آفتاب
استاد دانشگاه مینه سوتای آمریکا در گفتگو با مهر:

کنگره آمریکا حقی برای اطلاع از توافق ایران و آژانس ندارد

کنگره آمریکا حقی برای اطلاع از توافق ایران و آژانس ندارد

استاد دانشگاه مینه سوتای با اشاره به جعلی بودن گزارش آسوشیتد پرس در مورد توافق محرمانه ایران و آژانس، عنوان داشت که اعضای کنگره باید بدانند که هیچ حقی برای اطلاع از مناسبات میان ایران و آژانس ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته های گذشته انتشار یک گزارش جعلی توسط آسوشیتدپرس هیاهوی زیادی را در رسانه های موجب شد بطوریکه مدیر کل آژانس مجبور به واکنش شد. در همین رابطه با پروفسور «ویلیام بیمن» استاد دانشگاه مینه سوتای آمریکا به گفتگو نشستیم تا تحلیل بهتری در این رابطه داشته باشیم. متن این مصاحبه به شرح زیر است.  

*آسوشیتدپرس اخیرا گزارشی را منتشر و مدعی شده بود که سند محرمانه مربوط به توافق محرمانه ایران و آژانس است، آیا چنین موضوعی می تواند صحت داشته باشد؟

گزارش آسوشیتد پرس بطور کلی اشتباه بود و فقط شامل تاسیاست پارچین و همچنین توافق اخیر وین بود. خود این سند بسیار مورد تردید است و مقامات سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده اند که این سند جعلی است. آنچه در مورد پارچین توافق شده این است که کارشناسان ایرانی نمونه های درخواست شده را از پارچین جمع آوری خواهند کرد و این کار تحت مدیریت بازرسان آژانس خواهد بود. بازرسان آژانس در تمام مراحل حضور خواهند داشت. ایرانی ها می خواهند مطمئن شوند که بازرسان حاضر در محل اطمینان پیدا کنند که آژانس ماده ای را در محل قرار نمی دهند. این امر موجب می شود که همه درستکار و صادق باشند.  

*برخی کارشناسان همانند «طارق رئوف» رئیس موسسه تحقیقات صلح بین الملل استکهلم و از کارشناسان سابق آژاننس بین المللی انرژی اتمی، اعلام کرده اند که این گزارش آسوشیتدپرس اشتباه است، دلیل اصلی اینکه چنین گزارشی از سوی این رسانه منتشر شده چیست؟

تحلیل طارق رئوف در هافینگتون پست بسیار متقاعد کننده است. من با رئوف در ارتباط بوده ام و به اعتقاد ما نگارنده گزارش آسوشیتدپرس که «جرج جان» بود بسیاری از جزئیات گزارش خود در مورد ایران را از منابع اشتباه برداشت کرده است. طارق رئوف معتقد است که ایران صادقانه رفتار می کند و این دولت های غربی بوده اند که اطلاعات غلط را به جان (نگارنده گزارش آسوشیتدپرس) داده اند.  

*با در نظر گرفتن اینکه توافق بین ایران و آژانس محرمانه است چرا سناتورهای آمریکایی اصرار دارند که از جزئیات این توافق مطلع شوند؟

کنگره آمریکا در این رابطه (اصرار برای اطلاع از توافق ایران و آژانس) کمی احمقانه عمل می کند. بله توافق انجام شده میان ایران و آژانس محرمانه است و مانند توافقاتی است که آژانس با بسیاری از کشورها همچون برزیل و آرژانتین داشته است. به نظر می رسد که قانونگذاران آمریکایی ظرفیت فهم این موضوع را ندارند که آنها به هیچ وجه صلاحیت اطلاع از این موضوع را ندارند زیرا توافق ایران و آژانس هیچ ربطی با توافق وین ندارد و همانطور که شما اشاره کرده اید این یک توافق محرمانه است. «یوکیو آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، بیانیه ای صادر کرده و در آن عنوان داشته که توافق این آژانس با ایران محرمانه بوده و کاملا بر اساس استانداردهای آژانس است.

کد N944268

وبگردی