آفتاب
یک استاد عرفان:

اختلاف ملی و مذهبی هیچ توجیه علمی، دینی و سیاسی ندارد

اختلاف ملی و مذهبی هیچ توجیه علمی، دینی و سیاسی ندارد

مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اگر وفاق ملی در ممالک اسلامی به وجود بیاید سردمداران قدرت دنیا برای ما حساب ویژه‌ای باز می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام دلیر در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «وحدت در اصطلاح علوم سیاسی همگرایی در برابر واگرایی است» اظهار کرد: این همگرایی شامل تمام مسائل سیاسی، اقتصادی، دینی، مذهبی و ملی می‌شود. اکنون در ایران بزرگ‌ترین نیاز ما وحدت است که بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی افزود: ما برای کارآمدی نظام سیاسی در ایران و گستره‌های جغرافیایی مسلمین چاره‌ای نداریم جز اینکه در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشیم و زندگی مسالمت‌آمیز با رسیدن به وحدت مذهبی به وجود می‌آید.

مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه عنوان کرد: وحدت در جامعه اسلامی منجر به توسعه و پیشرفت می‌شود و لازمه زندگی ماست. لذا باید بدانیم که ایجاد تفرقه مبنایی خدایی و دینی ندارد و ما در هیچ دینی اصولی نداریم که به واگرایی منجر شود و هیچ دینی بر ایجاد تفرقه تاکید ندارد.

دلیر یادآور شد: ما اگر به نمازهایی که در طول روز می‌خوانیم دقت کنیم می‌بینیم که تمام فراز نمازهای روزانه متکلم مع‌الغیر است حتی در عین اینکه فرادا می‌خوانیم ولی کلمات به صورت جمع ادا می‌شود مثل " إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ ". تمام اینها نشان از این دارد که دین اسلام به وحدت تاکید بسیار زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: گوسفندی که از گله دور بیفتد طعمه گرگ‌ها می‌شود پس هرگز مسلمانان نباید از همدیگر جدا شوند. مسلمانان باید بدانند که با اندک جمعیتی که دارند می‌توانند در برابر دشمنان خود بایستند و هرگز اجازه دخالت به آنها را نباید داد.

دلیر گفت: اگر به عوامل خشونت در خاورمیانه و جنگ و خونریزی در عراق و سوریه و سایر کشور‌های عربی بنگریم خواهیم دید که تمام اینها به خاطر تفرقه‌ای است که دشمنان به وجود آورده‌اند. اگر وفاق ملی در ممالک اسلامی به وجود بیاید سردمداران قدرت دنیا برای ما حساب ویژه‌ای باز می‌کنند.

این استاد اخلاق و عرفان تاکید کرد: حتی اندیشمندان بزرگ دینی همچون سید جمال‌الدین اسدآبادی و امام راحل و عالمان بزرگی از اهل سنت همچون شیخ‌ شلتوت و محمد عبده نیز بر رسیدن به وحدت تاکید کرده‌اند.

وی تاکید کرد: کسانی که از معرفت دینی بهره‌ای نبرده‌اند بر طبل اختلاف می‌زنند، ولی آنهایی که در پی منافع ملی هستند همواره برای رسیدن به وحدت تلاش می‌کنند. اگر به قضایای اخیر جمهوری اسلامی و مذاکرات هسته‌ای دقت کنیم می‌بینیم با این پیشرفت‌هایی که از سوی دیپلمات‌های ما حاصل و تبدیل به یک پیروزی بزرگ شد، برخی در داخل و خارج با حرف و گفتارهای خود در پی ایجاد اختلاف بودند این گونه رفتارها نشان از این دارد که آنها با وحدت ملی مخالف هستند و پیروزی‌های دیپلمات‌ها را نمی‌بینند. در حالی که تمام دنیا بر این پیروزی اذعان کرده‌اند. پس هر کس که به منافع ملی فکر نمی‌کند به نوبه خود گامی در ایجاد تفرقه برمی‌دارد.

مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: خداوند در قرآن همواره انسان‌ها را دعوت به وحدت می‌کند و وحدت ملی و مذهبی یکی از ارکان دین اسلام محسوب می‌شود و خداوند همواره بندگان را با" یا ایها الذین آمنوا" خطاب قرار می‌دهد یعنی خداوند تمام انسان‌ها و تمام جغرافیای عالم را مخاطب قرار می‌دهد بدون هیچ گونه اختلاف و تبعیضی. فردی که تفرقه می‌اندازد رفتار او از روی جهالت، عناد و دشمنی با ملت است و اختلاف ملی و مذهبی هیچ گونه توجیه علمی، دینی و سیاسی ندارد.

انتهای پیام

کد N945401

وبگردی