است.

لاریجانی با برشمردن اولویت های پس از توافق در دوره جدید توسعه فعالیت های اقتصادی و توجه به توسعه کشور را پراهمیت توصیف و تاکید کرد: در زمینه های نفت، گاز و پتروشیمی نیازمند سرمایه گذاری جدید به ویژه در میادین مشترک با کشورهای همسایه هستیم.

وی از ایرانیان خارج از کشور و بازرگانان و تجار ایرانی مقیم خارج از کشور خواست سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعت و بازرگانی را مورد توجه قرار دهند.

ديدار با يهوديان آمريکا

علی لاریجانی ، رئیس مجلس شورای اسلامی با جامعه یهودیان ضد صهیونیست آمریکا نيز دیدار و گفتوگو کرد.در این دیدار ابتدا خاخام موشه داوبک رئیس جامعه یهودیان ضد صهیونیست آمریکا از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم و دارای مردمانی متدین و مهربان یاد کرد و گفت: می دانیم که ایران دارای مردمی متدین، متمدن، مهربان و دارای فرهنگ و تاریخ غنی است.

وی با اشاره به اوضاع یهودیان در کشورمان گفت: بسیار خرسندیم از اینکه در ایران با انکه تعداد پیروان دین یهود زیاد نیست ولی آنها در مجلس نماینده دارند واعمال مذهبی خود را آزادانه انجام می دهند که نشان دهنده احترام مسئولان و مردم ایران به دین حضرت موسی و پیروان آن است.

در ادامه این دیدار لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعالیم و آیین یهود گفت: آیین مقدس یهود بر پایه خداپرستی است و در قرآن کریم نیز حضرت موسی از پیامبران دارای کتاب آسمانی و مورد احترام مسلمانان است . وی افزود:پیروان تمام ادیان الهی از جمله یهودیان در ایران در صلح و آرامش زندگی می کنند و مناسک دینی خود را ‌آزادانه و بدون محدودیت انجام می دهند و در مجلس هم نماینده دارند.

اجرای برجام آزمونی برای امریکا است

علی لاریجانی در روز پایانی سفر خود به نیویورک در جمع گروهی از مدیران و خبرنگاران رسانه های آمریکا حضور یافت و به سوالات آنان پاسخ گفت.

رئیس مجلس  در مورد بررسی توافق هسته ای در مجلس گفت : بر اساس قانون اساسی این توافقنامه در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد و به همین منظور کمیسیون ویژه ای برای رسیدگی به آن در مجلس تشکیل شده که قرار است این توافق را بررسی کند و در نهایت  در مورد آن در مجلس تصمیم گیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: برداشت شخصی من این است که امریکائی ها در این مذاکرات زورگویی کرده اند ،  اما خوشبختانه جمهوری اسلامی توانست برخی حقوق خود را در این توافقنامه بگنجاند و در مجموع این مذاکرات مثبت بود .

لاریجانی افزود : معتقدیم که امریکایی ها در مورد زمانبندی طولانی برای رفع تحریم ها و برخی موارد دیگر زورگویی کرده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره تماس با مقامات و نمایندگان کنگره آمریکا در طول سفر به نیویورک نیز گفت : در این سفر با نمایندگان کنگره دیداری نداشتم  .

وی با اشاره به اظهارات برخی مقامات امریکایی تاکید کرد : در سال های اخیر این موضوع حل شده است که صداهای جنگ طلبانه جز اینکه ناامنی یا مشکل ایجاد کند سود دیگری ندارد و هم اکنون امریکایی ها متوجه شده اند که  سلاح و تهدید وتحریم های ظالمانه دیگر کارایی ندارد .

لاریجانی  درباره رابطه ایران و عربستان نیز گفت : عربستانی ها برادران ما هستند و عربستان کشوری اسلامی و همسایه است اما ما  به برخی رفتارهای آنها اعتراض داریم .

وی افزود : چه دلیلی دارد که اشغال یمن و کشتار مردم بی دفاع این کشور با بهانه واهی احتمال ایجاد مشکل و تهدید از سوی یمن برای عربستان انجام شود و این برای یمن غیرقابل فهم است .

لاریجانی گفت :‌ سعودی ها باید توجه کنند که ناامنی در منطقه ثبات کل خاورمیانه را تحت الشعاع قرار می دهد و حمایت از تروریست ها آسایش کل جهان را از بین می برد .

رئیس مجلس مبارزه با داعش و بقیه تروریست ها در سوریه عراق و سایر کشورها را سیاست مورد حمایت ایران اعلام کرد و نفوذ ایران را در منطقه به دلیل حمایت از دموکراسی و احترام به رای ملت ها دانست .

بازدید لاریجانی از موزه متروپولیتن نیویورک

علی لاریجانی در آخرین روز از سفر به نیویورک و شرکت در اجلاس روسای مجالس کشورهای جهان، با حضور در موزه متروپولیتن از بخشهای ایران باستان، ایران بعد از اسلام و بخش هایی از آثار سایر ملل دنیا دیدن کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مدیر موزه متروپولیتن که برای استقبال از وی آمده بود گفت: پیش از این درباره اکتشافات، تحقیقات و فعالیتهای شما مطالعاتی داشتم و علاقمند بودم موزه متروپولیتن را از نزدیک بازدید کنم.

وی با اشاره به مجموعه غنی این موزه در بخشهای اسلامی و ایرانی شاهنامه شاه طهماسب را از گنجینه های مهم این موزه برشمرد و ابراز امیدواری کرد این آثار فاخر گردشگران را در آشنایی بیشتر با ایران اسلامی کمک کند. لاریجانی به تخریب آثار باستانی در عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: برای توقف این تخریب ها باید یک تلاش بین المللی صورت گیرد.

ديدار با رهبران اديان ابراهيمي

لاریجانی در دیدار جمعی از رهبران ادیان ابراهیمی گفت: گفتگوهای هسته ای و سرانجام آن، از جمله اقدامات موثری بود اگرچه در مجالس دو کشور، آراء مختلفی درباره آن وجود دارد. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از دو روش می توان با سند توافق هسته ای مواجه شد، افزود: می توان از آن ایراد گرفت و اصطلاحاً سوراخ کرد و یا می توان آن را پایه ای برای پیشرفت به جلو قرار داد.وی گفت: اگر راه حل دوم را مبنا قرار دهیم تا از آن طریق بتوانیم مشکلات دیگر را نیز حل کنیم، حتماً راه حل عقلانی را برگزیده ایم.

لاریجانی در بخش دیگری از این دیدار، افراطی گری و نگاه تکفیری را صدای نامانوس با وجدان بشری اما رشد یافته خواند و گفت: ریشه این رشد، به ظلم، جنایت و اشغالگری باز می گردد.

دیداری با سناتورهای آمریکایی نداشتم

علی لاریجانی در پایان سفر شش روزه خود به نیویورک، در مصاحبه با رسانه های ایرانی مستقر در سازمان ملل به آرای مختلفی که در این کنفرانس مطرح شد، اشاره کرد و گفت: ما نیز دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردیم که در حاشیه اجلاس، نشست ها و گزارش هایی از وضعیت آب و هوا، محیط زیست، جنسیت با توجه به نقش پارلمان ها، نحوه مشروعیت پارلمان ها و اقبال مردم به این موضوع وجود داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی به دیدارهای جانبی خود با مقامات سازمان ملل و همتایانش اشاره کرده و گفت: در حاشیه این کنفرانس فرصتی بود تا با آقای بان کی مون و آقای صابر حسین چودری رئیس اتحادیه بین المجالس و نیز دیگر روسای مجالس کشورها اعم از اروپایی، عربی یا آفریقایی گفتگو کنیم و از نقطه نظرات آنها و نحوه توسعه همکاری های دو کشور و همچنین نظراتی که بتواند به همکاری های منطقه ای منجر شود، آگاه شویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در نیویورک که نظر وی را درباره سخنان مهم روز پنجشنبه مقام معظم رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان با موضوع هسته ای جویا شد ، افزود: من از قبل هم از نظر ایشان مطلع بودم و قبلا هم به من فرموده بودند و می دانستیم که مصلحت را در همین مسیر می دانند..

وی تاکید کرد: به همین جهت هم ما در مجلس کمیسیونی را برای همین کار در نظر گرفتیم وکمیسیون مشغول بررسی است و در کنار این کمیسیون ، کمیسیون امنیت و دیگر کمیسیون ها نیز با توجه به چندجانبه بودن این سند مشغول فعالیت هستند.

لاریجانی به ارتباط توافق هسته ای به دیگر کمیسیون های مجلس نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، چون این موضوعی چند وجهی بود و به بخش های اقتصادی و انرژی هم مربوط می شد، به کمیسیون های ذیربط هم ارجاع شده است که آنها هم نظراتشان را بدهند و برآیندی از مجموعه این نظرات به مجلس ارائه شود.

رئیس مجلس درباره به حدنصاب رسیدن آراء سناتورهای آمریکائی برای امکان وتوی اوباما بر هرگونه رد توافق هسته ای در کنگره نیز گفت: آمریکائی ها ساختاری برای خود دارند  که از ترتیبات تصمیم گیری آنهاست ولی مهم به نظر من این است که به این نکته توجه کنیم که این یک سندی است که بر اساس تعهدات دو طرف تدوین شده است.

رئیس مجلس درباره نوع نگاه به متن توافق هسته ای نیز گفت:  دوستان ما در مجلس و یا صاحب نظران یا سیاستمداران اهل قلم در ایران بیشتر به این سند  توجه دارند ولی باید به وجه بیرونی و بین المللی آن و توطئه هایی که دارد در بیرون شکل می گیرد نیز توجه کنند و فقط در حوزه مواضع داخلی آن ننشینند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایرنا از رئیس مجلس مبنی بر این که آیا در این سفر درخواست دیداری هم از سوی سناتورهای آمریکائی داشتید، گفت:من دیداری در این زمینه نداشتم، یعنی در شرایط  کنونی، نه ضرورتش را می دیدم و شاید مصلحت  هم در شرایط کنونی، همین بود لذا فکر می کردم تا همین حدی که در سطح رسانه ها یا برخی افرادی که صاحب نظر بودند و می توانستند کمک کنند، به نظرم کفایت می کرد.

بازدید لاریجانی از کنسولگری ایران در شهر فرانکفورت

رییس مجلس شورای اسلامی در مسیر بازگشت از اجلاس بین المجالس در نیویورک در توقف کوتاه در فرانکفورت از کنسولگری ایران در این شهر بازدید کرد.

ر این بازدید مهدی شهریاری، سرکنسول ایران که از نمایندگان ادوار مجلس نیز است، ریاست مجلس را در جریان مشکلات و موضوعات ایرانیان مقیم آلمان قرار داد.

قشقاوی ، معاون کنسولی، حقوقی و پارلمانی وزارت امور خارجه، علیرضا مرندی ، سید احمدرضا دستغیب، کاظم جلالی و جواد جهانگیرزاده نیز رییس مجلس را در این بازدید همراهی کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی وارد تهران شد

علی لاریجانی پنج تن از نمایندگان همراهش بامداد روز شنبه14شهریور  وارد تهران شد. لاریجانی همانند سفر رفت به نیویورک ، با پرواز عادی و عمومی به تهران بازگشت.

رئيس مجلس در تشریح دستاوردهای حضور در چهارمین اجلاس روسای پارلمان های بین المجالس جهان گفت: اینجانب به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس سفری به نیویورک داشتیم و در آنجا به تشریح مواضع جمهوری اسلامی پرداختیم و موضوعات تروریسم تکفیری داعش، رابطه دموکراسی و صلح، توسعه پایدار و موضوعاتی دیگر در اجلاس بین المجالس مطرح شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در اجلاس نیویورک اعضا گزارش هایی ارائه دادند و اینجانب نظرات جمهوری اسلامی را در حضور روسای پارلمان های جهان مطرح نمودم.

2929

 

 

کد N946488

وبگردی