آفتاب

سازمان ملل چاد را به سوءرفتار در آفریقای مرکزی متهم کرد

سازمان ملل چاد را به سوءرفتار در آفریقای مرکزی متهم کرد

هیات مسوول نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل در گزارش محرمانه‌ای اعلام کرد، نیروهای امنیتی چاد مسوول سوءرفتارهای بیشماری علیه غیرنظامیان در درگیری‌های جمهوری آفریقای مرکزی هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جمهوری آفریقای مرکزی، مستعمره سابق فرانسه، در مارس 2013 وارد هرج و مرج شد؛ زمانی که شورشیان سلکا قدرت را به دست گرفتند و قیام‌های خونینی را علیه شبه‌نظامیان مسیحی به راه انداختند. حالا یک هیات نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل در گزارش محرمانه‌ای که به دست خبرگزاری رویترز رسیده است، نیروهای امنیتی چاد را به سوءرفتار علیه غیرنظامیان از جمله کشتار مرزی عمدی متهم کرده است.

گروه‌های مسلح رقیب در آفریقای مرکزی ماه مه توافق صلح را پذیرفتند اما این درگیری با شدت کمتری همچنان ادامه دارد و دولت موقت هنوز نتوانسته است آرامش را برقرار کند. از جمله دیگر مشکلات می‌تواند به شکار غیرقانونی و تجارت "الماس‌های خونین" اشاره کرد. مشکل دیگر این است که نیورهای دولتی از کشورهای همسایه از جمله چاد پناهندگان جمهوری آفریقای مرکزی را که تلاش می‌کنند از مرز عبور کنند، هدف قرار می‌دهند.

هیات سازمان ملل به این نتیجه رسیده است که برخی از اعضای نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی چاد مرتکب شماری نقض حقوق بشر علیه اتباع آفریقای مرکزی شده است. این نقض‌ها شامل کشتار غیرنظامیان، غارت و تخریب اموال غیرنظامیان، آوارگی اجباری، اخاذی، بازداشت غیرقانونی و نقض حق بازگشت آوارگان آفریقای مرکزی از چاد اشاره کرد.

هیات چاد در سازمان ملل متحد درباره این اتهامات اظهارنظری نکرده است.

انتهای پیام

کد N944945

وبگردی