آفتاب

واکنش پنتاگون به رزمایش ناوهای چینی در آبهای آمریکا

واکنش پنتاگون به رزمایش ناوهای چینی در آبهای آمریکا

وزارت دفاع آمریکا به برگزاری رزمایش کشتی های جنگی چین در دریای برینگ واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، همزمان با سفر «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا به آلاسکا ۵ ناو جنگی متعلق به کشور چین در آبهای دریای برینگ بین چین و آلاسکا رزمایش برگزار کردند.

بر اساس این گزارش ناوهای چینی این هفته وارد آبهای ایالت متحده شده و بعد از آن بلافاصله منطقه را ترک کردند. به گفته کاپیتان «جف دیویس» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا این ناوها حدود ۱۲ مایل در آبهای متعلق به کشور آمریکا پیشروی کردند. دیویس اذعان کرده است که این پیشروی قانونی بوده و چینی ها طبق قوانین بین المللی رفتار کرده اند.

مقامات وزارت دفاع آمریکا گفتند این اولین بار است که با چنین رزمایشی از سوی چینی ها مواجه می شوند. این کشتی ها در حالی در سواحل آلاسکا مانور می دادند که اوباما نیز در آنجا حضور داشت. 

این در حالی است که چین طی سالهای اخیر بودجه نظامی خود را به طور قابل توجهی افزایش داده است. سال گذشته مقامات چینی در پی تنش های پیش آمده بین پکن و همسایگانش در موضوع جزایر شرق و جنوب چین از «چاک هیگل» وزیر دفاع وقت آمریکا برای بازدید از توانمندی های نظامی دریایی خود دعوت کردند.

پکن با این حال اعلام کرده امسال بودجه نظامی خود را کاهش داده و در پی آن حدود ۳۰۰ هزار نظامی خود را بازنشسته کرده است. آمریکا اعتقاد دارد چین خواسته است با این اقدام نیت صلح آمیز خود را در عرصه بین الملل نشان دهد.

کد N945346

وبگردی