آفتاب

انتظار فلسطین برای برافراشته شدن پرچمش در مقر سازمان ملل

انتظار فلسطین برای برافراشته شدن پرچمش در مقر سازمان ملل

سفیر فلسطین در سازمان ملل اعلام کرد، فلسطین انتظار دارد که به هنگام برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر پرچم این کشور برافراشته شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از دفتر اطلاع رسانی سازمان ملل، ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل به خبرنگاران گفت، وی حمایت کافی در میان 193 عضو مجمع عمومی سازمان ملل دارد که فلسطین به عنوان عضو ناظر که در سال 2012 توانست به این عضویت دست یابد، پرچم خود را برافراشته کند.

وی ادامه داد: این اقدام سمبلیک است اما یک گام دیگر برای استحکام جایگاه "کشور فلسطین" در حوزه بین‌المللی است و این اقدام امید کوچکی به مردم ما می‌دهد که جامعه بین‌المللی هنوز از استقلال کشور فلسطین حمایت می‌کند.

این پیشنهاد در راستای تلاش‌های محمود عباس، رییس دولت خودگردان فلسطین برای جلب شناسایی بین‌المللی دولت این سرزمین و کشور فلسطین ارائه شده است.

تنها کشورهای عضو سازمان ملل می‌توانند پرچم خود را در مقر سازمان ملل در نیویورک برافراشته کنند و وضعیت فلسطین "ناظر غیر عضو" است. دیپلماتها اعلام کردند که دفتر دبیرکل سازمان ملل تصمیم درباره تغییر این قانون را به نشست مجمع عمومی واگذار کرده است.

در این میان، آمریکا اعلام کرد که این اقدام دارای عواقب زیانبار بوده و قرار است به این تصمیم رای منفی دهد. 28 عضو اتحادیه اروپا در حال بررسی این موضوع هستند اما احتمال توافق بر امتناع از رای دادن نسبت به این مساله وجود دارد. اسراییل نیز تلاشها برای اخذ مجوز برای برافراشته شدن پرچم فلسطین به عنوان یک عضو ناظر را نوعی "سواستفاده مسوولان فلسطینی از سازمان ملل" دانسته است.

واتیکان، عضو ناظر دیگر سازمان ملل درباره این بحث جدید در مورد برافراشته شدن پرچم در مقر سازمان ملل رفتار محتاطانه اتخاذ کرده است و هفته گذشته اعلام کرد که به چنین اقدامی اعتراض نمی‌کند اما در عین حال به قانون و یا عرف سنتی برافراشته شدن پرچم تنها کشورهای عضو سازمان ملل احترام می‌گذارد.

البته رفتار واتیکان از سوی اسراییل مورد انتقاد قرار گرفته است، این درحالی است که هنوز واتیکان در عموم و به صورت رسمی تمایل خود را در این باره اعلام نکرده است.

قرار است پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان 25 سپتامبر در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

انتهای پیام

کد N945098

وبگردی