آفتاب

ال‌نینیوی امسال می‌تواند جهان را به هم بریزد/ هشدار برای آمادگی جهانی

ال‌نینیوی امسال می‌تواند جهان را به هم بریزد/ هشدار برای آمادگی جهانی

سازمان جهانی هواشناسی با اعلام اینکه ال‌نینیو امسال می‌تواند یکی از شدیدترین موارد در جهان باشد اعلام کرده که این پدیده می‌تواند اوضاع آب و هوایی جهان را به هم بریزد.

اين سازمان تاكيد كرده كه پدیده ال نینیوی امسال مي‌تواند یکی از قوی ترین ها از زمان ثبت رکوردها در اين رابطه خواهد بود. ال‌نينيو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر زمین می‌شود. از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد. اين رويداد زماني رخ مي‌دهد كه آب های اقیانوس آرام به طور غیرعادی گرم می شوند و الگوهای جوی در اطراف جهان را به هم می زنند. قوی ترین ال نینیوی ثبت شده بين سالهاي 1997 تا 1998 بود، اما در سال های 1972 و ده سال بعد در 1983 هم ال نینیوهایی خیلی شدیدتر از معمول رخ داد.

ال‌نينيو مي‌تواند مثلا موجب خشکسالی شدید در بخش هایی از آسیا شود،در بخش هایی از آمریکای شمالی سیل های سنگین جاری می کند، باعث افزایش سیل در شاخ آفریقا شود و همزمان جنوب آفریقا را خشک‌تر کند. سازمان جهاني هواشناسي اعلام كرده كه ال‌نينيو امسال یک مورد آزمایشی برای سیستم های اخطار زودهنگام و سیستم های اطلاعات آب و هوایی اعضای  اين سازمان  است. اين سازمان ابراز اميدواري كرده كه بتواند به بعضي كشورهاي دستخوش ال‌نينيو كمك كند. حققان می گویند که پیش بینی ابعاد این پدیده به خصوص در نیمکره شمالی دشوار است. همزمان یک پدیده گرمازای قطبی در جت استریم در اطلس دیده می شود و محققان هواشناسي نمي‌دانند اثر اين دو پديده بر يكديگر چه طور خواهد بود.

 5454

کد N943758

وبگردی