آفتاب

واکنش منفی مسکو به پخش یک سریال ضد روسیه در تلویزیون نروژ

واکنش منفی مسکو به پخش یک سریال ضد روسیه در تلویزیون نروژ

پخش سریالی که قرار است از تلویزیون نروژ درباره تصاحب منابع نفت و گاز فراوان این کشور توسط روسیه پخش شود، باعث ناخرسندی مسکو شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک سریال ده قسمتی به نام "اشغال شده" که قرار است از ماه آینده میلادی از تلویزیون نروژ پخش شود، باعث خشم دیپلماتهای روس در بحبوحه تنشهای موجود میان روسیه و غرب بر سر اوکراین شده است.

"ویاچسلاو پاولوفسکی"، سفیر روسیه در اسلو، به خبرگزاری فرانسه گفت: این بسیار تاسف آور است که همزمان با هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم، نویسندگان این سریال نروژی فراموش کرده اند که ارتش شوروی چه مشارکت قهرمانانه ای در آزادسازی شمال نروژ از اشغال نازی‌ها داشت و تصمیم گرفتند که بر اساس بدترین سنتهای جنگ سردی مخاطبان نروژی را از یک تهدید ناموجود از سوی شرق بترسانند.

سریال "اشغال شده" بر اساس فیلمنامه ای به قلم "جو نسبو"، نویسنده جنایی نویس محبوب نروژی، کشور نروژ را در آینده ای نزدیک به تصویر می‌کشد که به دلیل فاجعه زیست محیطی تولید نفت و گاز خود را متوقف کرده و جهان را دچار یک بحران بین المللی ساخته است. در این سریال روسیه با موافقت اتحادیه اروپا تولید طلای سیاه را در جهان در دست گرفته و در مقابل آمریکا از ناتو خارج شده است.

این سریال پرهزینه ترین سریال تاریخ نروژ بوده و هزینه ساختش معادل 11 میلیون دلار است.

اریک اسکولدبیارگ، کارگردان این سریال گفت: مقام های روسیه درباره سریالی اظهار نظر می کنند که حتی هنوز آن را ندیده اند. ما در این سریال کمی با واقعیت ژئوپلتیکی بازی کردیم و یک کشور نروژ خیالی و یک کشور روسیه خیالی و یک بافت بین المللی خیالی را به وجود آوردیم. در این سریال ما شاهد یک "اشغال مخملی" بدون تهاجم نظامی هستیم.

با این حال پاولوف گفت: با وجود آن که سازندگان این سریال تاکید دارند که تخیلی است اما کشورهایی که در آن نشان داده می شوند واقعی هستند و متاسفانه روسیه نقش متجاوز را دارد.

پخش این سریال که قرار است از چهارم اکتبر انجام شود، در زمانی حساس اتفاق می افتد. با این حال به گفته کارگردان سریال "اشغال شده"، این سریال به هیچ وجه تفسیری از وضعیت موجود نیست.

انتهای پیام

کد N945936

وبگردی