آفتاب

کنسولگری تونس در دمشق بازگشایی شد

کنسولگری تونس در دمشق بازگشایی شد

وزارت امور خارجه تونس اعلام کرد کنسولگری خود در دمشق پایتخت سوریه را بازگشایی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، وزارت خارجه تونس با صدور بیانیه ای افزود: سرکنسول تونس از دو روز پیش مأموریت خود را بعد از بیش از دو سال قطع روابط دیپلماتیک در سوریه آغاز کرده است.

طیب البکوش وزیر امور خارجه تونس ۲۰ آوریل در مورد بازگشایی کنسولگری این کشور در دمشق گفته بود: روابط دیپلماتیک میان تونس و دمشق از سر گرفته خواهد شد و انتظار می رود این روابط با اعزام سرکنسول به سوریه به زودی آغاز شود. وی با اشاره به اینکه تونس کنسول به سوریه اعزام خواهد کرد و نه سفیر، گفت: انگیزه اصلی از سرگیری روابط اطلاع از شرایط شهروندان تونسی و کمک به آنها در صورت ضرورت است.

وزیر خارجه تونس با بیان اینکه از سرگیری روابط دیپلماتیک اقدامی مهم در راستای حفظ منافع اقلیت تونسی در سوریه به شمار می رود، افزود: در چنین شرایطی کارمند اداری کافی نیست، چرا که سرکنسول اختیاراتی به مراتب بیشتر از از یک کارمند دارد و می تواند در شرایط اضطراری تصمیمات حساسی بگیرد.

البکوش با اشاره به اینکه از سرگیری روابط با سوریه به صورت تدریجی و مطابق با تحولات این کشور پیش خواهد رفت، گفت: راه حل نظامی در سوریه شکست خورده است و تنها دستاورد آن ویرانی کشور و نابودی مردم آن بوده است.

گفتنی است تونس اوایل ۲۰۱۲ در دوران ریاست جمهوری منصف المرزوقی رئیس جمهوری موقت این کشور، سفارت خود در دمشق را تعطیل کرد، ولی دولت موقت مهدی جمعه در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت دفتری را برای رسیدگی به امور شهروندان در سوریه باز کند.

کد N945321

وبگردی