آفتاب

سفیر آرژانتین: اگر کوبا و آمریکا می‌توانند مذاکره کنند، آرژانتین و انگلیس هم باید بتوانند

سفیر آرژانتین: اگر کوبا و آمریکا می‌توانند مذاکره کنند، آرژانتین و انگلیس هم باید بتوانند

دولت آرژانتین خواهان حل و فصل صلح آمیز مناقشه بر سر جزایر مالویناس از طریق مذاکره با انگلیس است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سسیلیا ناهون، سفیر آرژانتین در آمریکا در مقاله‌ای که در پایگاه هافینگتن پست در خصوص تمایل دولت آرژانتین برای مذاکره با دولت انگلیس درباره مناقشه برسر جزایر مالویناس منتشر کرد، نوشت: در چند ماه گذشته آمریکا دو توافق تاریخی که سرتیتر رسانه‌ها و بحث‌های سیاسی محلی را متوجه خود کردند به دست آورد: برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با کوبا بعد از 50 سال و رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام میان آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور.

در ادامه این نوشتار آمده است: دولت آرژانتین از این فرآیندهای مذاکره استقبال کرده و تعهد تزلزل ناپذیر خود را به حل و فصل صلح آمیز مناقشه‌های بین المللی و همچنین باور عمیق خود به گفت‌وگو و مذاکرات دیپلماتیک در چارچوب سازمان ملل به عنوان بهترین ابزار دستیابی به راه حل‌های موثر و پایدار را اعلام کرده است. هر دو توافق مذکور بیان کننده اختلاف‌های اساسی بوده و ناشی از شرایطی منحصر به فرد بودند. با این حال یک عنصر مشترک میان آنها باید برجسته شود و آن تمایل به ورود به گفت‌وگو و مذاکرات دیپلماتیک برای حل و فصل مناقشه‌های چند دهه‌ای است. در هر دو مورد این کلمات و نه سلاح‌ها بودند که بن بست را شکستند. گفت‌وگو دقیقا آن چیزی است که آرژانتین خواهان توسل به آن برای حل و فصل مساله جزایر مالویناس است. این مساله یک مناقشه حاکمیتی 182 ساله میان انگلیس و آرژانتین برسر جزایر مالویناس، جورجیای جنوبی و سندویچ جنوبی و مناطق دریایی اطراف آن است.

سفیر آرژانتین در ادامه آورده است: جزایر مالویناس واقع در فاصله 187مایل دریایی از ساحل پاتاگونیا با جامعه آرژانتین قرابت نزدیک دارد. همه آرژانتینی‌ها بدون تمایز دارای احساس مشترک سلب شدن مالکیتشان از این بخش از اراضی ملی کشورشان هستند. این احساس از سال 1833 هنگامی که انگلیس با حمله به جزایر مالویناس مردم آرژانتین را از آن بیرون کرد مقام‌ها و افراد خود را به جای آنها به جزیره آورد، وجود داشته است. اگرچه در آمریکا مساله جزایر مالویناس منحصرا مرتبط با فصل تراژیک این جزایر یعنی جنگ سال 1982 بوده اما این مساله نه تنها یک آمار ملی درست بلکه یک مساله منطقه‌ای و جهانی است که نیازمند مذاکره و گفت‌وگو است. آرژانتین در تلاش خود برای رسیدن به مذاکره برسر جزایر مالویناس تنها نیست. جامعه بین المللی بارها حمایت قاطع خود از موضع آرژانتین را اعلام کرده است.

وی تاکید کرده است: امسال مصادف با پنجاهمین سالگرد تصویب قطعنامه 2065 از سوی مجمع عمومی سازمان ملل است. این قطعنامه نخستین قطعنامه در نوع خود بود که وجود مناقشه حاکمیتی برسر جزایر مالویناس را تایید کرد و از تنها دو طرف این مناقشه یعنی دولت‌های آرژانتین و انگلیس خواست تا با ابزارهای مذاکرات به راه حلی برای آن برسند. از آن زمان تاکنون بیش از 40 قطعنامه سازمان ملل متعاقب این قطعنامه مطرح شده که هیچ فایده‌ای نداشته‌اند. با این حال انگلیس برخلاف یک تقاضای دائمی آرژانتین برای گفت‌وگو همه این تقاضاهایی که از سوی جامعه بین المللی برای از سرگیری مذاکرات مطرح شده‌اند را نادیده گرفته و به جای آن رو به رفتار متخاصمی که ما را به یاد استعمارگری کهنه می‌اندازد آورده است.

به گفته سفیر آرژانتین، در عین حال نظامی کردن اقیانوس اطلس جنوبی که شامل رزمایش نظامی است و پرتاب موشک‌ها در منطقه و افزایش بودجه نظامی شدیدا از سوی کشورهای آمریکای لاتین که یک منطقه صلح طلب عاری از سلاح هسته‌ای است محکوم شده‌ است. علی رغم این مساله دولت انگلیس مکررا و ناعادلانه آرژانتین را متهم به تهدید جزایر مالویناس کرده است. شاید این اتهام زنی‌ها یک حیله راحت برای توجیه اقدام توجیه ناپذیر یعنی بودجه نظامی و حضور نظامی علیه یک دشمن ناموجود باشد. انگلیس به طرزی عجیب با دیکتاتور نظامی که به شکلی غیرقانونی قدرت را در آرژانتین تصاحب کرد مذاکراتی را انجام داد و این رویه در نهایت کشور ما را به جنگ 1982 کشاند اما در عین حال انگلیس از زمان ظهور دموکراسی در کشور ما همواره به شکل نظام مند از مذاکره و گفت‌وگو سرباز زده است. انگلیس در اقدامی که باعث بدتر شدن وضعیت ناعادلانه موجود شد اصرار بر فعالیت‌های یکجانبه در مناطق مورد مناقشه نظیر اکتشاف و بهره‌برداری غیرقانونی از منابع طبیعی تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر داشت. آرژانتین مصمم به بازیابی کامل حاکمیت خود برجزایر مالویناس به شکل صلح آمیز و مطابق قوانین بین‌المللی است. این عزم آرژانتین نمایانگر میل این کشور به صلح و گفت‌وگو در همه جبهه‌ها است. آرژانتین امروز یک دموکراسی پویاست که فعالانه سیاست‌های حقوق بشری شناخته شده بین المللی و عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را دنبال کرده و یکی از الگوهای همزیستی قومی و مذهبی در زمانی است که چنین مسائلی محور درگیری‌های بین المللی هستند.

وی در ادامه تاکید کرده است: آرژانتین مطابق قطعنامه‌های سازمان ملل و سازمان کشورهای قاره آمریکا و همچنین بسیاری از دیگر سازمان‌های بین‌المللی بار دیگر بر آمادگی خود برای از سرگیری مذاکرات دو جانبه با انگلیس برای دستیابی به یک راه حل قطعی در خصوص این مناقشه حاکمیتی تاکید می‌کند. توافق‌های مهمی که اخیرا توسط آمریکا حاصل شدند و چندین دهه بی‌اعتمادی را برطرف کردند باید منبع اطلاع انگلیس به منظور آمدن به پای میز مذاکره و پیوستن به روح گفت‌وگو درباره مساله جزایر مالویناس باشند. آنگونه که کریستینا فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین در چند موقعیت گفته است اگر کوبا و آمریکا می‌توانند وارد گفت‌وگو شوند آرژانتین و انگلیس نیز باید بتوانند چنین کاری را انجام دهند: "ما نمی‌توانیم در جهان متمدن زندگی کنیم و به شکل نظام‌مند گفت‌وگو را رد کنیم".

انتهای پیام

کد N946460

وبگردی