آفتاب

چاشنی سیاست را از سوپ فوتبال حذف کنیم/ کاری نکنیم گوچی هم مثل مسی شود!

چاشنی سیاست را از سوپ فوتبال حذف کنیم/ کاری نکنیم گوچی هم مثل مسی شود!

در روزهای گذشته، انتشار عکسی همراه با رییس جمهور سابق، حسابی برای رضا قوچان نژاد دردسرساز شده است.

علی کربلایی - خبرگزاری خبرآنلاین؛ فوتبالیست‌ها، شخصیت‌های سیاسی نیستند. آن‌ها حتی در صورت پایبندی به مرامنامه یک جریان سیاسی، یک فرد سیاسی به حساب نمی آیند. پس بهتر است ما هم آن‌ها را به چشم افراد سیاسی نگاه نکنیم.

ماجرای اخیر در صفحه اینستاگرام رضا قوچان‌نژاد و جنجال‌هایی که انتشار یک عکس همراه با رییس جمهور سابق برای او به همراه داشت، قابل تامل است. این که هر کسی را احساس کنیم با نظرات ما مخالف است، باید تبدیلش کنیم به سیبل و به سمتش شلیک کنیم.

گوچی حتی اگر در انتشار آن عکس، تعمدی هم داشته باشد نباید جدی بگیریم. او یک فوتبالیست است، کارش فوتبال بازی کردن است و تنها راه سنجش او،‌ توانایی‌های فنی‌اش است. نباید فراموش کنیم که رضا قوچان نژاد سال‌ها ایران نبوده و از خیلی از مسائل آگاهی چندانی ندارد.

این بازیکن مشهدی، از قهرمان‌های ملی ما است. مهم‌ترین‌ گل های فوتبال ایران در دهه گذشته توسط او به ثمر رسیده‌اند. بازیکنی که مسلما اطلاعات چندانی از وضعیت سیاست و محبوبیت و منفوریت افراد مختلف ندارد و زمانی که عکسی با یک رییس جمهور می‌گیرد، همان حسی را دارد که تمام فوتبالیست‌های جهان هنگام گرفتن عکس همراه با رییس جمهورشان دارند!

امروز خبری در خبرآنلاین منتشر شد مبنی بر این که مازیچ؛ داور بازی ایران و آرژانتین قصد دارد توهین‌هایی که به او در فضای مجازی شده است را کتاب کند. این غم انگیزترین اتفاقی است که برای ارایه فرهنگ یک کشور به تمام دنیا می تواند رخ بدهد و دست کمی از یک سیلی محکم به گوش مدعیان فرهنگ ندارد.  فرهنگی که اگر سال‌ها هم به مازیچ تو ضیحش بدهید، او درک نمی‌کند. او نمی‌فهمد از چه چیزی سخن می‌گویید. 

اتفاقات اینستاگرام گوچی، ناظران را یاد همان اتفاقات می‌اندازد. اتفاقی که برای مسی و زایتسف؛ قهرمان‌های آرژانتین و ایتالیا در فوتبال و والیبال هم افتاد. این بار یکی از قهرمان‌های خودمان را نشانه گرفته‌ایم. صرفا به این خاطر که احساس کرده‌ایم با عقاید ما هم‌خوانی ندارد، بدترین توهین ها را نثار مرد اول ایران در دیدار ایران - کره کرده‌ایم.

رضا قوچان نژاد از آن بازیکن‌هایی است که بین دیگران معروف است به این که سرش تو کار خودش است، باند بازی نمی‌کند، اهل دعوا نیست، حتی اگر نیمکت نشین باشد مانند خیلی‌های دیگر جنجال به راه نمی‌اندازد، پولکی نیست و با تمام وجود در خدمت تیم ملی فوتبال کشورش است.

حالا چاشنی سیاست، سوپ فوتبال او را حسابی شور کرده است. حتی زمانی که او اعلام کرد منظورم چیز دیگری‌ بوده است، افراد حاضر در صحنه بیخیال نشدند و به توهین‌های خود ادامه دادند. این گونه است که یک قهرمان را از تصمیم‌هایش دلسرد می‌کنیم. قطعا روزی که گوچی تصمیم گرفت برای تیم ملی ایران بازی کند، تصورش را هم نمی‌کرد یک سال و نیم بعد از به ثمر رساندن گل صعود به جام جهانی، بدترین توهین‌ها نثارش شود.

بی رحمی خاصی وجودمان را فرا گرفته و خیلی راحت با فشردن دکمه ها، افراد را می‌رنجانیم. یک روز مسی، یک روز قوچان نژاد! او یک شخصیت فوتبالی است، نه سیاسی. راه سنجش او تنها و تنها عملکردش داخل زمین مسابقه است.

اما چه کنیم که هنوز فاصله قداست تا لجن مال شدن، تنها یک یک کیبورد و کلماتی است که پشت هم قطار می شود. آنها که پشت کیبوردهای خود چنین می کنند، بی شک خبر ندارند چه بلایی سر فرهنگ می آوردند و چه دل ها که نمی رنجانند. رضا قوچان نژاد بی شک آخرین نفر از لشکری نخواهد بود که مورد حمله اینترنتی جماعتی قرار می گیرد که برایش عزت و فرهنگ ایرانی اهمیتی ندارد. شبی که همین جماعت بعد از آن گل تاریخی رضا به خیابان ها ریختند و رقصیدند و شاباش جمع کردند، تن شان گرم بود و حالا که گذشته، اینگونه چنین شخصیتی را به لجن می کشند. اسم این را فقط می توان «درد» گذاشت...

 

258 41

کد N944194

وبگردی