آفتاب
آیین افتتاحیه« شب های موسیقی نواحی» در برج آزادی

تجلیل از آینه داران یک فستیوال / موسیقی نواحی عزم عظیم می‌خواهد

تجلیل از آینه داران یک فستیوال / موسیقی نواحی عزم عظیم می‌خواهد

آیین افتتاحیه «شب های موسیقی نواحی» در حالی با رونمایی از پنج آلبوم موسیقایی اولین دوره فستیوال آینه دار همراه بود که برگزار کنندگان این برنامه بر لزوم تاسیس صندوق حمایتی هنرمندان تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم افتتاحیه اولین «شب های موسیقی نواحی ایران» چهارشنبه شب ۱۱ شهریور با حضور تعدادی از هنرمندان سینما و موسیقی و اجرای چندین برنامه موسیقایی در مجموعه فرهنگی برج آزادی تهران برگزار شد.

علی مغازه ای دبیر اجرایی ویژه برنامه های «شب های موسیقی نواحی ایران» در ابتدای این مراسم گفت : حرکتی که در راه استمرار موسیقی مقامی نواحی ایران آغاز شده است می‌تواند به حفظ میراث بزرگان این موسیقی بیانجامد. اطلاق نام آینه‌دار به این عزیزان نیز جهت ادای احترام به این بزرگان است که موسیقی مقامی را در گنجینه سینه‌هایشان نسل به نسل حفظ کرده‌اند.

بزرگداشتی برای آینه داران موسیقی نواحی ایران

وی در ادامه با یادآوری نام آینه‌دارانی هم‌چون ذوالفقار عسگریان، خلیفه غلام مارگیری و نورمحمد دُرپور گفت: متاسفانه این عزیزان در همین مدت اخیر از دست رفته‌اند و ثبت و ضبط اجرای صحنه‌ای از این بزرگان در دو جشنواره گذشته سهم اندکی در حفظ میراث آنان داشت اما به هرحال امروز قدم مثبتی به حساب می‌آید.

مغازه‌ای ضمن تشکر از برگزارکنندگان دوره‌های قبلی جشنواره آینه دار، از ادامه  رایزنی‌های انجام شده برای تشکیل یک صندوق حمایتی خبرداد و تاکید کرد : پس از بحث و تبادل نظرهای فراوان با آقایان محمدرضا درویشی و احسان رسول‌اف تصمیم گرفته‌ایم که یک صندوق حمایتی برای صیانت از موسیقی نواحی ایران تشکیل دهیم. این صندوق می‌تواند اتفاق خوبی برای موسیقی مقامی ایران باشد. از همین‌جا تمامی دوستان را به حمایت و همکاری فرا می‌خوانم. ضمن اینکه تشکیل این صندوق مشوقی برای جوانان هنرمند موسیقی نواحی ایران است و امیدوارم با در نظر گرفتن مقرری مناسب این شوق در جوانان بیشتر شود و بتوانند برای تداوم راه آیینه‌داران تلاش کنند. جوانان انگیزه دارند اما امیدشان کم است. این حرکت عزمی عظیم را نیازمند است که به همت دلسوزان موسیقی مقامی می‌توان به اتفاقات خوبی در دوره‌های بعدی جشنواره امیدوار بود.

 دبیر اجرایی ویژه برنامه های شب های موسیقی نواحی با تشریح برنامه‌ شب‌های موسیقی نواحی ایران، از دست‌اندرکاران و عوامل برگزارکننده جشنواره آیینه‌دار نیز قدردانی کرد و افزود: عشق به موسیقی مقامی نواحی ایران و مشخصا نفس‌ گرم غلام‌حسین سمندری در شکل‌گیری این فستیوال حرف اول را می‌زد.

سپس نوبت به پخش نماهنگ‌هایی از دو فستیوال گذشته رسید و در آن اجرا و صحبت‌های آیینه‌داران موسیقی مقامی به نمایش درآمد

رونمایی از پنج آلبوم نخستین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار

بخش دیگری از مراسم به رونمایی از پنج آلبوم نخستین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار، اختصاص داشت که در این بخش آلبوم‌هایی از موسیقی تربت جام و سیستان و بلوچستان با حضور هنرمندانی چون ساسان فاطمی، محمدرضا اصلانی، نادر مشایخی  و مریم قره‌سو رونمایی شد.

محمدرضا اصلانی در صحبت‌های خود انتشار این آلبوم‌ها را اتفاق بزرگی توصیف کرد که تاثیرات مثبت آن را می‌توان در سال‌های بعد شاهد بود.

اجرای موسیقی منطقه تربت جام با هنرمندی محسن عسگریان فرزند زنده یاد ذوالفقار عسگریان با همراهی استاد عبدالله امینی ازدیگر بخش های مراسم شب گذشته بود که مخاطبان را تحت تاثیر قرار داد. ضمن اینکه در حاشیه این مراسم حاضران به هنگام خروج پوستر رونمایی از آلبوم‌ها را امضا کردند و برای آیینه‌داران موسیقی نواحی ایران به رسم یادبود یادگاری نوشتند.

نخستین دوره شب‌های موسیقی نواحی ایران از شب گذشته آغاز شد و تا جمعه سیزدهم شهریور ماه در سالن برج آزادی ادامه خواهد داشت. این برنامه بخشی از فستیوال آیینه‌دار است که برای حمایت و تشویق هنرمندان جوان موسیقی نواحی اجرا می‌شود. . این برنامه شامل چهار بخش اصلی تحت عنوان شب تربت جام، شب زابل، شب سراوان و شب ایرانشهر است.

فستیوال آیینه‌‌دار با حضور محمدرضا درویشی به عنوان دبیر علمی و علی مغازه‌ای به عنوان دبیر اجرایی از سال ۹۲ با همت بخش خصوصی کار خود را با هدف ارائه موسیقی نواحی ایران و ثبت و حفظ این میراث معنوی آغاز به کار کرد. این فستیوال در نخستین نوبت در مهرماه سال ۹۲ با حضور ۳۰ هنرمند موسیقی از شرق و جنوب شرق کشور و مناطق تربت جام، باخرز و سیستان بلوچستان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. دومین دوره این فستیوال نیز اردیبهشت سال ۹۴ با تمرکز بر موسیقی جنوب ایران با حضور۱۲۰ هنرمند از هرمزگان، بوشهر و خوزستان در تالار رودکی و وحدت برگزار شد. این برنامه بخشی از جشنواره آیینه‌دار است که برای حمایت و تشویق هنرمندان جوان موسیقی نواحی اجرا می‌شود.

کد N944406

وبگردی