آفتاب
وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی :

پیشرفت، قدرت و اقتدار هر کشور در سایه علم و فناوری بدست می آید

پیشرفت، قدرت و اقتدار هر کشور در سایه علم و فناوری بدست می آید

وزیر بهداشت گفت: شرکت های دانش بنیان باید علم خود را به سمت تولید محصول با توجه به نیازهای جامعه پیش برند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور و در جمع معاونین پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی با بیان این که پیشرفت، قدرت و اقتدار هر کشور در سایه علم و فناوری بدست می آید، گفت: اگر بخواهیم کشوری مستقل داشته باشیم باید به تحقیق و پژوهش نیز توجه ویژه کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به این که در حوزه بهداشت و درمان هنوز تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله داریم، افزود: بخشی از مشکلات در حوزه بهداشت و درمان با توجه بیشتر به حوزه آموزش و پژوهش حل شدنی است.

دکتر هاشمی در ادامه با اشاره به توافق هسته ای و رفع تحریم ها تاکید کرد: در دوران بعد ازتحریم نیز همچنان باید به بخش فناوری و تحقیقات توجه داشته باشیم.

وزیر بهداشت در عین حال تاکید کرد: باید حداکثر استفاده را از دوره پسا تحریم ببریم و در عین حال جلوی مصرف گرایی را بگیریم و بهترین استفاده را از منابع جدید در بخش پژوهش و فناوری داشته باشیم.

دکتر هاشمی همچنین، با اشاره به سند آمایش سرزمینی، بر ضرورت استفاده از این آمایش در بخش پژوهش و فناوری تاکید کرد و گفت: یکی از وظایف روسای دانشگاه های علوم پزشکی، ماموریت محور شدن در حوزه پژوهش و تحقیقات است که لازم است در این بخش برای هر قطبی مسئولیت تعیین شود.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان این که جنگ های این دوره میان کشورها در قالب جنگ نرم است و از طریق علم و فناوری صورت می گیرد، گفت: در حال حاضر کشوری که توان علمی بیشتری دارد دارای قدرت بیشتری است.

دکتر هاشمی همچنین، بر عدم استفاده از بودجه های پژوهشی برای اقدامات دیگر تاکید کرد.

وی با اشاره به این که محققین واقعی ثروتشان در مغزشان است، افزود: بزرگترین محققین دنیا دفاتر ساده ای دارند و بودجه پژوهش و آموزش را صرف ملزوماتی غیر از پژوهش خود نمی کنند.

وزیر بهداشت در ادامه، با اشاره به تغییر مسیر پژوهش افزود: در حال حاضر تحقیق و پژوهش به سمت کیفیت پیش می رود که این ارتقاء کیفی در خدمت منافع ملی مردم است.

دکتر هاشمی بر توجه ویژه معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی به حوزه تحقیق، گفت: لازم است تحقیق و پژوهش به نحوی باشد که باعث ایجاد رقابت سالم میان دانشگاه های علوم پزشکی کشور شود.

وزیر بهداشت افزود: باید حرکت در در حوزه پژوهش در مسیر آرمان های رهبری و شهدای انقلاب باشد.

دکتر هاشمی با بیان این که زمانی در حوزه آموزش با انتشار مقالات و بدون توجه به کیفیت و تاثیر آنها در پژوهش، به بخش آموزش آسیب وارد شد، تاکید کرد: در حوزه فناوری باید مراقب باشیم به پژوهش آسیبی وارد نشود و کاری کنیم تا تحقیق و مقالات پژوهشی به محصول تبدیل شود.

وزیر بهداشت با بیان این که تولید علم مقوله ای از جنس سرمایه گذاری است، افزود: باید شرکت های دانش بنیان علم خود را به سمت تولید محصول با توجه به نیازهای جامعه پیش برند.

انتهای پیام

کد N945014

وبگردی