آفتاب

فیلی باستر، جودی فاستر و کنگره آمریکا

فیلی باستر، جودی فاستر و کنگره آمریکا

این روزها، جمهوریخواهان کنگره به آب و آتش می زنند که افتخار توافق هسته ای در تاریخ به نام دموکرات ها ثبت نشود.

مهدی دل روشن: این روزها، جمهوریخواهان کنگره به آب و آتش می زنند که افتخار توافق هسته ای در تاریخ به نام دموکرات ها ثبت نشود. داستان آنها، اصلاً توافق هسته ای آمریکا با ایران نیست؛ آنها، با توافق هسته ای دموکرات ها با ایران مشکل دارند! در چند روز اخیر اما دموکرات ها طرحی را دنبال می کنند که اصلاً اوباما به زحمت نیفتد و بتواند به راحتی برجام را به سرانجامی نیک برساند. طرحی به نام «ف». فیلی باستر (Filibuster) را می گویم. اسلحه مخفی دموکرات ها در کنگره. فیلی باستر این امکان را به دموکرات ها می دهد که با ایراد یک سخنرانی پر طمطرق و طولانی، اصلاً نگذارند کار برجام به رأی گیری برسد یا اینکه اوباما بخواهد از حق وتو استفاده کند. فیلی باستر نوعی رکورد شکنی است ؛ نوعی رکورد شکنی که به صورت زیر پوستی، مانع از پیروزی مخالفان می شود.

کافی است یکی از دموکرات هایی که چانه گرمی دارد، مسئولیت سخنرانی در کنگره را مثلاً به مدت 20 ساعت قبول کند. آنگاه ، جمهوریخواهان چنان آچمز می شوند که دیگر به دنبال رأی منفی به برجام نخواهند بود.
هم حزبی های جرج بوش از همان روزی که برجام در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد، فهمیدند که کار از کار گذشته اما برای حفظ ظاهر هم که شده، شروع به تبلیغات منفی کردند تا شاید کمی از افتخار ثبت توافق هسته ای قرن با ایران به نام دموکرات ها کم شود. حالا جمهوریخواهان که نماد فیل مختص به آنهاست در مقابل فیلی باستر نمی توانند «فیل» هوا کنند و باید این را بپذیرند که دموکرات ها، بازی را برده اند.

اما یک چیز دیگر؛ نمیدانم فیلم تماس با بازی جودی فاستر را دیده اید یا نه. در این فیلم، که جودی فاستر نقش اول آن را بازی می کند، داستان درباره دریافت یک پیام از فضا و از کهکشانی دیگر است. یک شب، الی ( جودی فاستر) در صحرای نیومکزیکو از فضا، پیامی دریافت می‌کند و وقتی دقت می کند، متوجه می شود که سیگنال حاوی یک ساختار هوشمندانه است. وقتی موضوع را با مقامات سیاسی آمریکا در میان می گذارد، آنها واکنش سردی نشان می دهند. مخصوصاً مایکل کیتز، مشاور امنیت ملی ایالات متحده. از طرف دیگر اما پالمر جاس، مشاور کاخ سفید قضیه را جدی می گیرد و قول می دهد که کمک کند.

موضوع این «تماس» دنیا را تکان می دهد. درست مثل تماسی که بین ایران و 1+5 در یکی دو سال اخیر بر قرار شد و طرفین توانستند سیگنال های مهمی برای یکدیگر بفرستند. پیام بر خلاف پیام فیلم تماس بسیار ساده است اما جمهورخواهان این پیام را هنوز نگرفته اند. پیامی که بسیاری از مردم دنیا ان را گرفتند و طرفداری خود از برجام را ابراز کردند. داستان این روزهای جمهوریخواهان،مثل همان مایکل کیتز، مشاور امنیت ملی آمریکاست که یا سواد درک پیام برجام را ندارند یا اینکه نمی خواهند آن را باور کنند. 


فیلی باستر، وتو و یا هر اسلحه مخفی دیگر می تواند جمهوریخواهان را سر جای خود بنشاند و آنها را ساکت کند اما احتمالاً آنها بازنده انتخابات ریاست جمهوری 2016 هم خواهند بود. دموکرات ها با توافق هسته ای، قرارداد ماندن در کاخ سفید را تمدید کردند و حالا حالاها مستأجر کاخ سفید هستند.

4949

کد N943724

وبگردی