آفتاب
شهر در هفته ای که گذشت؛

انتخاب رئیس سوم شورای چهارم/ ماجرای امضاهای طلایی

انتخاب رئیس سوم شورای چهارم/ ماجرای امضاهای طلایی

انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر تهران ،دلیل برگزیزان زودهنگام درختان پایتخت ،توضیح شهردار درباره صدور جواز برای ساختمان های ۱۲ طبقه از مهم ترین اخبار شهری این هفته بود .

به گزارش خبرنگار مهر، انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر تهران یکی از مهم ترین رویدادهای شهری این هفته بود. انتخاباتی که تقریبا همه از قبل نتایج آن را می دانستند. در جلسه علنی این هفته شورا برای ترکیب هیئت رئیسه سال سوم رای گیری شد که مهدی چمران با ۱۷ رای به عنوان رئیس شورای شهر تهران برگزیده شد.

مرتضی طلایی با ۱۶ رای توانست به عنوان نایب رئیس شورای شهر تهران انتخاب شودو قناعتی و پیرهادی با ۱۷ رای به عنوان دو منشی اول و دوم انتخابا شدند. همچنین تقی پور با ۱۶ رای  سخنگوی شورای شهر تهران در سال سوم شد.

این هفته پنجمین مجمع شهرداران آسیایی درتهران افتتاح شد.  محمدباقر قالیباف در حاشیه این مراسم گفت: اولین نشست این مجمع در حدود ۷ سال قبل یعنی در سال ۲۰۰۸، به پیشنهاد تهران و موافقت بقیه کلانشهرها اتفاق افتاد و بعد از آن هم ۴ دوره اجلاس برگزار شد.

شهردار تهران در ادامه سخنان خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه سال گذشته اعضای شورای عالی شهرسازی طی توافق با شهرداری تهران اعلام کردند نباید برای برج‌های بیش از ۱۲ طبقه مجوز صادر شود اما اکنون گفته می شود با امضاهای طلایی این امر اتفاق می‌افتد، ضمن تکذیب این خبر تصریح کرد: ما طرح جامع داریم و بخشی از این طرح کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی را مکلف کرده است که ضوابط و قوانین بلندمرتبه سازی را هم به تصویب برسانند.

قالیباف افزود: در حال حاضر این ضوابط در کمیسیون ماده ۵ به تایید و تصویب رسیده است. ضمن اینکه شهرداری در کمیسیون ماده ۵ تنها یک رای از ۷ رای را دارد و ۶ نفر دیگر از اعضا، روسا و وزارت خانه های دیگر از جمله وزارت راه و شهرسازی هستند.

وی با بیان اینکه این بخش در حال حاضر در شورای عالی در دستور کار است، تصریح کرد: تصور می کنم در کمتر از یک یا دو جلسه آینده ضوابط نهایی بلندمرتبه سازی به تصویب خواهد رسید.

شهردار تهران با اشاره به توافق شهرداری و شورای عالی شهرسازی گفت: بحث آن بود که درخصوص ساختمان های ۱۲ طبقه به بالا ولواینکه طرح تفصیلی هم اجازه دهد شهرداری های مناطق اجازه صدور جواز نداشته باشند مگر اینکه در کمیسیون ماده ۵ مطرح شود تا تصمیم گیری شود.

قالیباف ادامه داد: آن چه در کمیسیون ماده ۵ به تصویب می رسد عین قانون است. ما در قانون شهرسازی ۲ مرجع برای موضوع شهر داریم؛ یکی طرح های جامع که شورای عالی شهرسازی تصمیم می گیرد و دیگری طرح های تفصیلی که به عهده کمیسیون های ماده ۵ است. لذا اگر کمیسیون های ماده ۵ تصمیمی می گیرند عین قانون است نه اینکه امضایی طلایی است.

این هفته رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به زرد شدن زود هنگام درختان پایتخت، گفت: این موضوع در کمیته محیط زیست  شورا در حال مطالعه و بررسی است و در نگاه اول این مسئله به تغییر اقلیم برمی گردد. گرم شدن هوا و کاهش میزان رطوبت و کاهش منابع آبهای زیرزمینی باعث این رویداد شده است.

وی ادامه داد: درختان از تبخیر منابع زیرزمینی جلوگیری می کنند و از سویی برای تغذیه نیاز به منابع آبهای زیرزمینی دارند. متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل تاراج منابع آبهای زیرزمینی این چرخه دچار مشکل شده و سیکل های معیوب ایجاد شده است.

رئیس کمیسیون سلامت شورا یکی از آسیب های کاهش آب های زیرزمینی را نشست زمین در چند سال اخیر دانست و گفت: این موضوع در تهران نسبت به گذشته شدت قابل توجهی داشته است، که در صورت ادامه این روند ما اگر در سالهای آینده بارشهای خوبی هم داشته باشیم، اما دیگر منابع زیرزمینی برای ذخیره این بارش ها نداریم و این زنگ خطری برای دستگاه های ذیربط مانند وزارت نیرو، جهاد سازندگی، محیط زیست و ... است.

این هفته رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: مشکلاتی که در سازمان املاک داریم بسیار جدی است، به طور مثال ۴۳ هزار ثبت املاک و حدود ۱۰ هزار مورد مغایرت وجود دارد و با این شرایط بایستی تحقیق و تفحص از سازمان املاک و مستغلات در دستور کار قرار گیرد.

رضا تقی‌پور سخنگوی شورای شهر تهران هم درباره احتمال تحقیق و تفحص از این سازمان در نشستی خبری با اهالی رسانه گفت: باید ابتدا بحث‌ها کارشناسی شود و بعد در رسانه‌ها منعکس شود، تحقیق و تفحص یک روال قانونی دارد و باید اکثریت اعضا آن را امضا و بعد به صورت مکتوب به هیئت رئیسه اعلام شود که تاکنون چنین موضوعی مطرح نشده است.

وی با بیان اینکه نباید برخی موضوعات را قبل از آنکه در صحن شورا بررسی شود، رسانه‌ای کرد تا ذهن مردم مشغول شود، گفت: این آماری که در خصوص املاک فاقد سند ارائه می شود، باید مشخص شود مربوط به چند سال است آیا مربوط به ۱۰ سال گذشته است یا مربوط به ۵۰ سال پیش؟ وقتی این نکات تاثیرگذار مطرح نشده، نشان می‌دهد این حرف‌ها کارشناسی نیست.

تقی‌پور اضافه کرد: بسیاری از این املاک بی‌سند هستند اما بی‌صاحب نیستند و بر اساس تهاتر و ... بدست آمده اما هنوز فرآیند رسمی شدن سند آنها طی نشده است. در کل کشور نیز املاک بسیاری وجود دارد که فاقد سند است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا این‌گونه موارد توسط کمیسیون برنامه و بودجه اعلام نمی‌شود؟ گفت: کمیسیون برنامه و بودجه بر اساس گزارش حسابرسان خبره و متعهد، تصمیم‌گیری می‌کند و این گزارشات را مبنای ملاک عمل خود قرار می‌دهد و از هر گونه تفسیر سلیقه‌ای دوری می‌کنند زیرا در غیر این صورت سنگ روی سنگ بند نخواهد شد؛ البته ممکن است انتقاداتی به نحوه انتخاب حسابرس‌ها وجود داشته باشد.

کد N944025

وبگردی