آفتاب

ادامه حمایت دانشگاهیان آمریکا از برجام

ادامه حمایت دانشگاهیان آمریکا از برجام

جمعی از اساتید دانشگاه های آمریکا با امضای نامه ای از توافق هسته ای حاصل شده میان ایران و کشورهای ۱+۵ حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هافینگتون پست، ۴۴ استاد دانشگاه‌هایی چون هاروراد، پرینستون، مک‌گیل و ام‌ای‌تی با امضای نامه‌ای که در وبسایت هافینگتون پست منتشر شد، از توافق هسته ای کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک با ایران حمایت کرده و خواهان برپایی «صلح و عدالت در منطقه، آزادی و تبعیض زدایی در داخل کشورها» شدند.

حمایت این تعداد از دانشگاهیان آمریکا در حالی است که شمار سناتورهای حامی توافق هسته ای ایران به ۳۵ نفر رسیده و بدین تزتیب توافق هسته ای دیگر مسیر چندان دشواری را در کنگره ندارد. 

اگر مطابق با چشم انداز طراحی شده از سوی سناتور هری رید (رهبر دموکرات ها در سنا)، دموکرات های سنا پس از کسب احتمالی ۳۴ رای لازم برای تضمین حق وتو، افق دید خود را وسیع تر کرده و شمار آراء موافق را به  رقم ۴۱ برسانند، می توانند با استناد به قانون اطاله کلام مانع از تصویب اولیه قطعنامه رد برجام شوند. در این صورت، دیگر نیازی به آن نخواهد بود که اوباما به خود زحمت استفاده از حق وتو را بدهد چرا که با اعلام رای مثبت ۴۱ سناتور دموکرات تنها ۵ سناتور باقی می مانند تا در ترکیب با ۵۴ سناتور جمهوری خواه با توافق هسته ای مخالفت کنند که حاصل جمع این دو رقم آخر ۵۹ می شود – رقمی که هنوز یک پله پایین تر از ۶۰ رای لازم برای شکست اطاله کلام و تایید قطعنامه برجام جمهوری خواهان است.

باراک اوباما برای وتوی احتمالی رای مخالف سنای آمریکا به توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی، به ۳۴ رای موافق نیاز دارد زیرا در این صورت شمار مخالفان توافق در سنا که اکثریت در آن در دست جمهوریخواهان است، به دو سوم نمی‌ رسد و رئیس‌ جمهور آمریکا می‌تواند از حق قانونی خود برای وتوی احتمالی استفاده کند.

کد N944845

وبگردی