آفتاب

اردوغان: غرب در لیبی و عراق به دنبال تسلط بر منابع نفتی بوده است

اردوغان: غرب در لیبی و عراق به دنبال تسلط بر منابع نفتی بوده است

رئیس‌جمهور ترکیه اظهار کرد، منافع غرب در کشورهای جنگ زده نظیر عراق و لیبی متمرکز بر منابع طبیعی آنها به ویژه نفت است و آنها تعامل بدی با بحران فعلی مربوط به پناهجویان داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روزنامه حریت،‌ "رجب طیب اردوغان"، رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی از این که برخی کشورهای اروپایی استانداردهای دوگانه دارند اظهار تاسف کرد و غرب را به دلیل "غرق کردن بشریت "محکوم کرد.

اردوغان، سیاستهای غرب در کشورهای نفت‌خیز نظیر عراق و لیبی را که هر دو دچار اوضاع امنیتی وخیم بوده و مداخله های نظامی غرب را تجربه کرده اند، محکوم کرد.

رئیس جمهور ترکیه اظهار کرد: می دانید در این کشورها چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ در لیبی و عراق نفت هست پس بیایید چاه های نفت را تصاحب کنیم. آیا این وضعیتی که اکنون وجود دارد، نیست؟

اردوغان خاطر نشان کرد: 80 درصد از چاه های نفت عراق تحت کنترل غرب است. در لیبی نیز این چنین است. در حالی که چنین واقعیتهایی وجود دارند این ساختار بین الملللی قابل پذیرش نیست.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اظهار کرد: تروریسم جهانی در حال سوزاندن سوریه و عراق است. کشورهای غربی حساسیت لازم را به این مساله نشان نمی دهند. من بار دیگر اقدامات برخی کشورهایی که از یک طرف در حال جنگیدن با یک سازمان تروریستی مشخص هستند اما از طرف دیگر سازمان تروریستی دیگری را مستقیم یا غیرمستقیم حمایت می کنند، محکوم می کنم.

اردوغان بر اهمیت همکاری همه جهان برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد. به گفته رئیس جمهور ترکیه، مبارزه مشترک با تروریسم جهانی یکی از نقاط مهم دستور کار نشست گروه 20 است که قرار است در ماه نوامبر در شهر ساحلی آنتالیای ترکیه برگزار شود.

از آنجا که یکی از بزرگترین مسیرهای نقل و انتقال مهاجران از خاورمیانه به اتحادیه اروپا از خاک ترکیه می گذرد، اردوغان درباره بحران مربوط به مهاجران و پناهجویان نیز که اتحادیه اروپا را تهدید می کند، اظهار نظر کرد.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: کشورهای اروپایی که دریای مدیترانه را که گهواره یکی از کهن ترین تمدنهای جهان است، تبدیل به یک گورستان کردند، در گناه مرگ هر یک از پناهجویان شریک هستند.

انتهای پیام

کد N945868

وبگردی