آفتاب

چطور از یوکا نگه‌داری کنیم؟

چطور از یوکا نگه‌داری کنیم؟

عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی قزوین گفت: گیاه یوکا را در منزل باید در محلی قرار داد که پر نور باشد گیاه یوکا را در تابستان باید در فضای آزاد قرار داد و در زمستان درجه حرارت محیط باید بین ۷ تا ۸ درجه سلسیوس باشد.

«مهدی تجلی‌فر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی قزوین، اظهار کرد: یوکا از گیاهان دیر رشد و دارای برگ‌های بلند و شمشیر یافته است که بتدریج سن گیاه بالا می‌رود که برگ‌ها پائین ریخته شده و فقط در انتهای تنه تعدادی برگ باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: برخی ارقام یوکا به سرما مقاوم بوده و کشت و کار آن‌ها از سال‌ها پیش در ایران معمول بوده است. این گیاه از طریق کاشت بذر، پاجوش، قلمه ساقه یا قلمه ریزوم تکثیر می‌شوند.

عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی قزوین خاطرنشان کرد: ساقه گل‌دهنده یوکا هر چند سال یکبار نمودار شده و گل‌های سفید و کرم به تعداد زیاد به شکل زنگوله‌ای کوچک و واژگون می‌دهند که محل قرار گرفتن گل آذین وسط برگ است.

به گفته‌ی وی، آبیاری گیاه در تابستان یک روز در میان و در زمستان یک روز در هفته است.

تجلی‌فر با اشاره به این‌که تعویض خاک گلدان یکی از ضروری‌ترین موارد سالم نگه داشتن گیاه هست، توضیح داد: با توجه به این‌که خاک گیاه یوکا در هنگام خرید، مناسب گیاه نبوده و امکان از میان رفتن گیاه نیز وجود دارد، الزاماً باید بعد از خرید گیاه، تعویض خاک گلدان صورت گیرد و از خاکی سبک و غنی از مواد آلی استفاده شود تا علاوه‌بر سالم نگه داشتن گیاه و طول عمر بیشتر گیاه، هم‌چنین باعث شود رشد گیاه تسریع شود.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است در هنگام تعویض گلدان و بکار بردن بستر کاشت کوکوموس، ترجیحاً از کوکوموس۳(۵۰ درصد کوکوپیت و ۵۰ درصد پیت موس) استفاده شود چون کوکوموس ۳ مطلوب‌ترین بستر کاشت مورد نیاز گیاه بوده و باعث می‌شود رشد گیاه افزایش یابد.

عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی قزوین با اشاره به این‌که تعویض خاک گلدان این گیاه هر دو سال یکبار و در فصل بهار است، افزود: چون گیاه یوکا به خاک سبک نیاز دارد اگر بجای خاک‌های معمولی از بستر کاشت بیشتر استفاده شود شرایط مناسبی را برای گیاه فراهم می‌آورد که گیاه طول عمر بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام

کد N945666

وبگردی