آفتاب
ائتلاف ضدداعش از تبلیغات تا عمل:

بمب های آمریکایی ها بر سر چه کسانی ریخته می شود

بمب های آمریکایی ها بر سر چه کسانی ریخته می شود

حملات ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا که از چند ماه پیش در سوریه و عراق آغاز شده نه تنها دستاورد ویژه ای در مبارزه با تروریست ها نداشته بلکه بیشتر قربانیان آن نیز غیرنظامیان بوده اند.

خبرگزاری مهر-محمد حسنلو: بیست و هشتم دسامبر ۲۰۱۴ یعنی هشت ماه پیش هواپیماهای جنگی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا ساختمانی را در شهر الباب سوریه مورد هدف قرار دادند که گفته می شد مقر نیروهای داعش است. با این حال بعدها مشخص شد که داعش از این ساختمان برای نگهداری زندانیان خود نگهداری می کرد و شاید تنها پرچم خود را بر فراز آن برافراشته بود. این حمله هوایی از سوی ائتلاف ضدداعش نمونه ای از خروارها بمبی است که در طول این هشت ماه در سوریه ریخته شده است.

بر اساس تحقیقات انجام شده معلوم شد که در این ساختمان هیچ شبه نظامی وابسته به داعش حضور نداشته و تنها مردم محلی در آن زندانی بودند که به بهانه های واهی مثل سیگار کشیدن و پوشیدن شلوارهای جین در آن نگهداری می شدند. در حقیقت از زمانی که داعش این منطقه نزدیک شهر حلب در مرز ترکیه را در اوایل سال ۲۰۱۴ اشغال کرد بیشتر مردم عادی در زندانهای داعش نگهداری می شوند.

شاهدان عینی می گویند هواپیماهای نیروهای ائتلافی بدون هدف ساختمان های اطراف را نیز مورد هدف قرار می دادند و آمارهای محلی نشان می دهد که تقریباً بیشتر تلفات مربوط به مردم محلی است و در حقیقت نیروهای داعشی کمترین خسارت را دیده اند. در این میان دو موضوع مطرح می شود: یا داعشی ها از حملات نیروهای ائتلافی با خبر بودند یا اینکه آمریکا و هم پیماناش اطلاعات کافی از محل استقرار نیروهای داعش نداشتند. نتیجه این شد که زندان محلی شهر الباب با خاک یکسان شد و از آن ۵۸ نفر کشته بر جای ماند که همه آنها را مردم محلی و به خصوص افراد کم سن و سال تشکیل می دادند.  

نکته ای که بمباران داعش را منحصر به فرد می کند سکوت رسانه های آمریکایی علیه ادعاهای پنتاگون است. همه این سکوت رسانه ای در حالی اتفاق می افتاد که هر روز مردم سوریه در خیابانها علیه حملات هوایی بی هدف نیروهای ائتلاف تظاهرات می کردند. در بعضی از رسانه ها این اقدام، تظاهرات مردم علیه داعش عنوان می شد. در عین حال معدود گزارشهای تلفات انسانی در سوریه و عراق در یک سال گذشته در روزنامه های معتبری مثل نیویورک تایمز و بقیه روزنامه ها نقل قول از خبرهای منتشر شده از رویترز و آسوشیتدپرس بوده و اینکه چه کسی چه چیزی گفته و مثلاً فلان مسئول حقوق بشر حملات را محکوم کرده است ولی معمولاً هیچ اشاره ای به تعداد کشته شده ها نشده است.

در گزارشهای بسیاری از سوی پنتاگون و رسانه های مشهور دلایل خاصی برای عدم اطلاع رسانی از میزان کشته ها ذکر نشده و نمی شود ولی چیزی که مشهود است راهبردی است که نیروهای ائتلافی علیه نیروهای داعش به کار گرفته اند و تا کنون هم بی نتیجه بوده است. آنها به جای شناسایی نیروهای داعش با یک دوجین هواپیمای جاسوسی در عراق و سوریه، یک سری حملات هوایی برای نمایش رسانه ای انجام می دهند. حتی این تردید وجود دارد که تا کنون تعداد کشته های داعش به تعداد انگشتان دو دست هم نرسیده باشد.

در نهایت باید گفت این حملات مشکل دیگری را بر مشکلات مردم سوریه افزوده است؛ مردم بی دفاع از یک سو توسط داعش کشته می شوند و از سوی دیگر باید مراقب بمب های بی هدف نیروهای آمریکایی و اروپایی باشند. با این حال حداقل انصاف این است که تعداد دقیقی از کشته های غیر نظامی در رسانه ها اعلام شود. خبرنگار مشهور نیویورک تایمز «اریک اشمیت» می گوید روزنامه اش برای چاپ خبر تلفات غیر نظامیان در سوریه از وی مدرک مستند می خواهد. در هر حال با توجه به شرایط موجود، باید منتظر بود تا تعداد کشته های غیر نظامی به بیشتر از آمارهای تقریبی اعلام شده برسد. 

کد N945335

وبگردی