آفتاب

انتقاد اردوغان و داووداوغلو از جامعه بین‌الملل در بحران آوارگان

انتقاد اردوغان و داووداوغلو از جامعه بین‌الملل در بحران آوارگان

نخست وزیر ترکیه با متهم کردن جامعه بین‌الملل به دلیل عدم انجام اقدامات کافی برای رویارویی با بحران آوارگان گفت، رهبران اروپایی باید این مسئله را درک کنند که بحران آوارگان بیش از یک مسئله سیاسی یا حقوقی است و بیشتر در مورد آینده بشریت است. در همین حال رئیس جمهوری ترکیه نیز به شدت غرب را به علت عدم اقدامات مناسب در مواجهه با بحران فزاینده آوارگان متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه حریت، احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه در بیانیه‌ای نوشت: جهان با بزرگترین تراژدی بشری مواجه است؛ بحرانی که چندین سال است به فراموشی سپرده شده و گریبان اروپا را گرفته است. از همه بدتر جهان مدرن نسبت به بحران رو به رشد آوارگان که بیشتر از کشورهای درگیر جنگ ناشی می‌شود بی اعتنایی می‌کند.

وی ادامه داد: مردمی که مدتهاست در رنج و عذاب به سر می‌برند هم اکنون خواستار عدالت و شفقت از جانب رهبران جهان است و رهبران اروپایی هم اکنون باید به مسئله بحران آوارگان بیش از یک مسئله سیاسی یا حقوقی نگاه کنند. مرگ آیلان سه ساله پسربچه‌ آواره‌ای که در دریا غرق شد باعث رنج تمام جهان شده است اما متاسفانه کشورهای اروپایی به این مسئله هیچ توجهی نمی‌کنند.

در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه غرب را به خاطر عدم احساسات و بی توجهی به مسئله بحران آوارگان محکوم کرد و خواستار مقابله مشترک علیه تروریسم جهانی شد و اعلام کرد که این مسئله در جریان نشست گروه بیست در اواسط نوامبر در ترکیه به بررسی گذاشته می‌شود.

اردوغان در جریان آغاز کنفرانسی در ترکیه که بخشی از کنفرانس و نشست گروه بیست محسوب می‌شود، گفت: کشورهای اروپایی دریای مدیترانه را به گورستان آوارگان و مهاجران تبدیل کرده‌اند.

اظهارنظرهای رئیس جمهوری ترکیه یک روز پس از آن مطرح شد که تصاویر مربوط به جسد بی جان کودک آواره سوری در ساحل بدروم در ترکیه نزدیک به دریای اژه در رسانه‌های بین‌المللی و ملی منتشر شد.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به این خبر گفت: آنچه که در دریا غرق شده آوارگان نیستند بلکه بشریت است. این ارزشهای ماست که در دریای مدیترانه غرق می‌شود. هر آواره‌ای که هدف رفتارهای غیربشری در مرزهای جهان قرار می‌گیرد و به خاطر بی توجهی مسئولان بین‌المللی در آبها جان خود را از دست می‌دهد نمادی خشن از واقعیت انسانی است.

وی به انتقاد مکرر خود از سیستم کنونی شورای امنیت سازمان ملل با پنج عضو دائمی اشاره کرد و گفت:‌ این ساختار باید تغییر کند چون جهان بزرگتر از این پنج عضو دائم است. سرنوشت قریب به 200 کشور را نباید تنها این پنج کشور در دستان خود بگیرند. قدرتهای غربی وجهه خود را به دلیل وقوع جنگ‌های مکرر و دنباله دار در عراق، سوریه و لیبی در سطح جهانی از دست داده‌اند و من فکر می‌کنم که کاری باید صورت گیرد.

اردوغان با اشاره به عدم اقدامات مناسب از جانب کشورهای غربی برای مقابله با تروریسم جهانی گفت:‌ من تاسف خود را بابت ناکارآمدی قدرتهای غربی در مقابله با تروریسم بین‌الملل که بسیاری از کشورها به ویژه عراق و سوریه را درگیر کرده‌اند ابراز می‌کنم چرا که کشورهای غربی استاندارد دوگانه‌ای را در قبال تروریسم بین‌الملل اختیار کرده‌اند. من یکبار دیگر برخی از کشورها را به خاطر اینکه از یک طرف با یک سازمان تروریستی مشخص مقابله می‌کنند و از طرف دیگر به صورت غیرمستقیم و مستقیم به حمایت از یک سازمان تروریستی دیگر می‌پردازند محکوم می‌کنم. ما نباید فراموش کنیم که این تروریست‌ها می‌توانند به ترور و ایجاد ارعاب گسترده در تمام جهان بپردازند. من غرب را برای همکاری گسترده به منظور مقابله با تروریسم دعوت می‌کنم.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به برگزاری نشست گروه 20 که قرار است در آنتالیا و در نوامبر سال جاری میلادی برگزار شود، گفت: جنگ علیه تروریسم در دستور کار این نشست بزرگ اقتصادی قرار دارد. ما باید در این نشست به صلح و ثبات بین‌الملل نیز اشاره کنیم.

انتهای پیام

کد N944790

وبگردی