آفتاب
در افتتاحیه جشنواره فناوری نانوی دانشگاه آزاد اعلام شد

ثبت حدود 3500 مستند تولید علم نانو توسط دانشگاه آزاد

ثبت حدود 3500 مستند تولید علم نانو توسط دانشگاه آزاد

رئیس کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد نانو در مراسم افتتاحیه دومین دوره مسابقات سراسری و جشنواره فناوری نانوی دانشگاه آزاد، از ثبت 3500 مستند تولید علم نانو توسط دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر سیدمهدی رضایت، رئیس واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد در این مراسم که به میزبانی واحد تهران جنوب در حال برگزرای است، به تشریح فناوری نانو در ایران و جایگاه این علم پرداخت و گفت: فناوری نانو در ایران جایگاه بسیار مناسب و خوبی را دارد، تمام دنیا ایران را در این فناوری به رسمیت می‌شناسند؛ کشور ایران رتبه هفتم فناوری دنیا را در کنار کشورهای بزرگی همچون آلمان، فرانسه و ژاپن دارد.

رضایت با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره بهره‌برداری از این فناوری افزودد: در سال‌های اخیر بسیاری از پایان نامه‌های رشته‌ها درباره نانو بوده است که پیشرفت چشم‌گیری را در این فناوری حاصل کرده و در حال حاضر 24 دانشگاه در کشور دارای رشته دکتری تخصصی فناوری نانو هستند. همچنین در دانشگاه آزاد اسلامی نیز در مقاطع کارشناسی ارشد رشته‌های نانو تدریس می‌شود.

رئیس کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد نانو درباره تجهیزات این فناوری گفت: آنچه در پیشرفت این علم تاثیر‌گذار است، تجهیزات و دستگاه‌ها برای تولید علم است، به همین منظور شبکه آزمایشگاهی نانو، توسط ستاد فناوری نانوی کشور راه‌اندازی شده که با امکاناتی که در اختیار دارد، خدمات خوبی را به دانشمندان این علم ارائه می‌کند.

رضایت افزود: در حال حاضر 26 هزار نفر در حوزه فناوری نانو مشغول به کار هستند که دو هزار و 500 نفر اعضای هیات علمی، حدود 13 هزار نفر دانش آموخته این علم و مابقی مشغول به کار در این حوزه فعالیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی، در خصوص تولید علم در فناوری نانو گفت: کشور ایران در سال 2014، بیش از پنج هزار و 500 مقاله ISI در حوزه نانو منتشر کرده است که می‌توان گفت حوزه فناوری نانو با توجه به این آمار از برتری خوبی نسبت به حوزه‌های دیگر برخوردار است. امسال نیز بیش از چهار هزار مقاله در ISI منتشر شده است که کشور ایران دوشادوش کشور ژاپن در انتشار مقالات حرکت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مد نظر سند دوم برنامه راهبردی ستاد فناوری نانو است، جایگاه پنجم در دنیا است. همچنین لازم به ذکر است 40 درصد از تولید علم در جهان اسلام، به عهده ایران است که با توجه به برنامه‌های صورت گرفته و چشم‌انداز پیش‌بینی شده این جایگاه پیشرفت می‌کند.

رضایت درباره حمایت از پایان نامه‌های مرتبط با فناوری نانو گفت: سیاست‌های تامین اعتبار پایان‌نامه‌های فناوری نانو نزدیک به دو سال است که تغییر کرده است. این پایان‌نامه‌ها با بررسی‌های دقیق تا سقف 12 میلیون تومان حمایت می‌شوند که درصد حمایت مالی از طرف ستاد فناوری نانو با توجه به امتیازات در نظر گرفته شده از پایان نامه‌ها اعمال می‌شود. پیشنهاد ما به پژوهشگران این حوزه در نظر گرفتن علم فناوری نانو در زندگی مردم است تا بتوانیم خدمات مناسبی را به کشور عزیزمان ایران ارائه کنیم.

رئیس کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد نانو با اشاره به تولیدات این فناوری اظهار کرد: در حال حاضر نانوداروی ضد سرطان، ماسک تنفسی نانوالیاف، نانو در صنعت، تجهیزات صنعتی نانوپوشش و فیلترهای نیروگاهی نانویی تولید شده است و در بازار ایران در حال استفاده است. آنچه در سند 10 ساله دوم ستاد فناوری نانو رویکرد اصلی محسوب می‌شود، تولید بیشتر محصولات نانو و توسعه صنعتی و توسعه ثروت و حضور در بازارهای جهانی است.

وی درباره جایگاه دانشگاه آزاد در تولید علم نانو افزود: تا کنون نزدیک به سه هزار و 300 مستند ثبت شده در مقطع کارشناسی ارشد تولید علم نانو در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است. همچنین در دکتری تخصصی نیز 276 مستند ثبت شده داریم که در کل نزدیک به سه هزار و 500 مستند توسط دانشگاه آزاد اسلامی ثبت شده است.

رضایت گفت: سهم مقالات دانشگاه آزاد در فناوری نانو 23 درصد است که این نشان می‌دهد دانشگاه آزاد از ظرفیت‌های مناسب و خوبی برای توسعه این علم برخوردار است. آنچه به عنوان نقطه ضعف در کشور ما وجود دارد، تولید فناوری است که پیشنهاد من به دانشگاه آزاد تلاش بیشتر در این حوزه و نگاه جدی‌تر به تولید محصول و فناوری است.

بر اساس این گزارش، دومین دوره مسابقات سراسری و جشنواره فناوری نانوی دانشگاه آزاد اسلامی از چهارشنبه، 11 شهریور ماه به میزبانی دانشگاه‌ آزاد واحد تهران جنوب آغاز به کار کرده و تا فردا، 12 شهریور ماه ادامه دارد.

انتهای پیام

کد N943625

وبگردی