آفتاب

خالد بحاح از نخست وزیری برکنار می‌شود

خالد بحاح از نخست وزیری برکنار می‌شود

ایرنا نوشت: پایگاه خبری صعده پرس یمن روز شنبه نوشت: عبد ربه منصورهادی رییس جمهور مستعفی دولت خودخوانده یمن امروز خالد بحاح را از سمت نخست وزیری برکنار می کند.

این پایگاه خبری ضمن اشاره به تشدید اختلافات بین اعضای دولت خود خوانده منصورهادی، همچنین از آشکار شدن اختلاف بین خالد بحاح و ریاض یاسین وزیر خارجه این دولت پرده برداشت.

صعده پرس به نقل از افراد آگاه بدون اشاره به نام آنها نوشت: هنوز دلیل برکناری خالد بحاح و نیز نام شخصی که قرار است به جای وی به پست نخست وزیری تکیه کند، اعلام نشده است.

منصورهادی رییس جمهور مستعفی یمن که در ریاض پایتخت عربستان به تشکیل دولت اقدام کرد، سال گذشته خالد بحاح وزیر نفت سابق یمن را به سمت معاونت ریاست جمهوری و نخست وزیری دولت خود منصوب کرد.
پایگاه خبری صعده پرس یمن همچنین به نقل از این افراد آگاه افزود که اختلافات شدیدی بین خالد بحاح نخست وزیر و ریاض یاسین وزیر امور خارجه دولت خودخوانده یمن ایجاد شده که بارها خالد بحاح از منصورهادی خواستار برکناری ریاض یاسین از سمتش شده بود.
بعد از اینکه منصورهادی رییس جمهور سابق یمن با حمایت و دخالت های کشورهایی مثل عربستان از سمت خود استعفا و به ریاض فرار کرد با حمایت رژیم آل سعود به تشکیل دولت خودخوانده در ریاض مبادرت ورزید و خالد بحاح را نخست وزیر و ریاض یاسین را وزیر امور خارجه قرار داد. عربستان سعودی نیز با همکاری 9 کشور عربی و با حمایت آمریکا و به بهانه بازگردان حکومت به منصورهادی ، حملات هوایی و دریایی و بمباران تاسیسات زیربنایی و شهرهای یمن را از ششم فروردین آغاز کرد اما پس از گذشت حدود شش ماه تاکنون به هدف خود نرسیده است.

در اثر این بمباران ها تاکنون 80 درصد تاسیسات زیربنایی و اماکن درمانی و خدماتی اولیه در بیشتر شهرهای یمن از جمله صنعا هدف بمباران هوایی و موشکی عربستان قرار گرفته و هزاران یمنی بی گناه از جمله زنان و کودکان کشته یا مجروح شده و دهها هزار نفر نیز آواره شده اند.

52261

کد N945756

وبگردی