آفتاب
عضو شورای انقلاب فرهنگی:

کار اصلی حوزه، نشان دادن مسیر حرکت تمدن‌سازانه است

کار اصلی حوزه، نشان دادن مسیر حرکت تمدن‌سازانه است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان تفکر حوزه از متن دین و علمیت حاکم بر معرفت دینی سرچشمه می‎گیرد، گفت: حوزه همیشه یک تفکر مستقل داشته است و در این راه از عقل نیز به‌خوبی و در عالی‌ترین حد استفاده می‎کند. با این اوصاف، کار اصلی حوزه، نشان دادن مسیر حرکت تمدن‌سازانه است.

به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه قم، حجت‎الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه دوره نخبگان علوم انسانی در تالار همایش دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به برگزاری برنامه‎های گسترده در این دوره، گفت: مطمئن هستیم که این دوره می‎تواند نقش مهمی در هدایت نخبگان در حوزه علوم انسانی داشته باشد.

وی افزود: استمرار این دوره‎ها بسیار مهم است؛ زیرا نکته مهم این بود که هم نخبگان حوزه و دانشگاه نخبگان جدید را بشناسند و هم اینکه خود نخبگان جدید و جوان کشور همدیگر را بهتر بشناسند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برگزاری 12 نشست علمی در دوره نخبگان علوم انسانی، گفت: برخی از شرکت کنندگان انتظار داشتند که حوزه باید نظرات غربی‎ها در این دوره‏ها منعکس کند در حالی که کار حوزه، ارایه صرف نظرات علوم انسانی زاییده غرب نیست.

وی اظهار کرد: اگر کسی تصور کند که حوزه نیز مثل برخی نهادهای آکادمیک غوطه‌ور شده در سیستم علم غربی خود را نظرات دیگران متشبه می‎کند، سخت در اشتباه هستند.

پارسانیا با بیان این مطلب که دانشجویان در حوزه کمین‌گاه دشمن هستند، بیان کرد: نیروهای نخبه ما در کمین‌گاه دشمن رفته‌‏اند؛ این ادبیات، یک ادبیات نظامی است و معنای آن این است که دانشجویان امروزه در میدان دشمن هستند؛ به همین خاطر نباید تصور کنیم که اینجا جای راحتی و رفاه است و باید به‌سختی کار کنیم تا در این میان از دشمن رکب نخوریم.

پارسانیا بیان کرد: انسان در مسیر رشد و کمال عقلی خود به اندازه‎ای می‎تواند کار کند که احساس اختیار کند و در حقیقت حد اختیار انسان در ذیل معرفت وی نهفته است و کسی نمی‎تواند اختیاری بیشتری از حیطه معرفت داشته باشد.

وی با اشاره به این نکته که اتمام حجت کفر بر مشرکان، تقدم معرفت بر اراده اوست، گفت: اگر معرفت بر اراده انسان مقدم نبود، دیگر نمی‌شد حجت را بر کفار تمام کرد؛ ما نیز به این دلیل فرعون را کافر می‎دانیم که او به حقیقت یقین پیدا کرد ولی باز مسیر خود را تغییر داد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: امروز فضای علمی علوم انسانی در فضای دانش بنیان یافته قرن 19 غرب است؛ امروزه حتی وقتی علم را نیز تعریف می‎کنیم به دنبال تعاریف دانشمندان غربی هستیم و از این تعاریف سود می‎جوییم؛ غربی‎ها متناسب با نوع تفکر خود همه چیز را ایجاد می‎کنند و علوم انسانی آنها نیز متناسب با نیازهای خودشان است.

وی گفت: به همین دلیل است که آنها از علوم انسانی خود نیز در بازار سرمایه استفاده می‎کنند ولی ما نمی‎توانیم از علوم انسانی در توسعه اقتصادی و سیاسی سود بجوییم؛ زیرا حتی سیاست و اقتصاد ما نیز تحت تاثیر سیاست و اقتصاد استیلا یافته بیرونی است.

پارسانیا بیان کرد: از یک نظام علمی سخن می‎گوییم که صد و پنجاه سال است فرو پاشیده و جای خود را به نظام استیلا یافته مدرن داده است و همه محصولات آن را پرورش می‎دهد؛ درست است که انقلاب سیاسی استیلای سیاسی غرب را در این کشور از بین برد ولی استیلای سیاسی یک شبه قابل انجام است ولی از بین بردن استیلای علمی غرب، یک شبه امکان ندارد.

وی گفت: خوشبختانه حوزه علمیه ما در این سالها نیز سعی کرده است که خود به شکل جوشان به توسعه علوم انسانی بپردازد و این مسیر امروزه شکوفاتر شده است و همیشه به نقد آرای علمی غرب رفته و هیچگاه نایستاده تا آنها به ما مسلط شوند.

انتهای پیام

کد N943630

وبگردی