آفتاب
موگرینی خبر داد:

برگزاری نشست اعضای کمیته چهارجانبه بین المللی در نیویورک

برگزاری نشست اعضای کمیته چهارجانبه بین المللی در نیویورک

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت وزرای امور خارجه کشورهای عضو کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری تاس، موگرینی در نشست غیر رسمی وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد از وزرای خارجه کشور عضو کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه برای دیدار در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل دعوت می کند.

وی افزود: بان کی مون همچنین از وزرای امور خارجه مصر، اردن، عربستان و دبیر کل اتحادیه عرب برای شرکت در این نشست دعوت خواهد کرد. كميته چهارجانبه صلح خاورمیانه متشكل از اتحاديه اروپا، سازمان ملل، آمريكا و روسيه در سال ۲۰۰۲ با هدف پیشبرد مذاکرات صلح خاورمیانه و اجرایی کردن طرح «نقشه راه» شکل گرفت، اما هیچگاه نتوانست از سد مانع تراشی های رژیم صهیونیستی عبور کند و پس از مدتی نیز به حاشیه رفت.

در نقشه راه پیشنهادی کمیته ۴ جانبه، عقب نشینی تدریجی ارتش رژیم صهیونیستی از اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ و تشکیل کشور مستقل فلسطین در سال ۲۰۰۵ پیش بینی شده است. حال آنکه در همان هنگام «آریل شارون » نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی با رد کردن طرح نقشه راه، عملا طرح پیشنهادی کمیته ۴ جانبه را نپذیرفت و حاضر به همکاری با آن نشد.

گفتنی است کمیته ۴ جانبه طی یک دهه فعالیت خود نه تنها منفعلانه با معضل خاورمیانه و اشغال فلسطین برخورد کرده، بلکه در بسیاری از موارد با حمایت از رژیم صهیونیستی، مردم و مقاومت فلسطین را تحت فشار قرار داده است.

کد N945317

وبگردی