آفتاب
نیوزویک بررسی کرد:

شکاف بین یهودیان دموکرات و آیپک بر سر توافق هسته‌ای

شکاف بین یهودیان دموکرات و آیپک بر سر توافق هسته‌ای

هفته نامه نیوزویک با انتشار مقاله‌ای نوشت: تصویب توافق هسته‌ای ایران شکاف بزرگی را در بین دموکرات‌های یهودی و بزرگ‌ترین لابی اسراییلی ایالات متحده یعنی کمیته روابط عمومی آمریکایی - اسراییلی (آیپک) نمایان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تا همین اواخر در واشنگتن تنها مساله‌ای که به نظر می‌رسید دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر آن توافق دارند، اسراییل بود. اگر چه قانون‌گذاران از هر دو جناح بر سر هزینه‌های فدرال و اوباما – کر به طور پیوسته با یکدیگر در مشاجره بودند اما با اکثریت آرا طرح‌های امنیتی از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گرفته تا حق دفاع اسراییل از خود را تصویب کرده‌اند.

در این مقاله آمده است: کنگره آماده می‌شود تا توافق نامه هسته‌ای ایران را به چالش بکشد، موضوعی که یک بار طرفداران حامی اسراییل از دو حزب را متفق کرده بود، دست کم تا این لحظه در بین آن‌ها اختلاف ایجاد کرده است. و این اختلاف شکاف بزرگی را در بین دموکرات‌های یهودی و بزرگ‌ترین لابی اسراییلی ایالات متحده یعنی کمیته روابط عمومی آمریکایی - اسراییلی (آیپک) نمایان می‌کند.

توافق هسته‌ای ایران را واداشته تا برای 15 سال در ازای پایان دادن به تحریم‌های بین‌المللی برنامه‌های هسته‌ای خود را محدود کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، تمامی سناتورهای جمهوری‌خواه،‌ بسیاری از جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و تمامی نامزدهای ریاست جمهوری از حزب جمهوری‌خواه با بیان این که توافق هسته‌ای راه را برای قدرت هسته‌ای شدن ایران باز می‌کند، با آن به مخالفت پرداخته‌اند.

با این حال تعداد رو به افزایشی از دموکرات‌ها با آنان هم عقیده نیستند. در واقع اکنون تعداد کافی از دموکرات‌های حامی در مجلس نمایندگان و سنا وجود دارد تا از رد توافق هسته‌ای از سوی جمهوری خواهان جلوگیری شود.

برخی تحلیل‌گران می‌گویند تصویب توافق هسته‌ای که اکنون اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد می‌تواند به جایگاه آیپک در کاپیتال هیل (کنگره) آسیب وارد کند.

مقاله نیوزویک می‌افزاید: برای سال‌ها این سازمان لابی‌گر در میان مخوف‌ترین سازمان‌ها در واشنگتن قرار داشت که مورد احترام بود و به دلیل تاکتیک‌های سرسختانه‌اش واهمه‌ برانگیز بود.

اما در این تابستان زمانی که آیپک با صدها قانون‌گذار دیدار کرد و میلیون‌ها دلار در تلاش برای مسدود کردن توافق هسته‌ای در تبلیغات تلویزیونی هزینه کرد. برخی تصور کردند که این گروه ممکن است مانع کارهای رییس‌جمهور شوند.

با این وجود آیپک برآورد بیش از اندازه‌ای از نفوذ خود در چالش با اوباما رییس‌جمهور ایالات متحده داشت.

در حالی که رای برای کمک نظامی به اسراییل رای آسانی برای قانون گذاران است، اما رای به توافق هسته‌ای ایران بسیار پیچیده‌تر است: این توافق‌نامه موضوعات جنگ و صلح را در بر می‌گیرد که در به کار گیری آن قانون‌گذاران آزادی کاملی به رییسان‌جمهور بخشیده‌اند.

هم‌چنین این مقاله می‌افزاید: بخشی از نفوذ این گروه لابی‌گر به این ادعا باز می‌گردد که آن‌ها سخنگوی یهودیان آمریکایی بر سر مسائل مرتبط با اسراییل هستند. اما در جریان تلاش‌های اخیر در جذب حمایت بر سر توافق هسته‌ای ایران جی استریت (J.Street)، گروه لابی‌گر حامی اسراییل که از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند، به بازیگر پرنفوذ و گزینه جایگزین بدون تعصب بدل شد.

برای اولین‌بار نیست که آیپک در مبارزه با رییس‌جمهور آمریکا و لابی‌گری شکست می‌خورد. در سال 1978 این گروه نتوانست کنگره را ترغیب کند تا مانع فروش جنگنده‌های پیشرفته به مصر و عربستان سعودی شود. در سال 1981 آیپک اقداماتش در متوقف کردن رونالد ریگان در فروش هواپیماهای نظارتی به سعودی‌ها ناکام ماند و در سال 1991 این گروه تلاش‌هایش برای ضمانت پرداخت وام به اسراییل به این دلیل که جورج بوش نگران استفاده از آن در مسکونی کردن کرانه باختری بود، به نتیجه نرسید.

امروز هیچ کس نمی‌گوید که آیپک در کسب حمایت‌های کنگره‌ای برای کمک نظامی ایالات متحده به اسراییل مشکلی خواهد داشت و تحلیل‌گران موافقند که روابط امنیتی بین واشنگتن و اورشلیم قوی است و همین طور باقی خواهد ماند.

استفان والت، استاد دانشگاه هاروارد و نویسنده کتابی انتقادی علیه لابی اسراییل پیشنهاد داد آن زمان که درباره بسته حمایتی امنیتی که اوباما برای پذیرفتنی کردن توافق هسته‌ای به یهودیان پیشنهاد داده بود، مذاکراتی صورت گیرد، لابی گری آیپک علیه توافق هسته‌ای نفوذ اسراییل را افزایش می‌دهد.

در پایان این مقاله آمده است: این گروه لابی‌گر در متقاعد کرن کابینه اوباما برای جذب حمایت‌های لازم ازاورشلیم نیز دچار مشکل شد. پس از آن که نتانیاهو در مبارزات انتخاباتی‌اش علیه استقلال فلسطینیان موضع گرفت، اوباما به او گفت که واشنگتن در گزینه‌هایش در روابط ایالات متحده اسراییل و دیپلماسی خاورمیانه بازنگری خواهد کرد. از‌آن پس گمانه‌زنی‌هایی وجود داد که ایالات متحده قطعنامه‌های حمایتی فلسطینیان در سازمان ملل را وتو نخواهد کرد.

انتهای پیام

کد N943624

وبگردی