آفتاب

عمر البشیر باز هم قطعنامه‌های بین‌المللی را به چالش می‌کشد

عمر البشیر باز هم قطعنامه‌های بین‌المللی را به چالش می‌کشد

رئیس جمهوری سودان تهدید کرد، هر قطعنامه‌ای که از سوی شورای امنیت و شورای صلح آفریقا مبنی بر برگزاری گفتگوی ملی سودان در خارج این کشور و حذف وی از ریاست این گفتگوها صادر شود، نادیده خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری الجزیره، عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان با تهدید به پاره کردن هر قطعنا‌مه‌ای که از سوی شورای امنیت و شورای صلح آفریقا مبنی بر انتقال گفتگوی ملی به خارج از سودان و یا قطعنامه‌هایی که قصد حذف وی را از ریاست نشست‌های گفتگو دارند، این دو نهاد را به چالش کشید.

شورای صلح آفریقا در اوت گذشته قطعنامه‌ای صادر کرد که بر اساس آن دولت سودان تا آخر سال جاری میلادی فرصت دارد که به جنگ و درگیری‌ها در دو منطقه نیل آبی و کردفان جنوبی و اقلیم دارفور پایان داده و کنفرانس مقدماتی آدیس آبابا را پیش از آغاز گفتگوی ملی برگزار کند.

البشیر در گفتگو با اتباع سودانی در چین قاطعانه با هرگونه فشار کشورهای آفریقایی و نیز فشارهای بین‌المللی برای برگزاری گفتگوها در خارج سودان مخالفت و تاکید کرد که از ریاست این گفتگو‌ها به نفع هیچ طرفی کنار نمی‌رود و همچنین اجازه نمی‌دهد که اتحادیه آفریقا یا سازمان ملل در این گفتگوها نقشی داشته باشند.

البشیر با احتمال اینکه شورای صلح آفریقا پرونده گفتگو را به شورای امنیت واگذار کند، با لحنی تهدیدآمیز گفت: هر قطعنامه‌ای را که در این مورد صادر شود مانند قطعنامه‌های قبلی باطل خواهیم کرد.

وی با تاکید دوباره بر ضمانت مشارکت گروه‌های شورشی مسلح در گفتگوی داخلی تهدید کرد: هرکس از مذاکرات سرباز زند، پشیمان خواهد شد و ما به همه مزدوران درسی می‌دهیم که هرگز فراموش نکنند.

گزارش‌های داخلی از پیشنهاد کمیته ویژه گفتگو خبر داد که در آن قطعنامه‌های شورای صلح آفریقا در مورد گفتگو و درخواست برگزاری کنفرانس مقدماتی در آدیس آبابا به عنوان یک اقدام ناموفق رد شدند و قطعنامه کمیته مذکور با دستور العمل دولت خارطوم هماهنگ شد.

دولت آمریکا نیز در شورای حقوق بشر برای بازگرداندن سودان به بند چهارم ویژه نظارت و دخالت در امور داخلی سودان تلاش می‌کند.

نماینده آمریکا در این شورا در نشست اجرائی از قصد کشورش برای ارائه طرحی که موجبات بازگشت سودان به بند چهارم را فراهم کند و منجر به صدور دستورات ویژه شورای مذکور شود، خبر داد.

این اقدام آمریکا از نظر برخی از ناظران نوعی فشار بر دولت خارطوم است و با توجه به گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی حمایت از حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل، که ارتش سودان و شبه نظامان وابسته به دولت را به ارتکاب جرائم جنگی متهم می‌کنند این قدام به منزله اعطای مجوزی برای دخالت بین‌المللی در مسایل حقوق بشری این کشور است.

تحلیلگران احتمال دادند که دولت به قطعنامه‌های اتحادیه آفریقا تن دهد و در کنفرانس مقدماتی در آدیس آبابا شرکت کند.

احمد عبدالله یکی از این تحلیلگران در گفتگو با روزنامه العربی الجدید گفت: بحران رو به رشد اقتصادی در سودان دولت خارطوم را هر چه قدر که تمایلی نداشته باشد، مجبور به شرکت در گفتگوها خواهد کرد زیرا خارطوم به خوبی می‌داند که مردم هرگز ساکت نخواهند ماند.

عبدالله افزود: همواره اینگونه بوده که دولت هر گاه سقف برخورد و مخالفت را افزایش می‌دهد، بعد از تمامی خواسته‌ها اطاعت می‌کند و همه قصد دولت از تمامی این مسائل از جمله بالابردن سقف مذاکرات و مخالفت با امتیازدهی‌های بیشتر، تنها قدر‌ت نمایی است.

انتهای پیام

کد N946159

وبگردی