آفتاب

بان کی مون 8 مهر میزبان نشستی درخصوص مناقشه رژیم صهیونیستی- فلسطین

بان کی مون 8 مهر میزبان نشستی درخصوص مناقشه رژیم صهیونیستی- فلسطین

سازمان ملل اعلام کرد، دبیرکل این سازمان 30 سپتامبر (هشت مهر) سال جاری میلادی در جریان نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل میزبان نشستی در سطح وزرای طرف‌های مهم جهانی خواهد بود که در تلاشند به درگیری چندین ساله میان رژیم صهیونیستی و فلسطین پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "استفان دوجاریج"، سخنگوی سازمان ملل گفت: علاوه بر وزرای امور خارجه کمیته چهار جانبه صلح خاورمیانه متشکل از آمریکا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و روسیه، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از دبیرکل اتحادیه عرب و وزرای امور خارجه مصر، اردن و عربستان سعودی دعوت می‌کند تا به این نشست بپیوندند.

از اوایل سال 2014 میلادی که آمریکا در میانجی‌گری یک توافق صلح ناکام ماند، مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها متوقف شده است. با تلاش‌های، کمیته چهار جانبه صلح خاورمیانه در حاشیه قرار گرفت اما ناکامی آنها امکان یک تلاش بین‌المللی وسیع‌تر برای رسیدگی به این درگیری را فراهم ساخت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نتوانستند در مورد قوانین اولیه و اساسی این مذاکرات به توافق دست یابند.

محمود عباس که از سوی بخش عمده جامعه بین‌الملل حمایت می‌شود، عنوان کرده است: مرزبندی پیش از سال 1967 میلادی یعنی پیش از آنکه اسرائیل کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی را تصرف کند باید به عنوان نقطه آغاز مذاکرات درخصوص مرزهای آتی کشور فلسطین محسوب شود؛ مساله‌ای که نتانیاهو آن را رد می‌کند.

قرار است محمود عباس 30 سپتامبر سال جاری میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند؛ درست همان روزی که بان کی مون میزابان نشست در سطح وزرا خواهد بود.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل گفت، امیدوار است محمود عباس در روز سخنرانی‌اش در مجمع عمومی بتواند برای نخستین بار پرچم فلسطین را در مقابل مقر سازمان ملل برافراشد.

وی افزود: این مساله می‌تواند در زمانی که روند سیاسی مسکوت شده، امیدها را در دل فلسطینی‌ها زنده نگه دارد.

قرار است مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از 193 کشور 10 سپتامبر (19 مهر) سال جاری میلادی درخصوص قطعنامه‌ای که به کشورهای ناظر غیرعضو سازمان ملل یعنی فلسطین و واتیکان اجازه خواهد داد پرچم‌های خود را به اهتزاز درآورند، رای‌گیری کند.

انتهای پیام

کد N945560

وبگردی