آفتاب
سخنگوی رزمایش فداییان حریم ولایت:

مأموریت‌های ابلاغ شده در جنگ‌های الکترونیک با موفقیت پشت سر گذاشته شد

مأموریت‌های ابلاغ شده در جنگ‌های الکترونیک با موفقیت پشت سر گذاشته شد

سخنگوی رزمایش فداییان حریم ولایت 5 گفت: افزایش حجم قدرت آتش و دقت در اصابت اهداف متحرک و ثابت هوایی و زمینی از برجستگی‌ها و ویژگی‌های رزمایش بزرگ فداییان حریم ولایت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، امیر سرتیپ دوم خلبان روزخوش، با اشاره به انجام عملیات جنگ الکترونیک و آزمایش توانمندی سامانه‌های ارتباطی در رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت 5، اظهارکرد: سامانه‌های ارتباطی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با استفاده از بسترهای امن شبکه‌های بی‌سیم و با سیم و انواع سامانه‌های تسهیلات پرواز تَکُن ISR، PIR، کورس، گلاید و انواع سامانه‌های تاکتیکی سیار و "اپروچ" مأموریت‌های ابلاغ شده در جنگ‌های الکترونیک را با موفقیت پشت سر گذاشتند.

وی با اعلام این‌که «کلیه سامانه‌های ارتباطی پست فرماندهی با هدایت قرارگاه تاکتیکی و عملیاتی به حالت غیرفعال درآمد»، افزود: پست فرماندهی رزمایش بزرگ فداییان حریم ولایت 5 به صورت واکنش سریع و در کمترین زمان ممکن جایگزین شد و در عین حال برنامه‌های پروازی و عملیاتی جنگنده‌های شرکت کننده در این رزمایش بدون هیچگونه تأخیر یا اختلالی ادامه یافت.

وی درباره دیگر برنامه‌ها و عملیات‌های صورت گرفته در نخستین روز رزمایش، اظهار کرد: عملیات سوخت‌رسانی هوایی، مقابله با تک میکروبی و شیمیایی، عملیات امداد و نجات و اختلال الکترونیکی و گشت مسلح هوایی در منطقه عمومی رزمایش با موفقیت انجام شد.

سخنگوی رزمایش فداییان حریم ولایت 5، با تأکید بر این‌که «برقراری امنیت پایدار در منطقه مهمترین هدف برگزاری این رزمایش بوده است»، تصریح‌کرد: افزایش حجم قدرت آتش و دقت در اصابت اهداف متحرک و ثابت هوایی و زمینی یکی دیگر از برجستگی‌ها و ویژگی‌های رزمایش بزرگ فداییان حریم ولایت است که روز یکشنبه با اقتدار رزمی نیروی هوایی به اثبات خواهد رسید.

وی همچنین قبل از پرواز جنگنده‌های صاعقه با اشاره به روند اجرای رزمایش بزرگ فداییان حریم ولایت 5، اظهارکرد: تمامی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته و امروز تمرین‌های خود را برای شرکت در عملیات اصلی روز یکشنبه صورت داده‌اند. براساس اطلاعات رسیده این جنگنده‌ها از صبح روز شنبه تاکنون موفق به انجام تک شیمیایی و میکروبی و جابجایی نیروها به صورت مطلوب شده و رزم هوایی خود را با استفاده از جنگنده های F14 و میگ 29 انجام داده‌اند.

وی افزود: جابجایی نیروها توسط هلیکپوترهای "سنوک" انجام شده و سوخت گیری هوایی از طریق هواپیمای مادر سوخت رسان به جنگنده های 747، 704، F14، سوخو 24 و F4 انجام شده است.

سخنگوی رزمایش فداییان حریم ولایت 5 درباره اهداف روز شنبه در رزمایش، گفت: جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از مطمئن شدن از اهداف خود روز یکشنبه عملیات اصلی رزمایش را آغاز می‌کنند. با این وجود فرماندهان رزمایش در بعدازظهر امروز تصاویر به دست آمده از عکسبرداری‌های کلی منطقه که توسط هواپیماهای RF4 انجام شده را برای به پایان رساندن موفق این رزمایش انجام می‌دهند.

وی با اعلام این‌که «نقاط ضعف و قوت این رزمایش در آخرین ساعات امروز مشخص خواهد شد»، ادامه داد: تصاویر به دست آمده از پهپادهای شناسایی در پایان امروز در اتاق توجیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا اهداف پرنده در ساعات آتی رزمایش با موفقیت مورد اصابت قرار گیرد. این درحالی است که در تمام طول عملیات یک پهپاد شناسایی با رعایت اصول ایمنی در منطقه فعال خواهد بود.

وی با بیان این‌که «هیچ پدافندی در رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت 5 صورت نخواهد گرفت»، خاطرنشان‌کرد: این رزمایش صرفاً تک نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و به عبارت دیگر می‌توان گفت که این رزمایش بدون وابستگی و از صفر تا صد توسط نیروهای تخصصی نهاجا انجام می‌شود و قرار است اهداف زمینی و هوایی از پیش تعیین شده توسط جنگنده‌های شکاری و شکاری بمب افکن انجام شود.

سخنگوی رزمایش فداییان حریم ولایت 5 با تأکید بر این‌که «رزم هوایی در این رزمایش به صورت دو طرفه و با حضور جنگنده های میگ 29 و F14 در قالب دو نیروی دوست و دشمن انجام می‌شود»، ادامه داد: فرماندهان عملیات تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا شرایط جنگ واقعی را در این پیکار دو روزه ایجاد کنند. به همین دلیل نیز با هدایت قرارگاه تاکتیکی و عملیاتی رزمایش کلیه سامانه‌های ارتباطی پست فرماندهی به حالت غیرفعال درآمده تا جنگنده‌های خودی در قالب کدهای مشخص و شناسایی شده، میزان توانایی خود در ایجاد ارتباط با یکدیگر را بسنجند.

وی از وجود پهپاد هدف در این رزمایش خبر داد و خاطرنشان‌کرد: قرار است این پهپاد در برنامه رزمایش بزرگ فداییان حریم ولایت 5 مورد اصابت جنگنده‌ها قرار گیرد، اما در غیر این صورت وسیله پرنده TBU به عنوان جایگزین برای این پهپاد در نظر گرفته شده است. همچنین براساس این برنامه پرواز شبانه در این رزمایش پیش‌بینی نشده است.

وی با بیان این‌که «رونمایی از تسلیحات جنگی جدید در رزمایش برزگ فداییان حریم ولایت انجام نخواهد شد»، گفت: تمامی تسلیحات و جنگنده های استفاده شده در این رزمایش دو روزه توسط نیروهای داخلی بهینه‌سازی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

کد N945822

وبگردی