آفتاب

هاشمی رفسنجانی ضمن تقدیر از تدبیر دولت در مذاکرات هسته‌ای: نقدینگی و بیکاری باید مهار شوند

هاشمی رفسنجانی ضمن تقدیر از تدبیر دولت در مذاکرات هسته‌ای: نقدینگی و بیکاری باید مهار شوند

ایسنا نوشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ضمن تجلیل از تدبیر دولت یازدهم در تغییر نتیجه مذاکرات هسته‌ای به نفع مردم ایران، نسبت به خطرات مهارنشدن نقدینگی و بیکاری در کشور هشدار داد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، به مذاکرات 23 ماهه تیم هسته‌ای ایران اشاره و تصریح کرد: پیروزی ایران در این مذاکرات افتخار دولت تدبیر و امید است، چرا که قبلاً نیز در دولت گذشته دو دوره مذاکرات با آمریکا با وساطت سلطان قابوس با اجازه رهبری صورت گرفته بود، که نتیجه­‌ای نداشت اما آقای روحانی با تغییر شیوه مذاکره توانست نتیجه را به نفع ملت ایران تمام کند.

وی با اظهار امیدواری به نتیجه‌دادن کامل مذاکرات ظرف دو تا سه هفته آینده، گفت: اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، ایران از حق خود به خوبی دفاع کرده است که همین امر موجب اعتماد بیشتر مردم و مسؤولان می‌شود.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه دولت آمریکا برای موفقیت مذاکرات خیلی جدی‌تر از ایران است، افزود: آنها خیلی بیشتر از ما به توافق نیاز دارند، لذا به رغم همه کارشکنی‌ها و مخالفت‌های جدی که این روزها در کنگره آمریکا با حمایت تبلیغاتی و مالی سنگین صهیونیست‌ها می­‌شود همه جنگ­‌طلبان نگران و دلواپس به نتیجه رسیدن مذاکرات هستند و به خاطر نیاز دنیا و حتی آمریکا دولت این کشور تمام تلاش­های خود را معطوف به این مذاکرات کرده است.

اهم اظهارات وي از اين قرار است:

** زمانی تحزب واقعی در کشور شکل می‌گیرد که وقتی حزبی در انتخابات پیروز شد، بتواند دولت، برنامه و بودجه و امکانات را در اختیار داشته باشد. فعالیت احزاب نباید محدود به انتخابات و صدور بیانیه به شکل محدود باشد. متأسفانه در دولت گذشته وضعیت احزاب رضایت­‌بخش نبود؛ چون جریان حاکم در کشور همه امکانات را در اختیارخود گرفته بود و در همه جا اعمال نفوذ کرده و این­گونه القاء می‌کرد که کار تمام شده و دوران ظهور شروع شده است و ما فقط باید راه را همواتر کنیم.

**احزاب زیادی در کشور داریم. احزاب اگر بخواهند بخش زیادی از آرای هر انتخابات را به خود اختصاص دهند، باید علاوه بر ایجاد هم‌گرایی و ائتلاف میان احزاب همسو، فعالیت خود را افزایش داده و تقویت کرده و منابع مالی را برای تأمین هزینه‌های خود ایجاد کنند.

**حزب اعتدال و توسعه بهترین عنوان را برای خود انتخاب کرده است. توسعه و اعتدال جدا از هم نیستند. توسعه بدون اعتدال نمی‌شود و اگر اعتدال در کار باشد، توسعه هم همراهش خواهد بود. دستیابی به توسعه همه‌جانبه جز با اعتدال در همه زمینه‌ها اتفاق نخواهد افتاد. در انتخابات سال 92 به رغم اینکه عمده امکانات تبلیغاتی، فرهنگی و مالی در سراسر کشور در اختیار مراکز برخی قدرت و تصمیم‌گیر به نفع کاندیداهای دیگری بود، ولی کسی پیروز این انتخابات شد که راه اعتدال را در پیش گرفته بود و افکار عمومی همسو با او بود.

**ما امروز بیشترین نقدینگی را در تاریخ ایران داریم. دولت باید از این نقدینگی که درحدود 830 هزار میلیارد تومان است در راستای رونق تولید و کسب و کار، احیای مجدد کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی استفاده کند. باید دولت با تدبیر و برنامه این نقدینگی را مهار کند در غیر اینصورت باعث تورم و رکود می‌شود و حاصل این دو چیزی جز فلاکت نیست. باید در این زمینه فکر اساسی شود؛ چرا که 10 میلیون بیکار داریم که برای جامعه اسلامی فاجعه است و زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی فراوانی است.

2727

 

 

کد N944588

وبگردی