آفتاب
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی مطرح کرد:

مانع فعالیت‌های گردشگری غیرمجاز می‌شویم

مانع فعالیت‌های گردشگری غیرمجاز می‌شویم

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تاکید کرد: مانع فعالیت‌های گردشگری غیرمجاز می‌شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، مرتضی رحمانی‌موحد شامگاه گذشته 12 شهریور ماه در نشست گردشگری شمال‌غرب کشور که به میزبانی زنجان برگزار شد، گفت: سازمان میراث‌فرهنگی به عنوان یک شبکه دولتی همواره فعالان این عرصه را در تصمیم‌سازی‌ها شریک می‌کند؛ چرا که حلقه ارتباط دستگاه‌های دولتی با جامعه هستند و لذا می‌توان به این طریق از نظرات مردم در جامعه استفاده کرد.

وی افزود: ظرفیت‌های منطقه‌ای در توسعه گردشگری مغفول مانده‌اند و نگاه سنتی به بازاریابی وجود دارد و تهران بازار همه کشور تلقی شده است که این موضوع مطلوب نیست و باید به ظرفیت‌های منطقه‌ای افزود.

این مسئول خاطرنشان کرد: ایجاد جاذبه‌های جدید و فراهم کردن شرایطی که بازار را تحت تاثیر قرار دهد مهم است. در واقع گردشگری ذی‌نفع، بستر مردمی مبتنی بر انتخاب است بنابراین لازم است مسیرهای جذاب برای انتخاب فراهم کرد.

وی اظهار کرد: شاکله اصلی طرح تدوین مسیرهای گردشگری با توجه به استعدادها و زیرساخت‌های همه استان‌ها باشد. همچنین تاکید می‌شود طرح منطقه‌ای دو سطح یکی درون منطقه‌ای را پوشش دهد و دیگری از تهران اغاز شود؛ چرا که نباید بازار 15 میلیونی تهران را فراموش کرد. همچنین نوآوری مورد توجه بوده و به ظرفیت‌های روستایی نیز توجه شود.

رحمانی‌موحد تصریح کرد: مانع انجام فعالیت‌های غیرمجاز در زمینه گردشگری خواهیم شد؛ چرا که نمی‌پذیریم تورهای غیرمجاز با عناوین مختلفی مانند مذهبی تشکیل شود؛ چرا که این فعالیت‌های خودمختارانه سبب بروز ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود و افرادی که صلاحیت ندارند تورگردانی می‌کنند.

وی یادآور شد: جشنواره‌ها نقاط قوت گردشگری هستند؛ چرا که این جاذبه‌های عمیق و تاثیرگذار سرمایه‌ای بوده و با نگاهی بلندمدت باید به آن‌ها نگریسته شود، لذا مدیران باید توجه کنند در تدوین جشنواره‌ها تلاش کنند و سهم خود را در جایگاه جهانی به‌دست آورند.

یحیی رحمتی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان نیز در این جلسه عنوان کرد: سفر از پس‌انداز افراد اتفاق می‌افتد که این پس‌انداز در استان‌های دیگر هزینه می‌شود و اگر توزیع مکانی سفر و تبادل ریالی اتفاق نیافتد، سبب فقیر شدن مبدأ می‌شود، لذا باید در تبدیل شدن به مقصد نیز کوشید.

فرزین حق‌پرست، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه یادآور شد: در استان آذربایجان‌شرقی برای سرعت بخشیدن به امور، کارگروه‌های مختلفی تشکیل شد که یکی از آن‌ها کارگروه گردشگری بود که پس از یک سال فعالیت به تدوین سند توسعه گردشگری انجامید و در این سند توسعه هفت هسته کلیدی تشکیل شد که یکی از آن‌ها بازاریابی و تبلیغات بود.

محمدعلی حضرتی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین نیز در این جلسه عنوان کرد: باید تاکید شود مسیرهای گردشگری معرفی شده، پیشنهادی بوده و به این معنی نیست که گردشگران امکان سفر از سایر مسیرهای گردشگری را ندارند، ولی برای مدیران استان قزوین این موضوع نگران‌کننده است که در مسیرهای گردشگری معرفی شده برای شمال‌غرب کشور استان زنجان و قزوین مانند گذشته به‌عنوان مسیر تلقی شوند. در واقع توزیع کمی مقصد، دغدغه مدیران است.

انتهای پیام

کد N945117

وبگردی