آفتاب

حملات افراد مسلح به مراکز دولتی در تاجیکستان

حملات افراد مسلح به مراکز دولتی در تاجیکستان

حمله افراد مسلح به مأموران پلیس تاجیکستان در شهرهای دوشنبه و وحدت تاجیکستان منجر به کشته شدن نزیک به 10 نفر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، در مورد آمار تلفات این دو حمله مسلحانه هنوز اطلاعات رسمی منتشر نشده، اما براساس برخی گزارش‌ها در این دو رویداد بین پنج تا نه نفر، از جمله چند مأمور پلیس کشته شده اند. منابع پلیس تاجیکستان هنوز این ارقام را تایید نکرده اند.
هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است.

وزارت کشور تاجیکستان روز جمعه خبر داد که حوالی ساعت ۴:۲۸ صبح شعبه امور داخلی شهر وحدت، در ۲۰ کیلومتری شرق پایتخت هدف حمله ناگهانی افراد مسلح قرار گرفته است.

به گفته این وزارتخانه، مأموران پلیس محلی این حمله را خنثی کردند و در جریان درگیری، فردی به نام ضیاالدین عبدالله یف که پلیس از او به عنوان سردسته مهاجمان نام برده، و یکی از همراهانش کشته شدند. منابع پلیس همچنین از زخمی شدن سه عضو دیگر این گروه خبر داده اند.

درگیری دیگر بین افراد مسلح و نیروهای پلیس تاجیکستان بامداد دوشنبه در خیابان عینی شهر دوشنبه، در نزدیکی فرودگاه پایتخت، رخ داده و به گفته شاهدان عینی، این حادثه نیز تلفاتی به همراه داشته است.

وزارت کشور تاجیکستان در باره این حادثه هنوز هیچ خبری انتشار نداده، ولی خبرگزاری آسیا پلاس به نقل از منابع امنیتی نوشته است که در این درگیری دو تن از مأموران نیروی ویژه پلیس و یک مأمور پلیس راه کشته شده اند.

به نوشته این خبرگزاری، در حمله افراد مسلح به اداره پلیس شهر وحدت نیز چهار کارمند پلیس جان خود را از دست داده اند، هرچند این خبر هم از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

طی روزهای اخیر مقامات تاجیک از بازداشت دهها نفر به اتهام ارتباط با گروه های افراط گرا و تروریستی، از جمله گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش، خبر داده اند. مقامات بسیاری از این افراد را از اعضای حزب نهضت اسلامی، عمده ترین حزب مخالف در تاجیکستان، معرفی کرده اند.

این در حالی است که اخیرا وزارت دادگستری تاجیکستان در بیانیه ای حزب نهضت اسلامی را به دست داشتن در موارد گسترده قانون شکنی متهم کرده و از مسئولان این حزب خواسته است فعالیت آن را متوقف کنند.

کد N945249

وبگردی