آفتاب

پوتین لایحه حذف دلار و یورو در روابط مالی با جامعه همسود را به دوما ارائه داد

پوتین لایحه حذف دلار و یورو در روابط مالی با جامعه همسود را به دوما ارائه داد

ایرنا نوشت: «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه لایحه ای را به مجلس دوما ارایه کرده که در برگیرنده حذف کاربرد دلار و یورو به عنوان ارز مرجع در معاملات و محاسبات پولی این کشور با اعضای جامعه همسود است.

به گزارش ایرنا به نقل از سایت اداره ریاست جمهوری روسیه، هدف لایحه قانونی ارایه شده، تامین دسترسی مستقیم بانک های کشورهای همسود به بازارهای داخلی پولی یکدیگر است که امکان انجام معاملات بانکی میان این کشور ها را به طور مستقیم و بدون استفاده از دلار و یورو فراهم می کند.
براساس برنامه در نظر گرفته شده، همچنین قرار است معاملات با شرایط تعیین شده توسط بانک های ملی، سودآور و حتی با شرایط بهتر از دلار و یورو انجام شود.
دولت روسیه بر این باور است که برنامه ریزی صورت گرفته به گسترش استفاده از ار های ملی کشورهای همسود برای تجارت و خدمات مالی و افزایش نقدینگی بازارهای پولی اعضا کمک می کند.
دولت روسیه از چند سال پیش بویژه در دوره جدید ریاست جمهوری پوتین در صدد گسترش سیاست های مستقل مالی و توسعه استفاده از روبل به عنوان پول پایه در کشورهای همسود است.
همزمان کاهش استفاده از دلار و یورو در معاملات روسیه با کشورهای دیگر در دستور کار روسیه قرار گرفته است تا وابستگی اقتصادی این کشور و تاثیرات منفی افت و خیزهای این دو واحد پولی کمتر شود.
از سوی دیگر تحریم های ضد روسی اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر وقایع اوکراین، سبب شده دولت روسیه در جست وجوی راهکارهایی برای کاهش اثرات منفی این تحریم ها از جمله همگرایی بیشتر اقتصادی با چین و همچنین تمرکز افزون تر بر پسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسود باشد.
جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی اعضای کنونی جامعه همسود هستند که از سال 1991 شکل گرفته است و اوکراین سال 2014 در اعتراض به ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه به خاک روسیه از آن کناره گرفت.

4949

کد N943841

وبگردی