آفتاب

ژاپن سخنان رئيس جمهور چين را نااميد کننده توصیف کرد

ژاپن سخنان رئيس جمهور چين را نااميد کننده توصیف کرد

ژاپن سخنان رئیس جمهوری چین درمراسم هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم را ناامیدکننده توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، «یوشیهیده سوگا» سخنگوی ارشد دولت ژاپن اعلام کرد که در سخنرانی امروز «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین در مراسم رژه هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم، چیزی درباره بهبود روابط با توکیو ندیده است و لذانا امید شده است.

یوشیهیده سوگا اعلام کرد: توکیو پیشتر از پکن خواسته بود به این کشور اطمینان دهد که مراسم رژه امروز رویدادی ضد ژاپنی نخواهد بود و چین در این مراسم تمایل خود برای گسترش روابط با ژاپن را اعلام خواهد کرد.

سخنگوی دولت ژاپن ادامه داد: ما چیزی که نشان دهد پکن برای توسعه روابط با توکیو تمایل زیادی دارد، مشاهده نکردیم.

گفتنی است، مراسم رژه نیروهای مسلح چین که به مناسبت هفتادمین سالگرد پیروزی چین بر ژاپن و اتمام جنگ جهانی دوم در نبردی موسوم به «جنگ ایستادگی» انجام شده بود، امروز انجام شد.

در این مراسم هزاران کبوتر و بالون رنگارنگ بر فراز میدان «تیان آنمن» پکن و در مکانی که مراسم این رژه نظامی برگزار شد، به پرواز درآمدند.

همچنین، سران و مقامات بلندپایه ۵۰ کشور جهان شامل «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، برای این جشن به پکن سفر کردند. با این وجود، سران برخی کشور ها مانند «شینزو آبه» رئیس جمهور ژاپن دعوت همتای چینی خود را برای حضور در مراسم رژه رد کرده بودند.

بنا به اعلام منابع رسمی، حدود ۱۲ هزار نیروی نظامی که اکثر آن ها چینی بودند، در مراسم رژه در پکن شرکت کردند. حدود ۲۰۰ هواپیما و تانک و موشک های متعدد به همراه ۵۰۰ خودرو زرهی در این مراسم حضور داشتند.

کد N944484

وبگردی