آفتاب
تحولات آفریقا:

کشته شدن نظامیان اوگاندا و سومالی/ اتهام جنایت بشری علیه ارتش چاد

کشته شدن نظامیان اوگاندا و سومالی/ اتهام جنایت بشری علیه ارتش چاد

خبرهای رسیده از آفریقا حاکی از کشته شدن نظامیان ارتش سومالی و اوگاندا و پیگیری پرونده جنایات جنگی ارتش چاد از سوی سازمان ملل است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، در درگیری بین شورشیان سومالی با نظامیان دولتی ۱۲ نفر کشته شدند که گفته می شود همه آنها نظامیان دولتی بودند.

به گفته کلنل «پادی آنکوندا» سخنگوی ارتش سومالی، نیروهای دولتی در پی این حمله در حالت آماده باش به سر می برند. گروه الشباب ادعا می کند ۵۰ سرباز ارتش اوگاندا را نیز کشته است و این درحالی عنوان می شود که وزارت دفاع اوگاندا می گوید دو نفر از شورشیان را دستگیر کرده و ۴۶ نفر آنها توسط ارتش اوگاندا کشته شده اند.

درگیری بین نیروهای ارتش اوگاندا در شهر «جاناله» اتفاق افتاد که ۱۰ نفر از افراد کشته شده توسط آمبولانس های سازمان ملل به مرز اوگاندا آورده شدند. به دنبال این درگیری ژنرال «کاتومبا وامالا» مقام ارشد ارتش اوگاندا نیز در منطقه حضور پیدا کرد.

در سال ۲۰۰۷ اولین بار کشور اوگاندا به سومالی نیروی نظامی ارسال کرد. اتیوپی، کنیا، بروندی و جیبوتی کشورهایی هستند که نیروهای خود را برای برقراری صلح در منطقه مستقر کرده اند.

خبر دیگر از تحولات آفریقا این که نیروهای ارتش چاد از سوی سازمان ملل متهم به جنایت انسانی در آفریقای مرکزی شدند.  در ماه مارس ۲۰۱۳ منطقه آفریقای مرکزی دچار یک بحران مذهبی بین گروههای مسیحی و مسلمان گرفتار شد. در جریان این بحران، گروههای شورشی برای کسب منابع معدنی از جمله الماس فعالیت خود را شدت بخشیدند.

بر این اساس سازمان ملل پرونده جنایات جنگی ارتش چاد را مطرح کرده است که طبق آن ادعا می شود این نیروها در بحران آفریقای مرکزی مهاجرانی از کشورهای منطقه را در مرزهای این کشور قتل عام کرده اند.

به گفته شاهدان عینی نیروهای ارتش چاد در مرز این کشور به صورت مستقیم و بدون دلیل به سوی غیر نظامیان آتش گشودند که منجر به کشته شدن بسیاری از زنان و کودکان شد. 

کد N944618

وبگردی