آفتاب
دمیر تاش:

برگزاری انتخابات پارلمانی زود هنگام غیر ممکن است

برگزاری انتخابات پارلمانی زود هنگام غیر ممکن است

«صلاح الدین دمیر تاش» رهبر حزب دمکراتیک خلق ترکیه گفت رفتارهای خشونت آمیز نیروهای امنیتی و کردها مانع از برگزاری انتخابات زود هنگام می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکای نیوز، دمیر تاش با بیان این مطلب افزود: در صورتی که اقدامات خشونت آمیز در شرق ترکیه ادامه داشته باشد، شرایط برای برگزاری انتخابات زود هنگام فراهم نخواهد بود.

وی گفت: دوستان ما در این منطقه اخبار ناخوشایندی دارند که تداوم این شرایط مانع از برگزاری انتخابات زود هنگام در اول نوامبر می شود. پیش از این حزب دمکراتیک خلق ترکیه توانسته در انتخابات پارلمانی ۱۳ درصد از کل آراء را خود اختصاص داده و ۸۰ کرسی از ۵۵۰ کرسی را از آن خود کند.

دمیرتاش در عین حال از امیدواری حزبش برای کسب ۲۰ درصد از آراء در انتخابات آتی خبر داد و مدعی شد حزب حاکم ترکیه، حزب عدالت و توسعه  (AKP)، در صورت عدم دستیابی به آراء قابل توجه در نظرسنجی‌ها، انتخابات را لغو خواهد کرد.

برگزاری انتخابات زودهنگام در تاریخ اول نوامبر در حالی مطرح است که خشونت فزاینده در مناطق عمدتا کردنشین جنوب شرق ترکیه آتش‌بس ۲۰۱۳ را زیر سوال برده و هر گونه امید برای پایان دادن به سه دهه ستیزه‌جویی و ناآرامی را که تاکنون دهها هزار کشته برجای گذاشته، از بین برده است.

با آغاز واکنش مسلحانه «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) به حملات بی‌ وقفه زمینی و هوایی دولت آنکارا به مواضع کردها، حدود ۶۰ نفر از نیروهای امنیتی ترکیه در پنج هفته گذشته کشته شده‌اند. این آمار در سال‌های اخیر بی سابقه بوده است.

از سوی دیگر احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه بعد از انتخابات ماه ژوئن و ناکامی در تشکیل دولت ائتلافی، به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام، کابینه موقت تشکیل داد.ه است

گفتنی است دولت موقت ائتلافی شامل نمایندگان حزب دموکراتیک خلق نیز می‌شود که برای اولین بار با کسب ۱۳ درصد از آراء در انتخابات ماه ژوئن به پارلمان راه یافته‌اند.

 

 

 

کد N943923

وبگردی